Gå til innhold

Monsterpc til 30 lapper


Anbefalte innlegg

ti-guru, Hvis prosjektor og tre skjermer er uaktuelt anbefaler jeg å kjøpe et 5870 eller 5970. Trippel eller firedobbel grafikkortløsning ville jeg ikke en gang ha vurdert.

 

Projektor og tre skjermer er fullstendig uaktuelt. Må gå i tenkeboksen hva angår antallet 5970...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å se hvor raskt utviklingen av skjermkort går, kan man f.eks se på ytelsesforskjellen fra 3870 -> 4870 -> 5870. Jeg tar utgangspunkt i bare et spill (Crysis Warhead) og 1920 x 1200. Fra 3870 til 4870 økte ytelsen med nesten 100 % (doblet). Fra 4870 til 5870 med over 50 %. 5970 yter ca 40 % mer enn 5870.

 

Om utviklingen fortsetter vil man således kunne tro at HD 6870 vil yte på høyde eller bedre enn HD 5970, og en erstatning for HD 5970 vil ligge på nivået med HD 5970 i CF eller høyere.

 

Dette er det som gjør at jeg anbefaler ikke å bruke så mye som nesten 10 000 på skjermkort i dag, fordi det trolig om 1 år er forbigått av et som koster det halve eller mindre.

 

Et annet poeng er det som tester hos Legion Hardware med flere peker på, den visuelle opplevelsen i spill endrer seg svært lite mellom high og very high settings i de fleste spill.

 

Personlig mener jeg det også er tull å akkurat skulle bruke opp et budsjett, det beste er å finne det kostnadspunktet der man begynner å få lite igjen for hver ekstra krone. Om det viser seg å være 20 000 i stedet for de 30 000 man tenkte i starten, så er det bare bra. Da har man råd til andre ting som man kan ha morro av - f.eks en prosjektør. Å spille spill på et digert lerret eller på en 40 - 50 tommers TV skjerm (ikke minst med full hjemmekino), er noe helt annet enn å spille på en 24 - 27'' skjerm. Det er en helt annen opplevelse.

Lenke til kommentar

Om man skal ha en rå gaming pc, med topp hw, så ser jeg ikke helt poenget med å bruke 1/3 av budsjettet på en projektor og et lerrett når TS er ute etter å spille, og ikke sitte i en kino. Jeg ville si at dette blir kun for spesielt interesserte, og ikke anbefale det til folk som skal bruke en pc til å spille. Om det er et hint av hjemmekino inne i bildet blant all spillingen, så ja, men såfremt det ikke er noe sånt inne i bildet, gjør en stor skjerm veldig mye for spillopplevelsen. For den gjennomsnittlige gamer. :)

 

10,000kr i grafikkort gir deg hva? Litt høyere antialiasing?

 

ti-guru, Hvis prosjektor og tre skjermer er uaktuelt anbefaler jeg å kjøpe et 5870 eller 5970. Trippel eller firedobbel grafikkortløsning ville jeg ikke en gang ha vurdert.

 

Selv ville jeg ha kjøpt et 5870 siden det generelt sett er mere feil og problemer med dobbel-gpu løsninger, men hvis du ikke er redd for dette så vil ett 5970 stort sett virke greit mesteparten av tiden.

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2009/09/18/asus-rog-mars-quad-sli-review/11

Linken ovenfor er en review av kanskje det dyreste kortet som har vært for salg siste tiden/generasjonen. Det er testet med to dobbel-gpu kort og det er da 4 gpu'er totalt, det er dyrt og det yter dårlig.

 

Jeg må bare spørre om hvilke personlige erfaringer du har som grunnlag for å svare på dette. Når jeg selv har prøvd ut i hauger og spann av spill med setupen jeg har i pc'en min nå. Og sier at selv med to stk 5870, går det ikke helt glatt under mange omstendigheter.

Vet ikke helt hva det er å diskutere på det nå TS vil ha en pc som drar selv crysis 100% glatt til alle tider.

Og uansett, så er ASUS MARS et mye dårligere kort enn hva HD 5970 er. Så skjønner ikke hvorfor du referer til et kort som koster 10k alene, og yter mye mindre enn et 5970, som koster rundt 4500,-kr.

Lenke til kommentar

Krevende spill:

 

Cryzis

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_5970_CrossFire/7.html

Farcry2

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_5970_CrossFire/11.html

 

Det er testet blant annet 5870, 5970 og 5970x2 i Crossfire.

 

Ytelsemessig ligger 5970 et godt stykke over 5870, mens 2x5970 ikke fungerer i høye oppløsninger og yter dårlig i lave oppløsninger. For ikke å snakke om økt støy, strømforbruk, ustabilitet og lignende ved bruk av totalt 4 gpu'er i crossfire.

 

dxspulse, Jeg har unngått dobbel-gpu-løsninger siden det etter min mening er for mye problemer med dem.

 

* Et av problemene er at spillet må være være optimalisert for Crossfire. World of Warcraft for eksempel er ikke det og her yter ett 5870 bedre enn 2x5870 og 1x5970.'

 

* ATI må ha laget en profil for spillet, eller en må "tweake" selv for å få ting til å gå rundt. For eksempel kan en rename "Borderlands.exe" til "Bioshock.exe" slik at driveren gjenkjenner programmet og bruker en gunstig profil. ATI er riktignok flinke og har som regel en driver eller fix på plass noen uker etter at spillet er lansert.

 

* Flere opplever problemer med micro-stuttering, noen opplever dette som så plagsomt at de returnerer kort mens andre ikke merker noe av det. Micro-stuttering kan en lese om her.

 

* Spill kan teknisk sett støtte Crossfire, men det betyr bare at spillet virker med crossfire, ikke nødvendigvis at det yter bedre..

 

* Støyer mer enn singel-gpu kort

 

Jeg foretrekker å holde det enkelt og holder meg til et enkelt kort, iallefall ikke mer enn to.

 

Sammenligningen med Asus Mars var ment for å vise at det ikke alltid svarer seg med flere gpu'er. Det er ikke slik at dyrere nødvendigvis er bedre, dobbelt så dyrt kan godt være dårligere.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

For å se hvor raskt utviklingen av skjermkort går, kan man f.eks se på ytelsesforskjellen fra 3870 -> 4870 -> 5870. Jeg tar utgangspunkt i bare et spill (Crysis Warhead) og 1920 x 1200. Fra 3870 til 4870 økte ytelsen med nesten 100 % (doblet). Fra 4870 til 5870 med over 50 %. 5970 yter ca 40 % mer enn 5870.

 

Om utviklingen fortsetter vil man således kunne tro at HD 6870 vil yte på høyde eller bedre enn HD 5970, og en erstatning for HD 5970 vil ligge på nivået med HD 5970 i CF eller høyere.

 

Dette er det som gjør at jeg anbefaler ikke å bruke så mye som nesten 10 000 på skjermkort i dag, fordi det trolig om 1 år er forbigått av et som koster det halve eller mindre.

 

Et annet poeng er det som tester hos Legion Hardware med flere peker på, den visuelle opplevelsen i spill endrer seg svært lite mellom high og very high settings i de fleste spill.

 

Personlig mener jeg det også er tull å akkurat skulle bruke opp et budsjett, det beste er å finne det kostnadspunktet der man begynner å få lite igjen for hver ekstra krone. Om det viser seg å være 20 000 i stedet for de 30 000 man tenkte i starten, så er det bare bra. Da har man råd til andre ting som man kan ha morro av - f.eks en prosjektør. Å spille spill på et digert lerret eller på en 40 - 50 tommers TV skjerm (ikke minst med full hjemmekino), er noe helt annet enn å spille på en 24 - 27'' skjerm. Det er en helt annen opplevelse.

 

Meget gode poenger her! Det er jo derfor man legger inn poster her; for å få en realitetsorientering rundt egne ønsker om lekker grafikk. Akkurat nå heller jeg mot det mer rasjonelle alternativet, som er 1 stk HD5970. Eventuelt, så kan man da gå for to stk PowerColor Radeon HD 5870 LCS . Prismessig vil 5970 koste 5775 kr og 2 stk 5870 koste 7300kr. Ytelsesmessig er de jo identiske!

 

Foreløpig konklusjon angående grafikk

1 stk PowerColor Radeon HD 5970 LCS.

 

FYI. Dette gir da en totalpris på systemet på ca. 23 000 kr.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Krevende spill:

 

Cryzis

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_5970_CrossFire/7.html

Farcry2

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_5970_CrossFire/11.html

 

Det er testet blant annet 5870, 5970 og 5970x2 i Crossfire.

 

Ytelsemessig ligger 5970 et godt stykke over 5870, mens 2x5970 ikke fungerer i høye oppløsninger og yter dårlig i lave oppløsninger. For ikke å snakke om økt støy, strømforbruk, ustabilitet og lignende ved bruk av totalt 4 gpu'er i crossfire.

 

Takker! Har bare kikket på Guru3D sin CF review av 5970 og der skalerte de bra. Med overklokket 5970 kan man jo forvente følgende, dvs 16% økning i Crysis og 32% økning i FC2. Ved > 50 FPS kan man jo begynne å snakke om glatt game play.

Lenke til kommentar

Skjønner at du har bestemt deg innen grafikk-løsning. Og lar være å diskutere mer rundt det. Men hvordan har du tenkt i forhold til lagring, og lagringsytelse? Bare spør. :)

 

Man må bare skjære igjennom noen ganger! Selvfølgelig. Dersom det viser seg at det aktuelle kortet skulle falle i pris eller et rasende godt tilbud skulle dukke opp, så kan jo spørmålet revurderes.

 

Mhp lagring tenker jeg som så: Ser for meg en 80GB Intel X25-M gen 2 som systemdisk, der win7+spill skal ligge og en lagringsdisk av typen WD 2TB. Ytelsen på den siste er ikke så nøye, ettersom denne blir å sammenlikne med et arkiv. Ytelse på førstnevnte er derimot langt mer kritisk. Ønsker rask oppstart av windows, samt at lasting av data fra HDD skal ta kort tid. Med foreløpig konklusjon av grafikkløsning, kan jeg jo vurdere en 160GB versjon av SSD'en til Intel. Har hørt at TRIM ikke støttes i RAID0? I så fall dumt med to stk 80GB i RAID...

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

ti-guru, Forskjellene mellom 5970 og 2x5870 er ikke store, 5970 gir mest for pengene.

 

Til min nye maskin har jeg satt opp 2stk Intel-X25M 80Gb og vil bruke disse i raid-0, til dette kan jeg ikke bruke TRIM men det trenger jeg heller ikke. Klarer du deg uten TRIM vil du få veldig bra leseytelse med et slikt oppsett. Men hvis du kommer til å skrive mye på disken er det kanskje best å satse på for eksempel 1x160Gb Intel X25-M, med TRIM støtte vil ikke ytelsen degraderes så mye etter mye bruk.

Lenke til kommentar

Skjønner at du har bestemt deg innen grafikk-løsning. Og lar være å diskutere mer rundt det. Men hvordan har du tenkt i forhold til lagring, og lagringsytelse? Bare spør. :)

 

Man må bare skjære igjennom noen ganger! Selvfølgelig. Dersom det viser seg at det aktuelle kortet skulle falle i pris eller et rasende godt tilbud skulle dukke opp, så kan jo spørmålet revurderes.

 

Mhp lagring tenker jeg som så: Ser for meg en 80GB Intel X25-M gen 2 som systemdisk, der win7+spill skal ligge og en lagringsdisk av typen WD 2TB. Ytelsen på den siste er ikke så nøye, ettersom denne blir å sammenlikne med et arkiv. Ytelse på førstnevnte er derimot langt mer kritisk. Ønsker rask oppstart av windows, samt at lasting av data fra HDD skal ta kort tid. Med foreløpig konklusjon av grafikkløsning, kan jeg jo vurdere en 160GB versjon av SSD'en til Intel. Har hørt at TRIM ikke støttes i RAID0? I så fall dumt med to stk 80GB i RAID...

 

Ser den! ;)

 

X25-M er jo et godt valg. Men har selv en ssd på 120GB og med system (win7pro64) og steam + et par spill, så er det ikke igjen store plassen. Så derfor ville jeg nesten valgt en 160GB av den grunn. Men så er den jo også dobbelt så dyr.

Og ja, om TRIM ikke støttes i RAID så er det vel kanskje greit å ofre litt ytelse, men masse ytelse over tid, ved å kjøpe en enkelt 160GB ssd. Uansett vil du merke kjempestore forskjeller fra en harddisk, og din (om du har) gamle pc som har en harddisk. Jeg satt og storkoste meg en uke før TG fordi IE og alle andre slike småting startet opp akkurat da jeg trykket når jeg hadde oppgradert med en Crucial C300. :) Utrolig stor forskjell! Og oppstarten tok bare 2 sekunder.

Og en WD 2tb har jo også, har jeg merket, høy ytelse! Overfører filer ved rundt 95 MB/s.

Lenke til kommentar

ti-guru, Forskjellene mellom 5970 og 2x5870 er ikke store, 5970 gir mest for pengene.

 

Nettopp. Se et av de tidligere innleggene mine over.

 

 

X25-M er jo et godt valg. Men har selv en ssd på 120GB og med system (win7pro64) og steam + et par spill, så er det ikke igjen store plassen. Så derfor ville jeg nesten valgt en 160GB av den grunn. Men så er den jo også dobbelt så dyr.

Og ja, om TRIM ikke støttes i RAID så er det vel kanskje greit å ofre litt ytelse, men masse ytelse over tid, ved å kjøpe en enkelt 160GB ssd. Uansett vil du merke kjempestore forskjeller fra en harddisk, og din (om du har) gamle pc som har en harddisk. Jeg satt og storkoste meg en uke før TG fordi IE og alle andre slike småting startet opp akkurat da jeg trykket når jeg hadde oppgradert med en Crucial C300. :) Utrolig stor forskjell! Og oppstarten tok bare 2 sekunder.

Og en WD 2tb har jo også, har jeg merket, høy ytelse! Overfører filer ved rundt 95 MB/s.

 

TRIM må med! Fullstendig uaktuelt å ofre noe mhp ytelse over tid. Ettersom vi nå har endt på 1 stk 5970, så ser jeg at det er mer rasjonelt å gå for 160GB versjonen. Opprinnelig gikk jeg for 80GB pga 2 stk 5970 dro opp prisen en hel del.

 

 

RAID på SSD er bare tullete, den store forskjellen ligger fra HDD->SSD og ikke fra SSD->RAID. Men du bør seriøst vurdere 160GB versjonen, jeg har den selv med Steam+Spill på og den begynner å bli alt for liten.

 

Ser den! Mener å huske at jeg leste i en SSD tråd her på forumet at 160GB versjonen faktisk er noe raskere enn 80GB. Noe rundt 20% raskere eller noe slikt???

Lenke til kommentar

Ser at det har vært svært fokus på skjermkort her, men spillopplevelse er ikke bare det du ser, men også det du hører. Vil anbefale deg og bruke litt penger på godt lydutstyr. Et skikkelig godt gamingheadsett til 1500-2000kr gjør under. Er ikke sikker på hvordan lydkortet intigrert i hovedkortet ditt presterer, men kan kansje være lurt å legge til et nytt lydkort også.

 

I tilegg ville jeg ALDRI kjøpt trådløs mus til en gaming-pc. Vil anbefale deg en mus med tråd. Hvilken type er opp til hva som føles best for deg, men for meg med ganske stor hånd er G5 ypperlig. En god musematte hjelper også.

 

Dette er ting du ikke må glemme, og når budsjettet ditt er så høyt, burde det være godt plass til å få rom til disse små detaljene som vil kunne forbedre opplevelsen din vesentlig.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

OPPSUMMERING SÅ LANGT

 

Det opprinnelige oppsettet:

 

 

 

Som nå er forandret til følgende (forandringer er fremhevet):

 

 

Status på opprinnelige spørsmål:

 

Q: Hvilken skjerm burde jeg velge? (skal være > 26", 1920x1200, < 5ms respons, gode farger)

A: <Fremdeles ubesvart>

 

Q: Holder PSU'en til dette, mhp at belastning skal ligge på < 70% av maks?

A: JA!

 

Q: Er pumpa i vannkjølingssettet sterkere enn mottrykket som dette systemet vil yte?

A: <Fremdeles ubesvart>

 

Q: 2 stk HD5970 i CF eller 2 stk GTX480 i SLI?

A: Etter mye frem og tilbake, så vil 1 stk blodklokka 5970 gjøre jobben.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Ser at det har vært svært fokus på skjermkort her, men spillopplevelse er ikke bare det du ser, men også det du hører. Vil anbefale deg og bruke litt penger på godt lydutstyr. Et skikkelig godt gamingheadsett til 1500-2000kr gjør under. Er ikke sikker på hvordan lydkortet intigrert i hovedkortet ditt presterer, men kan kansje være lurt å legge til et nytt lydkort også.

 

I tilegg ville jeg ALDRI kjøpt trådløs mus til en gaming-pc. Vil anbefale deg en mus med tråd. Hvilken type er opp til hva som føles best for deg, men for meg med ganske stor hånd er G5 ypperlig. En god musematte hjelper også.

 

Dette er ting du ikke må glemme, og når budsjettet ditt er så høyt, burde det være godt plass til å få rom til disse små detaljene som vil kunne forbedre opplevelsen din vesentlig.

 

Enig at et godt headset må til! Men, eksternt lydkort har jeg liten tro på. I forhold til det jeg har lest, så er eksterne lydkort lagt døde og begravet nå som integrert lyd har blitt god!

 

Når det kommer til trådløsmus vs mus med ledning; må bare si at jeg virkelig HATER den **** ledningen som henger seg opp og som gjør at musa liksom dras fremover.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

OPPSUMMERING SÅ LANGT

 

Det opprinnelige oppsettet:

 

 

 

Som nå er forandret til følgende (forandringer er fremhevet):

 

 

Status på opprinnelige spørsmål:

 

Q: Hvilken skjerm burde jeg velge? (skal være > 26", 1920x1200, < 5ms respons, gode farger)

A: <Fremdeles ubesvart>

 

Q: Holder PSU'en til dette, mhp at belastning skal ligge på < 70% av maks?

A: JA!

 

Q: Er pumpa i vannkjølingssettet sterkere enn mottrykket som dette systemet vil yte?

A: <Fremdeles ubesvart>

 

Q: 2 stk HD5970 i CF eller 2 stk GTX480 i SLI?

A: Etter mye frem og tilbake, så vil 1 stk blodklokka 5970 gjøre jobben.

 

Med mindre du får noen direkte svar på det med skjerm, så tror jeg du bør satse på å gå for en testvinner fra et eller annet betrodd nettsted. Som HW.NO, eller andre steder! :)

 

Og pumpe, om du tar ett av de dyrere pumpene på netshop.no, så tror jeg de vil holde i masse vis. ;)

 

Og til det med hodetelefoner som Smalltimer nevnte. Om man først skal kjøpe et par dyre hodetelefoner, ville jeg, som jeg selv gjorde, aldri kjøpe meg et "gaming-headset"... Grunnen er at de er overpriset pga betegnelsen gaming. Jeg ville heller gå for et headset beregnet for musikk. Selv vil jeg anbefale Denon AH-D2000. Dette er et par UTROLIGE hodetelefoner! Veldig gode til gaming, og fantastiske til musikk. :D De koster sådan over 2500,-kr på Hifiklubben.no. Eneste minuset er at det ikke er mic..

Men du kommer uansett til å få en bedre opplevelse i form av lyd, byggekvalitet, komfort og trykk! :)

Lenke til kommentar

Jeg kan jo nevne skjermen jeg har VW266H hvis ingen andre har noen forslag. Den er ypperlig til gaming da den er i riktig oppløsning(16:10), er lyssterk, 2 ms responstid og har et fint design. Minusene er litt mye lysgjennomblødning og dårlig sortnivå som gjør den dårlig til filmtitting i mørket(gjelder vel de fleste TN panel). Men alt i alt er jeg meget fornøyd til mitt bruk som gamer.

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010305341.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...