Gå til innhold

Sette opp nettverk og evnt filserver.


Anbefalte innlegg

Holder på å fikse på et nettverk som har blitt litt for avansert/komplisert/idiotisk...

Cluet er at dette nettverket skal drifte et kontor med 5-6 pc'er samt en trådløs sone hvor andre kan koble seg på for å surfe.

 

Maskinene på kontoret skal dele filer seg imellom samt 6 skrivere. Maskinene utenfor kontoret skal kunne koble seg opp trådløst, men ikke ha tilgang til filene på kontoret eller skrivere.

Alikevel skal det være mulig, via passord, å få tilgang til fildeling...

 

Det trådløse nettet skal være i 2 etasjer og må ha en trådløs sender hver for å klare å dekke alle rom.

 

Systemet er satt opp på følgende måte nå:

* ADSL modem med 4 ports switch Netgear ADSL Firewall router DG834:

- PC 1

- Skriver/kopimaskin med printerserver

- Switch 1

- Switch 2

* Switch 1 (5 porter)

- ADSL modem (innkommende)

- PC 2

- PC 3 (kablet til PC i kjelleren)

- Trådløs router 1: Dlink DIR-615

* Switch 2 (trådløs router hvor wlan, dhcp og nat er avslått)

- ADSL modem (innkommende)

- PC 4

- PC 5

- PC 6 (ikke satt opp enda)

* Trådløs router 1 Dlink DIR-615 (dhcp og nat er avslått for øyeblikket)

- Trådløs sone 1 etg

- Trådløs router 2 Dlink DIR-615

* Trådløs router 2 Dlink DIR-615 (dhcp og nat er avslått for øyeblikket)

- Trådløs sone 2 etg

 

PC 4 har tilkoblet blekkskriver, fotoskriver, Dymo etikettskriver og CD robot (brenner og printer på CD automatisk)

PC 5 kjøres kun fra PC 4 med Radmin og er tilkoblet CD robot den også.

 

Har forsøkt å la Trådløs router 1 ha nat og dhcp slik at den fungerer som en sperre mellom den trådløse sonen og kontoret. Problemet ble at systemet ble veldig ustabilt, spesielt om noen satte i gang med nedlastninger (torrents etc)

 

Ideelt sett skulle jeg hatt mulighet via det trådløse nettet å koble meg på kontoret, men det funker nok litt dårlig. Vurderer derfor å aktivere wlan på den routeren som nå bare står som switch ved PC 4 og 5 slik at jeg i alle fall skal kunne koble på en laptop inne på kontoret når det trengs.

 

Så kommer litt av hodepinen...

Filene som deles brukes jevnlig av alle maskinene på kontoret og det fungerer dårlig med mange brukerkontoer på maskinene for å sikre delingen bedre. Maskinene kjører en herlig blanding av XP, Vista og 7...

 

Mitt mål er at kontoret skal ha PRI 1 på nettet hele tiden og at de på den trådløse delen ikke skal kunne stjele all båndbredde. Alikevel skal de ha tilgang på max båndbredde hele tiden så lenge ikke andre trenger den. Er også et problem hvis en person sitter å laster ned noe og en annen vil streame video, ender som oftest opp med at den ene får nesten all båndbredde uten av det fordeles.

 

Er også et poeng at jeg skal kunne sitte på mitt rom i 2 etg og styre de andre maskinene på kontoret via radmin (og at jeg fra kontoret skal kunne styre min egen pc). Det forutsetter at trafikk mellom kontornettet og den trådløse sonen ikke blir for mye skillt...

 

Tenker samtidig på å sette opp PC 5 som en filserver, men hadde håpet å slippe å skifte operativsystem ettersom jeg på samme PC har en CD robot tilkoblet. (kjører produksjon av CD/DVD rett som det er)

Finnes det en software versjon av filserver som jeg kan kjøre? En som også kan fungere via internett for å hente og lagre filer?

Primært er det dokumenter og bilder som skal ligge her. Meningen er at man fra kontorsPC'er skal kunne hente/åpne dokumenter uten å lagre lokalt. (veldig likt Office Live bare litt kjappere og litt mer som vanlige mapper og filer)

Ideen er at man ikke skal stille spørsmålet hvor man lagrer filer, det skjer bare automatisk.

Kan FTP være noe? Har det støtte for åpning av dokumenter slik at andre brukere får beskjed om at dokumentet er åpent (skrivebeskyttet) hvis noen allerede er koblet på det?

 

 

Vet at dette ble et veldig langt innlegg, men jeg hadde ikke tid til å skrive det kort...

 

Alle tips og råd mottas med STOR takk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...