Gå til innhold

Bruk av protein og kreatin i forsvaret


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

Er fortiden inne til førstegangstjeneste i forsvaret og er under rekruttperioden nå. Har ikke trent særlig mye styrke tidligere, men har begynt å få ganske sansen for det da jeg merker selv at kroppen bygger seg opp og musklene kommer sagte men sikkert fram jo mer vi trener der inne. Dette gir jo meg selvsagt en god motivasjon til å trene masse der inne.

 

Om meg

Alder: Snart 20

Høyde: 188

Vekt: 75

Kosthold: Er jo gjærne en del begrenset siden jeg er i forsvaret. Men mulighet for salat til hvert måltid og tunfisk i salaten til lunsj. Frokosten består somoftest av grove skiver med leverpostein eller makrell i tomat. Middager varierer litt, men som regel poteter og fisk eller kjøtt. Til kvelds er det somregel bare en baguett med ost og skinke.

 

For å få litt framgang i treningen og for å raskere få større kropp, så har jeg vært inne på tanken om å ta kostilskudd som proteinpulver og kreatinpulver. Er som sagt litt noob på dette området, så søker derfor litt råd her inne hvor folk kan sine saker.

 

Vil bli mye armehevinger, sit-ups, hang-ups, kondisjon og kvelder på treningssenteret der hvor jeg er. Spiser ganske mye der nede, men føler hele tiden jeg må ta tilskudd for å få skikkelig framgang i byggingen.

 

1. Jeg er redd for å få såkalte "vannmuskler" som en del har fortalt meg at jeg vil få dersom jeg begynner på kreatin.

2. Jeg kan ha bittelitt problemer med kviser, og er redd dette skal blomste opp skikkelig dersom jeg begynner på protein og kreatin.

3. Er redd for å ende opp som feit dersom jeg bygger kropp og slutter å trene etter en god stund. Har sett slike eksempler, men hvor lett det er å bli slik vet jeg jo ikke.

 

Har jo heller ikke særlig peiling på menge og hyppighet på inntak. Min logikk sier jo en shaker før og etter trening, men hva vet jeg. Kan jo bare spøre ut hvor som bruker slike typer tilskudd også eller lese meg opp til det selv.

 

Håper på litt tips og triks og om kreatin og/eller protein vil ha noe effekt eller være noe poeng i å bruke for meg :)

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proteinpulver er akkurat det samme proteinet (kanskje anna fordeling i kasein og myse) som i mat, berre i pulverform. Vil iallfall anbefale proteinpulver om du ikkje får i deg nok gjennom kosten. Du får ikkje meir kviser av proteinpulver, men du kan sikkert bli litt uggen i magen om du tar det sammen med mykje melk. Det som er anbefalt i mengden er vel 10g før trening, og 20-30g etter. En studie viste vel at maksopptak etter trening var 20g, men det gjer ingenting å ta litt meir.

 

Hugs å kjøp isolat, og ikkje konsentrat, det er forskjellig kvalitet.

Denne er litt dyr, men veldig høg kvalitet: https://www.tn.no/produkter/prozyme

Studier viser at 50/50 av myse og kasein er det aller beste, sjølv om nokre produsenter skriver at 100% myse er best.

 

Gang kroppsvekten din med ca. 2, dette er det antall gram protein du skal ha i deg kver dag.

 

 

Trener dokke med vekter?

Viss det kun er kroppsøvelser, så kan det bli litt tyngre i og med kreatin binder meir vatn til musklene, og du vil gå opp i kroppsvekt. Kanskje 1-3kg.

Du blir ikkje sjåande feit ut av kreatin, men noken vil "bloate" meir enn andre, noke som gjer at f.eks magen vil sjå litt større ut.

 

Eg ville sagt: Kjøp berre proteinpulver i første omgang, og ver sikker på at du får i deg nok protein kver dag, i tillegg til karbohydrater og fett. Skal musklene vokse, må du ligge i overskudd, og du treng nok en del mat for å få det til viss det er masse trening der du er.

 

Kreatin er et fint tilskudd, men du greier deg fint uten er mi meining. Få orden på kostholdet først, så kjem kreatin i neste steg.

Lenke til kommentar

Var sjølv i militæret i fjor, og veit difor godt at det ikkje alltid er like lett å få i seg nok protein frå mat. Proteinpulver vil difor vere ein stor fordel, spesielt når du er på øvelser, og stort sett får servert mat med 95% karbo og særs lite proteiner. No veit ikkje eg kva moglegheiter du har etter rekrutten, eller kor seriøst du tar denne treninga, men om det er mogleg, så bør du prøve å kome deg til ein tropp oppsatt på køyretøy, gjerne ein trentropp, og det er mogleg. På denne måten kan du få transportert proteinpulver med på øvelser som tilskot til måltida, noko som fører til at musklane ikkje forfaller for mykje over 2 veker som dei sikkert ville med kun "turbomat".

 

Sjølv var eg oppsatt på beltevogn i ein trentropp under mitt militæropphold, og hadde lagfører hadde ingen problemer med at eg lasta opp beltevogna med 2 bokser med 3kgs proteinbokser på øvelsar, så lenge eg lovde å hive dei av om vi fekk plassmangel (noko eg aldri måtte). Den eine med protein, den andre proppfull av brødskiver (om lag 100 stk. Blir jævleg lei av å kun ete pulvermat i 2 veker. Tørr skive med ost og skinke + multifuel = toast! :D)

 

Ser ellers du eter skiver med leverpostei og makrell til frokost, og det er i og for seg heilt greit, men då skal du ete mykje for å få i deg nok protein til å dekke muskelveksten. Eit godt tips her er å i tillegg ete ein 2-4 egg. Sjølv om desse ofte er ihjelkokt og ikkje smakar så godt som dei burde, inneheld eit egg om lag 8g protein (link). Protein av egg er også av svært høg kvalitet, så dette anbefalast på det høgaste. Eit anna tips er å forsyne seg av all den frukten man får gratis. 5 om dagen er ikkje dumt når man trener.

 

Når det gjeld kreatin, så må du reikne med å øke ein del i kroppsvekt. Dette er dog ekstravekt som hovudsakleg kjem av at musklane binder opp meir vatn, og det forsvinner raskt att utan kreatin. Man vil sjå litt større ut, men (etter mi meining) ikkje nødvendigvis på ein dårleg måte. Musklane dine vil bli både større og hardare.

Avhengig av kor mykje og hardt du trener, vil kreatin føre til at du har meir energi på trening, og det blir dermed lettare å bryte ned muskelfibera.

Kreatin er langt ifrå nødvendig for å bli sterkare, men kan vere eit hjelpemiddel. Det er dog ikkje noko vidunderpulver, og virker kun for 70-80% av befolkningen.

 

Angåande ditt problem med kviser, så har eg ikkje oppdaga noko problem med dette sjølv. Snarare tvert imot, men akkurat det trur eg har meir med eit større fokus på kosthold å gjere. Mindre junk = mindre kviser ;p

Og til problemet ditt med å bli tjukk etter å ha sluttet å trene.. Slik kan man ikkje tenke. Kvifor skulle du slutte å trene?

Lenke til kommentar

Ser ellers du eter skiver med leverpostei og makrell til frokost, og det er i og for seg heilt greit, men då skal du ete mykje for å få i deg nok protein til å dekke muskelveksten. Eit godt tips her er å i tillegg ete ein 2-4 egg. Sjølv om desse ofte er ihjelkokt og ikkje smakar så godt som dei burde, inneheld eit egg om lag 8g protein

Takk for et fint innlegg dere begge.

 

Egg har vi faktisk kunn fått 2-3 ganger på de ukene jeg har vært der, og det har vært på en lørdag. Altså er ikke egg noe selvfølge i messen. Frukt er der til hvert måltid, så dette prøver jeg å få i meg så mye som jeg klarer. Er ikke alltid matlysten er helt på topp kl 7 om morgenen, men det går ned 3-4 frukt i løpet av en dag.

 

Vi har som sagt et ganske bra treningsrom med masse vekter og apperater, så det er mulighet for mye annet enn kun trening uten vekter ol. Blir jo selvfølgelig mye push-ups, hang-ups og den slags i forcen, men som sagt er det opp til oss selv hva vi finner på etter vi trer av tjenesten på ettermiddagen. Noen spiller kort, noen sitter på laptopen sin, mens andre igjen bruker kveldene på treningssenteret der.

 

Jeg tar jo treningen en seriøst, men ikke sånn at jeg dør dersom jeg spiser noen ting fra en smågodtpose på lørdagskvelden.

 

Har bare ikke så veldig brei kompetanse på kosthold og kroppsbygging. Men begynner å danne meg et bilde om å få i seg mye proteiner gjennom kostholdet, holder ikke dette (noe jeg tviler på går så begrenset som vi er i kosten) så får jeg kjøpe et skikkelig proteinpulvet og druse på med vekter.

 

Hvor hyppig burde man trene egentlig? Det blir jo trening hver dag, mens jeg løfter vekter 3-4 ganger i uken. Varierer litt hvor lenge jeg gidder å være på senteret, men alt fra 1 time til 3 timer.

Lenke til kommentar

3 økter i veka burde holde ja. Kroppen trenger restutisjon, og du skal ikkje undervurdere det å berre slappe av i senga med litt frukt, vatn og ein god film på laptopen etter trening. I tillegg gir det ein herlig følelse ;].

 

Angåande det du seier om at de ikkje har egg og slikt, så er dette noko man faktisk kan ta opp. Få med deg eit par andre og gå til tillitsvald. Vi var svært flinke til å seie ifrå om det meste kjipe i troppen min når eg var inne, og veldig mykje blei utbedra (bl. a. var det ei som meinte man måtte ha mjølk til når man serverte graut, og ikkje berre saft, og jaggu fekk ho det og). Men gå gjennom tillitsvald, og i hvertfall ikkje klag til dei som lagar maten. Tillitsmannsystemet i militæret fungerar faktisk veldig godt, og dette bør de som er inne bruke for alt det er verdt!

 

Og ser du seier du er på senteret i alt frå 1-3 timer. Vil anbefale deg å droppe 3 timers økter, og heller satse på effektive 1timersøkter. Hugs å drikke godt med vatn. Og spar gjerne ei banan eller to som du har i deg saman med protein rett etter trening.

Vil anbefale deg å lese gjennom RYP (=Release Your Potential). Om du velgjer å følgje programmet eller ikkje, skal ikkje eg legge meg borti, men det har ein meget bra teoridel som er verdt den tida det tar å lese.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kreatin er et fint tilskudd, men du greier deg fint uten er mi meining. Få orden på kostholdet først, så kjem kreatin i neste steg.

 

Vil heller si at du greier deg fint uten proteinpulver og heller burde få orden på kostholdet :p

Å få et "overskudd" av kreatin er rimelig vanskelig å få gjennom kosthold(hvis ikke umulig?) :p

 

Det at du kan få "vannmuskler" er bare tull :p

er noen studier som tydeligvis har kommet frem til at bruk av Kreatin vil gjøre at det trekkes vann inn i musklene dine og de vil se større ut :p

Det er veldig forskjellig fra person til person hvordan de reagerer på kreatin(med tanke på økning av både volum og styrke) ;)

men dette er ikke noe sånn: "WOW! svære muskler" :p

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det kreatin gjer?

At det trekker meir vatn inn i musklene. Noken opplever meir "bloating" enn andre, men nei det er ikkje noke enn blir gigantisk av.

 

Få orden på kostholdet er vel litt av problemet til trådstarter, ettersom han er i militæret. Derfor anbefaler eg han proteinpulver. Er du uenig i det?

Lenke til kommentar

"nok av prottiser og karbos:P" var ment som en liten spøk da..

men som alle tror, så blir man jo maskin svær ved bruk av protein pulver!

kreatin og protein pulver ville jeg sagt ;)

 

men har hørt at det ikke er lov alle steder å bruke dette i militæret? true or false?

Lenke til kommentar

Proteinpulver er ikkje noke magisk, berre som en erstatter om det er vanskelig å få i seg gjennom kosten, som i trådstarters tilfelle.

 

Kreatin er heller ikkje magisk, men det får enn til å sjå litt større ut (varierer kor mykje en reagerer på det) og kan hjelpe på konsentrasjonen.

 

Begge deler er greie ting, men ingenting enn egentlig har et sterkt behov for.

Lenke til kommentar

Proteinpulver er ikkje noke magisk, berre som en erstatter om det er vanskelig å få i seg gjennom kosten, som i trådstarters tilfelle.

 

Kreatin er heller ikkje magisk, men det får enn til å sjå litt større ut (varierer kor mykje en reagerer på det) og kan hjelpe på konsentrasjonen.

 

Begge deler er greie ting, men ingenting enn egentlig har et sterkt behov for.

 

enig om at det er greit å ta, men ikkeno must!

enig med proteinpulver, men ikke helt med kreatin.

kreatin er mer "magisk" enn proteinpulver spør du meg.

ser ikke helt hvordan kreatin skal hjelpe på konsentrasjonen?

 

"Trenger jeg Kreatin?

 

Med mer energi orker man å trene hardere og mer. Kreatin er ikke spesielt effektivt for langdistanse idretter, som maraton og 5 mila på ski. Men for idretter som krever eksplosiv styrke og mellomdistanse løp er det utrolig bra. For folk som bruker anabole steroider er også kreatin effektivt.

 

Poenget er jo å trene så intensivt og hardt som mulig, for å "skade" muskelfibre. Det trenger man energi til. De som vil merke best effekt er folk som har trent noen år og kjenner kroppen sin og grensene sine. Å begynne med kreatin før man har trent vekter for første gang vil nok gi effekt, men det er viktigere å bli kjent med kroppen sin. "

 

fra Steroider.net

Lenke til kommentar

Ja, det er vel "meir magisk", men det heller ikkje noke magisk tilskudd som gjer at enn får sjuke økninger.

 

Grunnen til økt konsentrasjon er fordi hjernen også nytter kreatin. Noken opplever litt ekstra konsentrasjon på skulen blant anna, når enn går på kreatin.

 

INGEN trenger kreatin, men det er fint tilskudd for dei som har god skikk på kostholdet frå før. Steroider er heller ikkje særlig magisk om enn driter i kostholdet ;)

Lenke til kommentar

Ja, det er vel "meir magisk", men det heller ikkje noke magisk tilskudd som gjer at enn får sjuke økninger.

 

Grunnen til økt konsentrasjon er fordi hjernen også nytter kreatin. Noken opplever litt ekstra konsentrasjon på skulen blant anna, når enn går på kreatin.

 

INGEN trenger kreatin, men det er fint tilskudd for dei som har god skikk på kostholdet frå før. Steroider er heller ikkje særlig magisk om enn driter i kostholdet ;)

 

det med konsentrasjonen visste jeg ikke faktisk :)

trenger ingen kosttilskudd for den sagsskyld, men noen ting er jo for det meste bare positivt..

 

ifølge DENNE artikelen, så er faktisk testosteron ganske så magisk selv uten trening.. men kostholdet MÅ være på plass som du sier!

 

men nei, ting kommer ikke av seg selv ;)

Endret av ZeppeZ
Lenke til kommentar

Jeg er selv inne for tiden, og jeg kan skrive litt om hvordan jeg prøver å spise dalglig. Som regel får jeg dette til:

 

Frokost: Spiser skiver i messa eller havregryn på kaserna og får alltid i meg rundt 2 glass melk. Supplerer med 6 eggehviter, preppet dagen før.

 

Mellommåltid: Youghurt, skiver, frukt; litt avhengig av hva jeg tar med.

 

Lunsj: Det som serveres i messa. Drikker mye melk/litago, og prøver å velge ut det som er proteinrikt.

 

Middag: Det som serveres. Får jeg flere kommentarer på at jeg spiser mye så vet jeg at jeg har lagt på nok. Drikker ofte melk her og.

 

Før trening: Havregryn av og til. Bananer rett før.

 

Etter trening: 30 g ProZyme + 700 ml melk + frukt

 

Kvelds 1: Rundt 200 g kylling, gjerne med pasta og saus

 

Kvelds 2: 300 g cottage cheese, nøtter, tørket frukt, syltetøy.

 

92 kg - 184 cm

 

Så, trenger jeg tilskudd? Egentlig ikke, men det er greit og lettvint å supplere 30 g protein på toppen, i stedet for å spise mat. Hvis målet er å gå ned i fettprosent, da kan jeg skjønne at maten i messa ikke alltid holder, men skal du opp i vekt så er det bare å bøtte ned på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...