Gå til innhold

Ungå overvåkning, logging, datalagringsdirektiv osv


Anbefalte innlegg

Savner en tråd om hvordan man kan beskytte sitt eget privatliv i denne nå loggede og overvåkede verden. Jeg kommer til å oppdatere førstepost når jeg kommer over nytting informasjon. Vil også prøve å sortere informasjon i kategorier slik at det blir enklere å finne frem. Mange vil påstå at å beskytte seg slik som muligens vil fremgå i denne tråden kan tyde på forfølgelsesvannvidd, og jeg er forsåvidt enig, men dette er noe som interesserer meg på et vitenskapelig nivå.

 

Om noen har bra tips, svar gjerne i denne tråden. Prøv å holde et saklig nivå.

 

 

Telefoni

 

Ha telefonen i flymodus (eller avslått) og la en svarer gi informasjon om at du vil ringe opp.

Virkning: Du bestemmer selv når du er tilgjengelig, du kan ikke spores gjennom telefonnettet når som helst.

Ulemper: Du er ikke tilgjengelig 24/7.

 

Benytte sattelittelefon

Virkning: Innsikt i logger og trafikkdata kan bli vanskelig for myndigheter (trenger mer informasjon her)

Ulemper: Dyrt, terminalene har ikke nødvendigvis funksjoner som du finner i vanlige mobiltelefoner.

 

 

Internett, Nettverk

Benytte anonymiseringsnettverk som Tor

Virkning: Avhengig av konfigurasjon og nettverk vil det bli tilnærmet umulig å spore hvor dataene kommer fra DERSOM bare destinasjonen er kjent.

Ulemper: Slike offentlige løsninger er ofte treige pga mye warez kjøres gjennom dem. Private løsninger mister litt av poenget da du ikke vil bli skjult i mengden på samme måte.

 

Kryptering

Virkning: Dine data vil bli vesentlig sikrere under transport og det vil bli vanskeligere for sniffere og lignende programvare å oppdage 'tagget' trafikk.

Ulemper: ALL kryptering kan knekkes på et eller annet vis.

 

 

Kamera, Bomstasjoner osv

 

Har ingen gode tips her, da dette problemet ikke angår meg i så stor grad (enda).

 

 

RFID ol

 

Benytte spesielle etui/beholdere rundt de aktuelle gjenstandene

Virkning: Det vi bli vanskeligere/umulig å hente data fra gjenstanden. Trenger mer info

Ulemper: Etui/beholdere er ikke alltid praktisk å dra rundt.

Endret av Noble
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...