Gå til innhold

20 års fengsel for identitetstyveri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argh! *rive seg i håret*

 

Jeg er så lei bruken av ordet "identitetstyveri"!

Identiteten min er et abstrakt begrep, og ikke noe som kan stjeles i det hele tatt.

 

Lovbruddet som er begått, har hatt et fullgodt navn i mange år allerede, og det er svindel.

At det gjøres ved hjelp av falske personalia er heller ikke noe nytt.

 

Ordet "identitetstyveri" impliserer at offeret er vedkommende hvis personalia forbryteren har brukt, men det egentlige offeret (og de eneste som kunne ha gjort noe for å forhindre forbrytelsen) er de som har blitt svindlet. Det vil si bankene, butikkene osv.

Lenke til kommentar

Ordet "identitetstyveri" impliserer at offeret er vedkommende hvis personalia forbryteren har brukt, men det egentlige offeret (og de eneste som kunne ha gjort noe for å forhindre forbrytelsen) er de som har blitt svindlet. Det vil si bankene, butikkene osv.

 

Tja, du kan jo prøve å sette deg inn i situasjonen til de som opplever dette: postkassen flommer over av krav, oppkrav, trussel om inkasso og tvangsinndrivelse pluss at din kredittverdighet pulveriseres fullstendig. De færreste vet hvordan de rydder opp i dette, og jeg hører endel blir så totalt satt ut av dette at de ikke engang vil åpne posten, og den kommer som en flom og kanskje fra hele verden.

 

Folk med forretingsteft har nå funnet markedet modent for å tilby forsikring og tjenester for å håndtere dette. Joda, banker med fler mister penger, men samtidig er de ikke blant de første til å oppgi sine krav. Jeg synes ikke det er urimelig å anse den som har fått sine personalia misbrukt som et offer i slike saker.

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo prøve å sette deg inn i situasjonen til de som opplever dette: postkassen flommer over av krav, oppkrav, trussel om inkasso og tvangsinndrivelse pluss at din kredittverdighet pulveriseres fullstendig. De færreste vet hvordan de rydder opp i dette, og jeg hører endel blir så totalt satt ut av dette at de ikke engang vil åpne posten, og den kommer som en flom og kanskje fra hele verden.

 

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener.

 

Selvfølgelig er det mange som sliter med å rydde opp i dette grumset, men det er hele poenget mitt. Grunnen til at disse kravene dukker opp hos privatpersoner, er nettopp fordi bankene m.m. fraskriver seg ansvaret for forbrytelsen. Navnet "identitetstyveri" gir dem et påskudd for å gjøre dette.

 

Ansvaret må plasseres der det hører hjemme, og det er hos de som har mulighet til å forhindre forbrytelsen i utgangspunktet. Status slik det er i dag; at alt ansvar for opprydding m.m. havner hos enkeltpersoner, er helt feil.

 

Hvordan kan en privatperson stå ansvarlig for å beskytte sine personopplysninger, når han ikke har hverken kontroll eller oversikt over alle som har disse opplysningene?

Som et eksempel: Hvor mange ganger i løpet av de siste ti årene har hele Norges befolkning sine fødselsnummer blitt offentliggjort i diverse former bl.a. på nettet?

 

Når en person ikke kan være ansvarlig for å beskytte sine personopplysninger, kan man da heller ikke stille vedkommende til ansvar for misbruk av det samme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen begynner ihvertfall å nøste opp i dette idiotiet i USA også:

 

http://bits.blogs.nytimes.com/2010/04/07/how-lenders-overlook-the-warning-signs-of-id-theft/

 

Les den fulle rapporten her

 

Så lenge banker o.l. kan dytte ansvaret bort fra seg, er det den mest økonomiske løsningen for dem, og dermed den eneste som er aktuelt for dem å velge. Dette er en problemstilling som må løses via lovgivning, for systemet, slik det er i dag fungerer bare ikke.

 

I rapporten foreslår Hoofnagle at bankene må kompensere "ofrene" for "ID tyveri" for tida de bruker på å rydde opp i rotet i etterkant. Fram til denne kompensasjonen blir dyrere for bankene enn å fikse systemene sine, forblir ting slik de er.

 

 

For øvrig; Mitchell & Webb har vel

rundt uttrykket "ID tyveri" ganske så bra :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...