Gå til innhold

Tidsaspekt i forhold til vektreduksjon?


Anbefalte innlegg

Fant ingen andre tråder om dette, så lagde en ny :)

 

Bare lurte på om noen har noen ca-anslag på hvor lang tid man kan forvente å holde på med eks. cardio-trening før man kan se betydelig forskjell?

Er en ung mann på 20år som veier rundt 84-85kg, er 179 høy og sitter veldig mye på ræva.

Hvis jeg skal gjette vil jeg si at jeg på det tykkeste rundt magen har et fettlag på 2-3 cm, noe jeg begynner å bli utrlolig lei av. Har bygd litt muskler når jeg var yngre (om det var lurt eller ikke vet jeg ikke, er fornøyd med muskelmasse sånn som det er nå) og er derfor ikke ute etter å bygge særlig videre på det, selv om man forbrenner mer fett jo mer muskler man har.

Noen sa til meg at den beste måten å forbrenne fett på gjennom cardio (spinning, aerobics ol), er dette noelunde korrekt informasjon, eller burde jeg prøve meg på noe annet?

 

Ser for meg at jeg må instille meg på å jobbe hardt i 1-2 år før man ser betydelig forskjell fra i dag. Eller kan det ta mindre/lengre tid?

 

Håper noen kan ta seg tid til å svare på spørsmålene mine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å komme seg ut det :) Trening er en livsstil, går du tilbake til samme gamle deg etter 3 månder så er du på bunn og grunn før du vet ordet av det :p

 

Sant at muskler forbrenner mer kalorier (ikke fett), men da må du også innta mer kalorier for å beholde musklene :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye personlig erfaring med vektreduksjon, men jeg har lest en del om det siden jeg trener aktivt. Det viktigste som jeg sier til alle som stiller dette spørsmålet er at du klarer å forbrenne fler kalorier enn du får i deg. Du kan øke forbrenningen ved å spise ofte, men lite. Forbrenningen øker også hvis du får større muskler så styrke trening er også viktig når du skal gå ned i vekt samt å få bort mesteparten av fettet.

Jeg ville anbefalt deg å starte med styrke trening med engang.

De viktigste øvelsene er Knebøy(du aktiverer 80% av kroppen ved knebøy), markløft og benkpress. Du kan også gjøre sit ups øvelser for å legge til noen muskler på magen ;)

Etter en tung styrke trening kan du kjøre litt cardio.

 

Som sagt jeg har ikke mye personlig erfaring, men jeg har lest mye i blader, på nettet og andre forumer så jeg håper dette kan hjelpe deg på vei. Du vil kunne merke endringer så fort du enderer livstilen din og spiser sundt og trener ofte, etter 1 uke ville jeg tro :D

Lenke til kommentar

Takker for svar Pijus og Madag :)

 

Skal absolutt prøve å gjøre det til en vane å kjøre litt cardio etter styrketrening. Og det at man bruker 80% av kroppen ved knebøy ante jeg ikke, så takk igjen ^^

 

Men hvor ofte _burde_ jeg trene? Har hørt at man i begynnelsen, 2-3 måneder, ikke burde trene mer enn annehver dag, ettersom musklene trenger tid til å komme seg etter styrketreninga. Har opplevd før at motivasjonen forsvinner etter en uke, samt har jeg en del ting å tenke på som skole og jobb, så er ikke alltid man får plass til å trene så ofte man gjerne skulle ønske.

Lenke til kommentar

Muskler trenger egentlig 48 timer hvile før de skal brukes, men det kommer sikkert ann på hvor hardt man trener. Du burde trene et par muskeltyper 1 dag, og neste dag du trener burde du trene noen andre muskeltyper. 2-3 ganger i uka ca 1 time hver dag er mer enn nok. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...