Gå til innhold

Splitte et NGT abo til to adskilte nett


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på hvordan jeg enklest kan spiltte et NextGenTel abo til to adskilte nett. Jeg ønsker ikke at PC'er på "nett1" skal kunne nå PC'er på "nett2". Jeg har IP telefoni fra NGT. Ser for meg at jeg sette en boks etter IPtelefon adapteren som fysisk skiller dette i to nett med hvere sin router osv.

Noen forslag?

 

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste måten jeg kan tenke meg att dette vil gå greit er att du bruker 3 rutere. Først en ruter som deler internett etter ip telefonien om det ikke er en innebygd ruter i modemet fra ngt som det mest sannsynligvis er. Så har du en ruter for hvert nett.

Lenke til kommentar

Eller bare ein svitsj (eller ruter) med VLAN-støtte. Linksys SLM2008, for eksempel. Du koblar då ein kabel frå telefonboksen og til svitsjen (i t.d. port 1), set så opp t.d. port 2 i eit VLAN og port 3 i eit anna VLAN. Så koblar du utstyr til dei ulike nettverkar i rett port, så er dei adskilt. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eller bare ein svitsj (eller ruter) med VLAN-støtte. Linksys SLM2008, for eksempel. Du koblar då ein kabel frå telefonboksen og til svitsjen (i t.d. port 1), set så opp t.d. port 2 i eit VLAN og port 3 i eit anna VLAN. Så koblar du utstyr til dei ulike nettverkar i rett port, så er dei adskilt. :)

 

 

Enkleste måten er som sagt å bruke 3 NAT-rutere.

NextGentel --- Telefonboks
/ 	\
R1 	R2
| 	|
Nett A	Nett B

 

 

 

Det lar seg gjøre med en ruter også. Usikker på om det går med ruteren du fikk fra nextgentel.

Du bruker då vlan, hvor ruteren får to lokale iper (en for nett A og en for nett B)+ at du bruker ACL (brannmur) til å blokkere trafikk mellom nett A og B.

Krever en litt mer avansert konfigurasjon utover de mulighetene du har i webadminpanelet iallefall. Om du telneter ruteren din får du ofte litt flere alternativer.

 

Då ser det ut som så her:

NextGentel --- Telefonboks
/ 	\
| 	|
Nett A 	Nett B

Endret av robgar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...