Gå til innhold

Blande shakes. (whey protein+carbo fuel) Hvor mye, når, hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte nettopp bror min sitt blandepulver.

3kg skogsbær 100% whey protein

12kg carbu fuel, nøytral smak

 

Jeg er 15 år, 1,90 høy, veldig lite fett på kroppen, veier en.. 67kg om morgen. Og begynte trening for to uker siden.

 

Så.. Har et par spørsmål. (Trener man/ons/fre)

Hvor ofte skal jeg ta shakene? Hver morgen, kveld, før/etter trening, hver dag, eller bare dagene jeg trener? Hvor mye skal jeg ta hver shake? En skje er 30g.

 

Hvordan skal de blandes, kan jeg ta både proteinene og karbohydratene oppi samme shake? Har det noe å si om jeg tar vannet/melka først? (Tenker på O'boy, alltid best å ta melk oppi først... ;)) Grunnen til at jeg spør er at.. jeg prøvde litt tideligere idag å blande.. Jeg rista og rista, da jeg tok en kniv nedi for å kjenne på shaken, vara det bare en hel del med klumper, stoore slimete pulver-klumper. Esj.

 

Beklager for kanskje en del dumme og klomsete spørsmål.. Men takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det mange spm.

Du burde nå kjøpe et protein med 50% mys eog 50% kasein, men det får være til neste gang.

 

Du kan blande som du vil, blande pulverene eller hver for seg.

Hvor mye blir relativt.

Hva er målet ditt? Øke i kroppsmasse? Da er det 2g protein pr kg kroppsvekt.

Finn det tallet, del det på antall måltider+ trening og da har du dosen protein.

 

Trekk fra proteinen i maten og drikk resten fra shake pr måltid.

 

Karbfuel kan du ta 1g pr kg kroppsvekt av etter trening, den hjelper deg med å komme i kcal-overskudd.

Hvor mye blir opp til deg og hva du trenger.

 

Ta for eks kroppsvekten og gang den med 40 så får du ca kcal pr dag.

Trekk fra 30% som vil være fra fett og kcal-tallet til protein 2g pr kg kroppsvekt så vil resten være fra karbohydrat.

Det er her under "resten" du bruker karbpulveret i de måltidene det kreves for å oppnå totalt kcaloverskudd den dagen.

 

Så må du selvsagt justere etter hva vekten viser, går du ikke opp i vekt etter en uke, øk karb eller fettdosen med 200kcal og se neste uke.

Endret av War
Lenke til kommentar

Her var det mange spm.

Du burde nå kjøpe et protein med 50% mys eog 50% kasein, men det får være til neste gang.

 

Du kan blande som du vil, blande pulverene eller hver for seg.

Hvor mye blir relativt.

Hva er målet ditt? Øke i kroppsmasse? Da er det 2g protein pr kg kroppsvekt.

Finn det tallet, del det på antall måltider+ trening og da har du dosen protein.

Ok. Ja, skal øke i kroppsmasse. 2g protein pr kg, det vil si.. 134g protein, delt på fire måltid. = 33,5g. Men dele det på antall måltider+ trening? Forsto ikke den helt.

Og mener du at dette er hvor mye jeg skal ha i meg hver dag, eller bare de dagene jeg trener?

Trekk fra proteinen i maten og drikk resten fra shake pr måltid.

 

Karbfuel kan du ta 1g pr kg kroppsvekt av etter trening, den hjelper deg med å komme i kcal-overskudd.

Hvor mye blir opp til deg og hva du trenger.

67g protein altså. Men bare etter trening? Hva med før, eller til måltider?

Ta for eks kroppsvekten og gang den med 40 så får du ca kcal pr dag.

Trekk fra 30% som vil være fra fett og kcal-tallet til protein 2g pr kg kroppsvekt så vil resten være fra karbohydrat.

Det er her under "resten" du bruker karbpulveret i de måltidene det kreves for å oppnå totalt kcaloverskudd den dagen.

67*40=2680. 30*2680/100=804 (prosenten). 2680-804=1876. Men parten jeg ikke skjønner er "og kcal-tallet til protein 2g pr kg kroppsvekt så vil resten være fra karbohydrat." Forsto ikke den.

Så må du selvsagt justere etter hva vekten viser, går du ikke opp i vekt etter en uke, øk karb eller fettdosen med 200kcal og se neste uke.

 

Enten er jeg dum, eller så formulerte du deg litt.. avansert for meg. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men dele det på antall måltider+ trening? Forsto ikke den helt.

du sa selv 4 måltider, da er + trening 5 (4+1)

Da deler du 134g på 5 , da blir det 26g til alle måltider og etter trening.

 

Så trekker du fra proteinen i kosten, spiser du kylling tar du 0g protein, spiser du brødskiver tar du 26g protein.

 

Alle måltider skal bestå av 26g protein, du bare fyller opp det som mangler fra pulveret.

 

Det du ikke forstod med karbpulveret er følgende.

Du starter på 40kcal pr kg kroppsvekt som kcal-overskudd.

Det er 2680kcal ( kroppsvekt x 40)

Det er kaloriene du skal spis hver dag hele uka.

 

Så skal 30% av disse være fra fett

2680kcal x 0,30 = 804 kcal delt på 9 = 89 g fett.

 

Proteinen er 134g x 4 = 554 kcal

 

Nå skal resten være karbohydrater.

Da blir det 2680 - 554 - 804 = 1322kcal delt på 4 = 330gram

Av disse 330 gram karb så bruker du pulveret til å komme opp i den mengden hvis det mangler noe i kosten, etter trening kan du blande 70g oppi proteinshaken for å fylle opp glykogenlagrene

 

Da skal du spise dette på en dag

Totalt 2680kcal

Dvs

134g protein

89g fett

330g karbohydrat.

 

Bruk så pulverene til hjelp om noe mangler i kosten.

 

Deretter gjør du justeringer, gikk du ikke opp i vekt på en uke?

Øk med 200kcal med karbohydrat eller fett.

Så gjentar du neste uke.

Endret av War
Lenke til kommentar

Shakene etter trening er jo bare etter trening, ellers så drikker du kun shaker for å få opp kaloriene i måltidene så totalen går opp.

Om det er shake eller ikke kommer an på hvor mye du spiser.

 

Og ja, 2g protein pr kg på bulk og kosten er proteinfatting betyr mer fra puvler.

Det pleier å gå 4-5-6 kg pr mnd , det er mange som kjøper 750g boks og trur de har frem til jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...