Gå til innhold

linx på laptop, et par spørsmål


Anbefalte innlegg

har et par spørsmål angående linux på en hp ze4278

 

-hvordan blir det med styringen av vifter ol? styres det fra bios?

 

-hvordan er det med støtten for firewire?

 

-jeg har et topcom pcmcia isdn kort, vil det funke?

 

-til sist, hvilken distro har best "støtte" for laptoper generelt? Tenker da på strømstyring, batteri ol.?

 

Og ja, jeg har brukt mine timer på å sjekke på nettet!

 

Meget takknemlig for alle gode svar! Liker å være forberedt før jeg setter igang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare prøvd RedHat 9.0 på laptop'n min og det fungerer meget godt. Ingen større problemer under installasjon og alt av hardware ble funnet med en gang. Slet litt med å installere digitalkameraet mitt men fikk tilslutt montert det som en harddisk. Det er mulig batteriet mitt begynner å bli slitent men jeg har mistanke om at RedHat bruker noe mer strøm enn XP. Mulig jeg kan finne ut av det ved å se nærmere på instillinger. Maskinen er en Toshiba Tecra 8100.

Lenke til kommentar

Batteritid på bærbar er veldig viktig, og som villmink sier

Det er mulig batteriet mitt begynner å bli slitent men jeg har mistanke om at RedHat bruker noe mer strøm enn XP. Mulig jeg kan finne ut av det ved å se nærmere på instillinger.

Vet at det finnes et prosjekt på sourceforge, som heter acpi4linux, men har ikke hørt om noen som har prøvd dette i praksis. Har ikke bærbar selv, men det er jo gøy å vite om det funker :)

 

-magnus

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe det fra tyskland, noe som nok er vesentlig billigere. Sjekk denne sida for tyske distributører av SuSE...

 

Når det gjelder strømsparing er nok det smarteste å lage et "strømsparingsscript" med strømsparende kommandoer som

hdparm -Y hdxy (Put a harddisk to sleep)

Og legge dette scriptet til som en cronjob (arbeidsoppgave som utføres fast, med angitt interval).

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Batteritid på bærbar er veldig viktig, og som villmink sier
Det er mulig batteriet mitt begynner å bli slitent men jeg har mistanke om at RedHat bruker noe mer strøm enn XP. Mulig jeg kan finne ut av det ved å se nærmere på instillinger.

Vet at det finnes et prosjekt på sourceforge, som heter acpi4linux, men har ikke hørt om noen som har prøvd dette i praksis. Har ikke bærbar selv, men det er jo gøy å vite om det funker :)

 

-magnus

 

Takk for tipset, skal ta en titt.

Lenke til kommentar

ACPI virker utmerket, nå kjører jeg det på 2.5.70, men jeg har en kamerat som kjører det på 2.4.20 eller 21..

 

Det er forøvrig ganske bra, eneste problemet jeg har kommet borti er at batteristatus i gnome tar 3% cpu kraft, noe som gjør at det er uaktuelt å bruke, men ellers meget bra

Lenke til kommentar

Kjører RH9 på min laptop med en iomega extern hd på 120 gig (Fire wire)

 

Det eneste som jeg ikke har fått til å funke er

 

ACPI (Utelatt av RH)

22Mb wireless (Ikke støtte for den enda, Kjører et gammelt compag wl100 som kom opp med en gang)

UT2K3 (Mangler i ATI driveren til 9M kortet som UT2K3 krever)

 

Derimot rocker det vilt og hemningsløst med RH9 på en P4-2.8GHz-1GB-60GB-9M.64MB laptop

 

En ting jeg fant ut med iomegaen er at når jeg skal umounte den så får jeg at devicen er busy. Det er FAM som holder den. Dette løses ved å bruke f.eks. "umount -l /dev/sda1"

Lenke til kommentar
har et par spørsmål angående linux på en hp ze4278

 

-hvordan blir det med styringen av vifter ol? styres det fra bios?

 

-hvordan er det med støtten for firewire?

 

-jeg har et topcom pcmcia isdn kort, vil det funke?

 

-til sist, hvilken distro har best "støtte" for laptoper generelt? Tenker da på strømstyring, batteri ol.?

 

Og ja, jeg har brukt mine timer på å sjekke på nettet!

 

Meget takknemlig for alle gode svar! Liker å være forberedt før jeg setter igang...

 

Jeg lurer på om noen svarte på spørsmålene hans.

 

Hardware overvåker vifter og temperaturer konstant, sier OS'et nei til å starte vifter gir Hardware faen og spinner, ellers går jo alt til helvete, tror det hadde vært en del havarerte pcer med windows xp i så fall.

 

Firewire er utmerket støtte til (Så lenge du ikke har no sånn kontroller som ingen har hørt om :p)

 

Topcom.. hmm :) Mitt D-Link kort funker utmerket i allefall.

 

Distroer har ingenting med styring, eller hva som er best, det er hva du gjør det til, alle er bygd opp av en kjerne hvor du integererer støtte for din hardware.

 

Mitt råd, styr unna red hat/mandrake/suse, bruk Slackware 9, eller Debian/Gentoo. De mest brukervennlige er oftest de mest sucky, samt at du ikke lærer så veldig mye. (har du VIRKELIG lyst til å lære deg, sett deg ned med en manual og LFS)

Lenke til kommentar

Takker for svar, la inn mdk9.1 da dette fulgte med et blad. Alt ser ut til å fungere greit, bortsett fra isdn kortet mitt, har kikket en del på nettet, men finner ikke noe info om dette kortet: topcom xplore isdn pcmica card.

 

Men, for å være litt positiv, så fant den nettverkskortet, og når jeg da skal bestille bredbånd til høsten så får vel nettet vente. Er vel ikke noe stort problem når man har tilgang til win partisjonen.. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...