Gå til innhold

Fsx - Hvordan bruke "course"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før du lærer å bruke course er det fint å vite hva course er og hva den gjør.

Kort forklart velger den hvilken "bearing" fra en VOR-stasjon som skal avskjæres og følges.

 

VOR, i motsettning til ADF inneholder informasjon om hvor flyet befinner seg i forhold til stasjonen. ADF vil kun peke RMI-nålen i den rettningen stasjonen ligger.

 

En VOR stasjon kan tenkes at den sender ut 360 forskjellige "bearings" som kan følges. Course-selectoren velger hvilken av disse bearingene flyet skal avskjære og følge.

Informasjonen for dette vises på HSI'en i cockpit ("kompasset" som vises under ADI'en/kunstig horisont). Her har du en såkalt "deviation bar" (den gule streken som går midt over kompasset). Deviationbaren forteller deg hvor du befinner deg i forhold til den valgte bearingen du har satt på course selector (ved å flytte midten av pilen/streken til venste eller høyre.

 

F.eks. har du satt frekvensen til en VOR-stasjon som ligger til høyre og ett stykke frem fra der du befinner deg. Du setter så course til 90 grader, etterhvert som du flyr nordover så vil du krysse en tenkt stråle som står ut på stasjonen 90/270 grader og deviationbaren vil våkne til liv å krype inn mot midten. I det du befinner deg akkurat til høyre for stasjonen vil dev baren være i midten, og vil begynne å krype ut mot motsatt side. Du vil også (om jeg husker dette rett) ha TO på TO/FROM flagget på HSIen.

 

Hadde du i tillegg valgt NAV mode på autopiloten så ville den begynt å svinge inn mot stasjonen (kalt VOR capture) og når den hadde svinget til 90 grader og dev baren hadde vært i midten ville den gått over i VOR tracking.

 

Endel av uttrykkene heg bruker kan være verdt å sjekke på Wikipedia.

 

En ting til: 737'en som ligger i flight simulator er av veldig dårlig kvalitet, sjekk PMDG sin 737NG f.eks. 747-400'en deres er også blant de beste addonsene til Flightsim. :)

Lenke til kommentar

Kjempegreier altså. svaret på hva course er, har eg lurt på veldig lenge, så dette var befriende :)

vuderer selv en flygerutdannelse så har nå lest en del om flyging og hvordan ditten og datten osv... eneste som holder meg tilbake er at eg hører det er så sinnsykt krevende :ph34r: anyway, tusen takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...