Gå til innhold

Tips til ting og se i Praha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrev et laaangt innlegg, som jeg selvsagt klarte å slette. Uansett, jeg har skrevet om min tur til Praha her.

 

Ellers vil jeg anbefale;

* Den astronomiske klokken i gamlebyen

* Generelt gå rundt og titte seg rundt i byen, for det er utrolig mange praktfulle bygg i Praha.

* Ta en tur innom bakgatene og spis en herlig middag for en billig penge.

* Karlsbroen er verdt et besøk. Karlsbroa er utsmykket med nydelige statuer av diverse helgener osv, og gir forbindelse mellom nybyen og gamlebyen. Så sent som opp til 60-tallet ble broen brukt som vanlig trafikkåre inn til byen for både bil og trikk, men pga stor belastning er broen i dag kun for gående. En liten fiffig detalj er at broen faktisk er laget med egg og ost.

* Katedralen er helt fantastisk nydelig. Jeg er ikke kristen, men selv jeg kan anerkjenne bygningens flotthet.

* Bestill gjerne en guidet sightseeingtur. Det kan gjøre det lettere å bli kjent med byen. Det innebar sightseeing rundt om i Praha by, slik som jødekvartalet, gamlebyen, nybyen, slottet og katedralen. I tillegg fikk vi komme nærmere inn på selve slottet og katedralen.

* En tur innom et pannekakecreperi. De har faktisk flere, og om man er glad i pannekaker, så er det verdt en tur. Man får pannekaker med i alle former og smaker. Nam!

* Da vi var der kjøpte vi mye krystall, i tillegg til billig øl. En øl kostet ca 2 norske kroner på Tesco.

* En båttur oppover elven Moldau er å anbefale. Det ga flott utsikt over selve byen. Det ble servert både mat og drikke på båtturen som varte i ca. 3 timer. Ble hentet med buss ved hotellet. Anbefales på det sterkeste for de som liker å få den hele og fulle oversikten over byen.

* Vi var også innom flere museum, deriblant; torturmuséet - et museum som stiller ut torturinnstrumenter gjennom tiden - både fascinerende og kvalmt, kommunismemuséet - opplev Tsjekkia under kommuistisk styre - en fin historisk innføring, samt sjokolademuséet - for alle sjokoholikere der ute - ta en tur innom, bli kjent med historien til sjokoladen, se hvordan de lager sjokolade, og alle best - få smaksprøver av nydelig fersk sjokolade i etterkant. Besøk også delikatessebutikken i etterkant og kjøp sjokolade som smelter på tungen.

* Første gangen jeg var i Praha besøkte vi et stort marked utenfor byen. Kan ikke huske hva det het, men verdt å sjekke opp kanskje.

* Første gangen var jeg også å besøkte en krystallfabrikk. Var greit nok, men ikke så spennende som de andre tingene man kan gjøre i Praha. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...