Gå til innhold

Mulig å få Windows til å IKKE koble til nettverksdisker under oppstart, men allikevel vise de under "Min datamaskin"?


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Windows XP, men problemet er helt det samme på Windows 7.

 

Jeg ønsker å ha mine nettverks-"disker" vist under "Min datamaskin" hele tiden, men at de bare skal tilkobles når jeg dobbelklikker på de. La oss nå si T: for mobiltelefonen min, og U: for USB'en som er koblet til WDTV Live.

 

Mobilen min har både WLAN og samba-klient, men telefonen min er jo kun på nettverket akkurat mens jeg ønsker å overføre filer. WDTV'en er jo stort sett slått av når jeg ikke bruker den.

Det som skjer når Windows starter og nettverksdiskene ikke er online, så står Windows 30 sekunder i ro med "Welcome" på skjermen - dette skjer både i Windows XP og i Windows 7.

 

Det jeg ønsker er at Windows "gir blaffen" i nettverksdiskene, helt til jeg f.eks dobbelklikker på T: i "Min datamaskin" - og det gjør jeg jo etter å ha startet de nødvendige programmer på telefonen, slik at den dermed kan kobles til.

 

Har søkt mye på google om dette, men jeg finner bare folk som det motsatte problemet - at nettverksdisken er egentlig er online, uten at Windows får kontakt med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du lage deg en bat-fil og bare mounte diskene når du trenger det.

Evnt se om den ikke henger hvis du legger den i Startup i start-menyen

 

@ECHO OFF
net use X: \\server\underkatalog /PERSISTENT:NO
net use Y: \\server\underkatalog /PERSISTENT:NO
net use Z: \\server\underkatalog /PERSISTENT:NO

 

Presisten=NO betyr at den ikke husker koblingen når maskina bootes.

 

Det betyr jo at man ikke ser diskene før scriptet er kjørt i Min Datamaskin...

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk allerede prøvd meg på batch-filer og "NET USE", og det ser ut til å ikke fungere mens den aktuelle nettverks-"disken" er offline når batch-filen kjøres.

 

Dette fungerer derimot bra når enhetene er online:

NET USE T: \\192.168.1.3\minnekort /PERSISTENT:NO
NET USE U: \\192.168.1.6\USB /PERSISTENT:NO

 

Jeg begynner egentlig å tro at det rett og slett ikke går an å få til det jeg prøver å få til - hvertfall ikke uten 30 sekunders lag under oppstarten.

Eller kanskje det er en liten register-innstilling som bestemmer hvor lenge maskinen skal prøve å koble til nettverksdisker før den "gir opp"?

 

 

 

EDIT: nå så jeg at du anbefalte å kjøre bat-filen kun når jeg trenger det, og det er i grunnen ikke så dumt. Men om noen vet om en liten timeout-finesse i regedit, si ifra!

 

Nå har jeg laget en batch-fil ala dette for hver av de to. Når den aktuelle disken er online, så kobles den til på brøkdelen av et sekund. Men det ser ikke ut til at timeout'en min på 3 sekunder fungerer - den "gir ikke opp" så raskt om den er offline. Noen proffe cmd-ister her eller? xD

@ECHO OFF
NET USE U: \\192.168.1.6\USB /PERSISTENT:NO
TIMEOUT 3
TASKKILL /F /IM CMD.EXE
EXIT

 

Tenkte å la de kjøre under oppstart, og ved behov.

Endret av ch4mp1gn0n
Lenke til kommentar

Du tenker nok litt bakvent når du holder på med siden timeout osv kjøres etter NET use osv...

 

Her er mitt script du kan bruke til slikt:

@ECHO OFF
IF "%1"=="" GOTO Usage
IF "%2"=="" GOTO Usage
IF "%3"=="" GOTO Usage

REM Check if ip/host exists
ping -n 1 -i 10 -w 10 %2 | find /i "TTL" >NULL
if errorlevel 1 goto NotFound

REM Mount the shit
ECHO Mounting %1 using \\%2\%3
NET USE %1 \\%2\%3 /PERSISTENT:NO
GOTO Finished

:Usage
ECHO Usage:
ECHO ------
ECHO pingandmount.bat driveletter ip/servername directory to mount
ECHO Example: pingandmount.bat U: 192.168.0.2 Files\Music
ECHO (Will mount the \\192.168.0.2\Files\Music on the drive U:
GOTO Finished

:NotFound
ECHO %2 not found, please check if ip/host exists...

:Finished

 

Ved å bruke ip og ikke host slipper du "resolve tiden" og timeouten som er valgt over er meget kort. Hvis du vet hosten eksisterer og scriptet feiler øker du bare -w parameteren

 

Lag 2 snarveier med følgende parametere:

pingandmount.bat T: 192.168.1.3 minnekort

pingandmount.bat U: 192.168.1.6 USB

 

Hvis ipen ikke svarer på ping dropper den å mounte. Det bør funke noe i den gaten du var på jakt etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...