Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kaster bort livet mitt, vil gjøre forandringer!


Gjest thugen

Anbefalte innlegg

Gjest thugen

Livet mitt er så utrolig meningsløst og kjedelig for tiden. Jeg er 21 år, og har etter videregående bare kastet bort tiden min, akkurat nå jobber jeg bare deltid, tjener akkurat nok til husleie og mat, og har masse av fritid som stort sett bare går til å spille og se på tv, bortsett fra minimalt med sosial kontakt og trening. Jeg begynner snart på mitt tredje friår, men blir bare mindre og mindre motivert til å søke skole.

For å være ærlig så trives jeg med å ha en 'chill' jobb, den er ganske sosial og jeg trives der, og det er digg med masse fritid, problemet mitt er bare at jeg ikke har noe spennende å fylle den med... synes det er kult med folk som ikke studerer eller har "funnet sin plass" i arbeidslivet, men som har en fritid der det skjer nok til at de ikke kjeder seg, det er egentlig alt jeg har lyst til akkurat nå. Siste jeg vil er å plutselig være 30 år, sitte med en tung og ansvarsfull jobb, og ha brukt opp ungdomstiden min på å sitte og lese bøker. Men jeg blir så jævli frustrert over at det rett og slett skjer så lite på fritiden min at jeg egentlig bare kaster bort tid, så nå har jeg bestemt meg for å gjøre alt jeg kan for å endre på det.

 

En av grunnene til at jeg kjeder meg mye, er at jeg har få venner. Hadde en del folk å henge med før, men alle har flyttet hvert til sitt og kontakten har blitt helt borte... har 2-3 kompiser igjen der jeg bor nå, og det er jævli ålreit å ikke være alene hele tiden, men merker at vi har veldig få felles interesser... så det blir stort sett bare prate/chille eller trene, ellers er det så begrensa hva vi kan finne på. Jeg er avhengig av at det skjer ting, jeg liker ting som skating/ graffiti, ting som får adrenalinet til å pumpe... de jeg hang med før hadde mye mer felles interesser og holdninger, og det var liksom null problem å få en hel kveld til å gå, fordi alle var med på alt og det var liksom ikke grenser på hvor mange syke forslag vi kom på, savner den tia... de kompisene jeg har nå er litt mer "nei det gidder jeg ikke"-typen som begynner å prate om hva som er ulovlig og hva konsekvensene kan bli osv osv... jeg har jo selvfølgelig respekt for det men føler at jeg burde finne venner med litt mer felles interesser/holdninger, ofte føler jeg at kompisene mine blir for kjedelige å være med i lengden, men seff glad for at jeg har de... savner å omgås folk som bare kan gi faen og leve livet og som ikke har noe imot å finne på kødd (yeah vet jeg sikkert høres barnslig ut for den gjennomsnittlige leseren men men).

Før var det liksom en selvfølge å alltid henge sammen, så jeg kjeda meg aldri... hadde vi ingen spesielle planer så hang vi jo bare i byen/hjemme hos hverandre, mens sånn er det ikke nå... ringer jeg en av kompisene mine og spør om å finne på noe så spør de som regel om "hva?" også skal det planlegges på forhånd, som regel må jeg komme med ideene, og er ikke de bra nok så blir det som regel ingenting. De kompisene jeg har nå er rett og slett den typen som synes det er like greit å sitte hjemme hos seg selv på pcn/se på tv enn å gjøre det samme med en kompis, fordi det er 'ork' å ta turen. Ville ikke si de er dårlige kompiser, de er vel bare annerledes enn meg... vi har det jo ofte fett, men mange ganger tenker jeg bare at jeg burde finne meg noen bedre kompiser...

 

Så ja, mange dager går bare til å kjede seg... nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... vet bare at jeg må finne på et eller annet og at jeg ikke skal bruke enda et år på å sitte for meg selv i leiligheten og spille/se på tv.

Det er vanskelig å møte nye folk uten å gå på skole, så jeg har vurdert å begynne på skole bare for den sosiale delen... men aner ikke hva jeg skulle søkt på, det måtte jo være noe som er interessant for meg og som ikke er for "seriøst", ser ikke for meg at jeg hadde møtt noen nye kompiser på jusstudie, fordi det er såpass seriøst at de som går der går der for å lære og bruker fritiden sin på å lese. Jeg måtte ha gått på noe der det er mulig å ha litt fritid ved siden av også...

Har som sagt ikke spes lyst til skole, men må kanskje det for å møte nye folk? Det er ingen fritidsaktiviteter å melde seg på her...

Har vurdert å flytte til en annen by, har alltid ønsket at jeg bodde i Oslo, men å flytte dit alene må jo bli et helvete med de boligprisene... ser for meg at det er litt mer muligheter på fritiden der though.

 

Ellers så har jeg tenkt på å prøve å få kontakt med noen av de gamle folka, men jeg føler det har gått for lang tid og at det blir for merkelig å ringe og late som at vi fortsatt er kompiser og bare "halla hva skjer, finne på noe?". Mange ville vel sagt "hva er så farlig med det, jeg ville bare synes det var hyggelig og det gjør vel folk flest?" men jeg er ikke så sikker... jeg personlig ville tenkt "wtf?" hvis plutselig en jeg hang med for 3 år siden begynte å ringe, noe lignende skjedde faktisk for ikke lenge siden og må si jeg reagerte litt på oppførselen, trodde først at det var noe kødd. akkurat som at jeg blir lite positivt overrasket når folk jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen men aldri har hatt noe kontakt med siden adder meg på facebook...

Kanskje jeg bryr meg for mye om hva folk tenker, men jeg gjør ofte det... f.eks så har det slått meg at de jeg mistet kontakten med har unngått å ta kontakt med meg igjen ,rett og slett fordi de ikke vil være venner lenger, at de egentlig ikke liker meg. Hvis det hadde vært tilfelle hadde jo en sånn "halla nå er det lenge siden" samtale blitt så awkward at jeg bare ikke tør å begynne å ringe folk... tenker alltid på hva folk tenker om meg og åssen jeg framstår, og å ringe ville jo egentlig sagt at jeg er ensom og ikke har noe særlig kompiser lengre, så jeg ringer gamle kompiser for å høre om de fortstt vil henge med meg... Derfor har jeg alltid håpa på å bare møte på noen folk i byen helt random, da er det jo ikke noe i veien med å prøve å slå av en prat, og da er det ganske lett å se hvordan de forholder seg til meg og om hvordan de ville reagert om jeg ville spurt om å finne på noe.

Vet det høres ut som jeg har sykt dårlig selvbilde nå, men når det kommer til sånne sosiale ting så har jeg muligens fått dårligere selvbilde etter å ha vært en del alene, bare å få 2-3 folk å henge litt med nå var liksom et kjempeskritt...

 

Håper noen som gidder å lese alt dette kan gi meg litt råd, hva burde jeg gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noen vits å ringe gamle venner. De har funnet nye venner og har ikke tid lenger.( egen erfaring). Hvis du har mulighet så vil jeg anbelfale å flytte et annet sted, det kan løsne alt. Det finnes andre byer enn Oslo som har mye å tilby :) Du kan jo også prøve å få deg en jobb som tar mer av tiden din? Da tjener du jo også mer. Dessuten må du aldri si det du sier her til fok i virkeligheten, det funker dårlig :)

Lenke til kommentar

Skummet gjennom det du har skrevet.

 

1. Virker som om det du er hypp på å gjøre på fritiden er ulovlig. Derfor virker det for meg som om de vennene dine som hindrer deg i å gjøre det er mye bedre enn de vennene du ønsker å ha. Kanskje det innerst inne er en grunn til at du henger med de?

 

2. Å gå på skole kan være helt sykt sosialt, eller du kan velge å være asosial. Det er opp til deg.

 

3. Å leve et "chill" liv og gjøre som du vil, samt å gå inn i arbeidslivet uten mål og utdanning er svært skjelden. Det krever en veldig spesiell personlighet og mye tilfeldighet.

 

Ksn fortelle litt om hva jeg har gjort.

 

Gikk 2 år Informatikk ved UiO. Bodde på Blindern Studenterhjem. På UiO så kunne jeg henge med folk fra masse forskjellige studieretninger, for det var en del forskjellige på de fagene jeg hadde. I tillegg bodde jeg ved siden av UiO, sammen med 200+ eller.no andre studenter. Fikk omtrent en overdose sosialt av å bo der =P

Arrangeres masse sosialt på UiO også.

 

Har også jobbet et år. Vi var et ungt team, så ble veldig godt knyttet til kollegaene mine.

 

Gikk så et år på BI. Fikk litt samme greia som på UiO. Veldig sosialt, mye å gjøre.

 

Jeg er veldig av den typen som synes folk burde studere. Finn noe du vil bli, og gå for det. Hvis du synes livet ditt er kjipt nå, så bør jo det være en god motivasjon til å gjøre noe med det. Mister du motivasjonen, så er det jo bare å tenke på hvordan du ønsker å ikke ha det.

 

Mitt tips blir ihvertfall: Finn deg noe du vil jobbe med, finn deg en studieretning, men ikke gjør det bare for det sosiale. Det blir det bare mye gjeld av...

Man må jobbe med studiene for å lykkes. Tro meg ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...