Jump to content
Sign in to follow this  
PIN-kode

Hjelp en nybegynner sette opp kostholdsplan!

Recommended Posts

Hei. Skal snu livet opp ned fra nå av ved å begynne å spise sunt, trene styrke tre dager i uken og spille fotball en dag i uken. Men det jeg føler jeg trenger hjelp til nå i begynnelsen er å sette opp en kostholdsplan!

 

Jeg er rundt 185cm høy og veier bare rundt 70kg. Høy og tynn.

 

Jeg har lenge vært ganske kresen på mat (frukt, grønnsaker), men har virkelig bestemt meg for å endre litt på dette. Men jeg er en elendig kokk, så vil aller helst ha et program som er veldig enkelt å følge!

 

Hva bør jeg spise og drikke til frokost? Hva til lunsj? Hva til formiddag? Hva til middag? Og hva til kvelds?

Edited by PIN-kode

Share this post


Link to post

Det spørs jo veldig hva målsetningene dine er. Etter hva jeg forstår vil du opp i vekt. Ligg 500 kalorier i overskudd, og tren styrke 3 ganger i uken :)

Spis egg, kylling og fisk. Drikk melk og vann.

Share this post


Link to post
Kjøp også Big Mass Gainer som du kan ta som mellommåltid (hvis formålet var å gå opp i vekt da).

 

Jeg ville ikke satset på big mass gainer, det er sukkerbombe! Og vil neppe hjelpe deg særlig opp i vekt enn å legge på ekstra dårlige kalorier.

Share this post


Link to post
Kjøp også Big Mass Gainer som du kan ta som mellommåltid (hvis formålet var å gå opp i vekt da).

 

Jeg ville ikke satset på big mass gainer, det er sukkerbombe! Og vil neppe hjelpe deg særlig opp i vekt enn å legge på ekstra dårlige kalorier.

Hentet fra proteinfabrikken.no:

Optimal vektøkning krever et høyt inntak av de riktige næringsstoffene og tilstrekkelig med kalorier. Dette er ofte vanskelig å få til med et vanlig kosthold. Derfor anbefaler Proteinfabrikken å utnytte fordelen av et moderne nærings- og vektøkningstilskudd.

Share this post


Link to post

I dag har jeg begynt såvidt på mitt nye kosthold. Har nettopp spist frokost: 120g havregryn, 2dl skummet melk og 1 kapsel selolje. Jeg ser det nevnes helmelk - greit, da bytter jeg det med skummet melk neste gang jeg handler :)

Share this post


Link to post

Målet er å gå opp i vekt ja!

 

Drikk mye helmelk.

Leste en gang en test der de hadde testet hvilken virkning helmelk/ekstra lettmelk hadde på spedbarn, og de kom fram til at de som drakk helmelk faktisk var tynnere etter 3 måneder (ellernoe) enn de som hadde drukket ekstra lettmelken.

(Dårlig formulet, ja)

Share this post


Link to post

Tett oppunder 1000 klalorier, bare i frokosten :-P Kansje over hvis du hadde på sukker til søtning i tillegg.

 

Err her gikk det nok litt fort unna i svingene. 600-700 kcal blir det vel. Avhengig av mengde søtningsmiddel.

Share this post


Link to post

Er det bra? :p For mye/for lite/akkurat passe?

 

Nå er det forresten kvelden og det er tid for kveldsmat. På "planen min" står det: 100g nøtteblanding, 40-50g proteinshake, og 0,5 ss selolje. Seloljebiten er grei, proteinshake skal jeg skaffe i morgen, MEN NØTTEBLANDING O_O Jeg haaaater nøtter.

 

Hva kan jeg bytte 100g nøtteblanding med?

Edited by PIN-kode

Share this post


Link to post
Hentet fra proteinfabrikken.no:

Optimal vektøkning krever et høyt inntak av de riktige næringsstoffene og tilstrekkelig med kalorier. Dette er ofte vanskelig å få til med et vanlig kosthold. Derfor anbefaler Proteinfabrikken å utnytte fordelen av et moderne nærings- og

vektøkningstilskudd.

 

Big mass inneholder ca 50g Maltodekstrin.

Maltodekstrin er et karbohydratholdig næringsmiddel som ofte benyttes som erstatning for sukker. Det er en polysakkarid, og forekommer normalt som et hvitt hygroskopisk pulver. Maltodekstrin er lettfordøyelig og og opptas like lett av kroppen som sukker.

- Wikipedia

 

Leste en gang en test der de hadde testet hvilken virkning helmelk/ekstra lettmelk hadde på spedbarn, og de kom fram til at de som drakk helmelk faktisk var tynnere etter 3 måneder (ellernoe) enn de som hadde drukket ekstra lettmelken.

(Dårlig formulet, ja)

 

Leste den også :p

 

Hva kan jeg bytte 100g nøtteblanding med?

 

Hmm.. Nøtter inneholder ca 2:1 fett/protein.

2ss olivenolje

50g ost?

Edited by Pijus

Share this post


Link to post

Jeg ville ikke satset på big mass gainer, det er sukkerbombe! Og vil neppe hjelpe deg særlig opp i vekt enn å legge på ekstra dårlige kalorier.

 

Som regel så vil man legge på seg fett og gå opp i vekt uansett hva slags gainer du bruker, da dette er formålet med å drikke det. Og når du skal opp i vekt må man bare regne med å få på seg ekstra fett også. Kan jo ikke kun bygge muskler. Men behersker du bruken av gaineren så vil ikke fettnivået stige så altfor mye. Så et par posjoner om dagen burde holde. Dette kommer så klart ann på kostholdet til personen ellers, om hvor mye man trener osv.

Edited by Johan.

Share this post


Link to post

Er du skikkelig nubi og utrent vil du få mer muskelmasse av riktig trening selv om du er i kaloriminus.

 

Det er også mulig å gå opp i vekt på kaloriminus, siden muskler inneholder mindre kalorier per vektenhet enn fett.

 

Sånn til å begynne med er det viktigste å trene riktig, spise riktig før ogetter trening og drikke tran. Kaloritelling og avansert kostplanlegging er noe som kan komme etterhvert.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...