Gå til innhold

Koble skriver til PC utenfor nettverket


Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin som ikke skal være i domenet, men som skal kunne skrive ut på en spesiell nettverksskriver.

 

Hvordan går jeg fram for at dette skal funke?

 

Edit:

 

Klient: Windows XP (SP3)

 

Server: Windows Server 2003 (SP2)

Endret av gnålar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en maskin som ikke skal være i domenet, men som skal kunne skrive ut på en spesiell nettverksskriver.

 

Hvordan går jeg fram for at dette skal funke?

kommer vel ann på skriver og pc det.

noen skrivere krever vel kun at de er på samme IP-range uten at de trenger å være logget på et domene.

men hvis du kører på et litt større nettverk der du adminsterer fra server sp kan du vel dele printeren over mer en et domene?

Lenke til kommentar

Jeg har en maskin som ikke skal være i domenet, men som skal kunne skrive ut på en spesiell nettverksskriver.

 

Hvordan går jeg fram for at dette skal funke?

kommer vel ann på skriver og pc det.

noen skrivere krever vel kun at de er på samme IP-range uten at de trenger å være logget på et domene.

men hvis du kører på et litt større nettverk der du adminsterer fra server sp kan du vel dele printeren over mer en et domene?

De er på samme IP-range, men saken er den at PCen som skal kobles opp mot nettverksskriveren ikke er meldt inn i et domene, kun arbeidsgruppe (som da er standard). Jeg kan legge til skriveren slik at den vises i Skrivere og telefakser på klienten, men for å få lov til å legge til skriveren må jeg bruke en domene-konto som har lov til dette. Etter å ha gjort dette får jeg lov til å skrive ut, men så fort jeg skrur maskinen av og på igjen så nullstilles den koblingen, og jeg får ikke skrevet ut, selv om skriveren vises i Skrivere og telefakser.

 

Frustrerende :(

Lenke til kommentar

De er på samme IP-range, men saken er den at PCen som skal kobles opp mot nettverksskriveren ikke er meldt inn i et domene, kun arbeidsgruppe (som da er standard). Jeg kan legge til skriveren slik at den vises i Skrivere og telefakser på klienten, men for å få lov til å legge til skriveren må jeg bruke en domene-konto som har lov til dette. Etter å ha gjort dette får jeg lov til å skrive ut, men så fort jeg skrur maskinen av og på igjen så nullstilles den koblingen, og jeg får ikke skrevet ut, selv om skriveren vises i Skrivere og telefakser.

 

Frustrerende :(

du har ingen mulighet til å sette skriverene tilgjengelig i arbeidsgruppe?

 

du gir veldig lite info om hva slags nett du sitter på hvordan det administreres så det er vanskelig å hjelpe deg

Lenke til kommentar

De er på samme IP-range, men saken er den at PCen som skal kobles opp mot nettverksskriveren ikke er meldt inn i et domene, kun arbeidsgruppe (som da er standard). Jeg kan legge til skriveren slik at den vises i Skrivere og telefakser på klienten, men for å få lov til å legge til skriveren må jeg bruke en domene-konto som har lov til dette. Etter å ha gjort dette får jeg lov til å skrive ut, men så fort jeg skrur maskinen av og på igjen så nullstilles den koblingen, og jeg får ikke skrevet ut, selv om skriveren vises i Skrivere og telefakser.

 

Frustrerende :(

du har ingen mulighet til å sette skriverene tilgjengelig i arbeidsgruppe?

 

du gir veldig lite info om hva slags nett du sitter på hvordan det administreres så det er vanskelig å hjelpe deg

Sette skriverne tilgjengelig i arbeidsgrupper? Jeg vet ikke helt hvordan du mener dette skal gå til.

 

Er sikkert dårlig til å forklare (info om nettverket osv som du sier), men bare spør så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar

liten skriveleif der, bare en skriver selvfølgelig.

du sier ingenting om hvordan du styrer skriveren.

 

er dette et hjemmenettverk eller er det jobb?

er du admin?

hvordan kontrollerer du skriveren, via systemserver eller er den standalone?

 

er fryktelig vanskelig å hjelpe deg med å få noe til når du ikke sier noe om hvordan nettet og tilgang på nettet styres

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

så nå du hadde lagt til litt info i første posten.

hvis skriveren styres med AD kan du vel der styre hvem og hva som skal ha tilgang på den.

hvilken brukere og domener som den skal være synlig/tilgjengelig for.

 

hvis ikke den vil bli tilgjengelig via arbeidsgruppe så kan du ve lage et annet domene som er åpent som du kan dele skriveren på

Lenke til kommentar

liten skriveleif der, bare en skriver selvfølgelig.

du sier ingenting om hvordan du styrer skriveren.

 

er dette et hjemmenettverk eller er det jobb?

er du admin?

hvordan kontrollerer du skriveren, via systemserver eller er den standalone?

 

er fryktelig vanskelig å hjelpe deg med å få noe til når du ikke sier noe om hvordan nettet og tilgang på nettet styres

Det er jobb dette ja, men nettet er veldig standard satt opp. Er en barneskole, så ikke så skal ikke være så innviklet.

Dette er en domenekontroller som også er en printserver der jeg er admin.

 

Men uansett, fant det jeg var på jakt etter:

 

Sikkert ikke det du trodde jeg ville ha som svar men laget et batch-script som jeg la i oppstartsmappen til brukeren som logger på maskinen.

Batch-scriptet:

net use \\servername /u:username "password"

 

Brukeren som jeg la inn i batch-scriptet opprettet jeg i AD på domenekontrolleren med begrensede rettigheter. Og skriveren hadde jeg allerede lagt til på klienten.

 

Funka som fjell :)

Lenke til kommentar

liten skriveleif der, bare en skriver selvfølgelig.

du sier ingenting om hvordan du styrer skriveren.

 

er dette et hjemmenettverk eller er det jobb?

er du admin?

hvordan kontrollerer du skriveren, via systemserver eller er den standalone?

 

er fryktelig vanskelig å hjelpe deg med å få noe til når du ikke sier noe om hvordan nettet og tilgang på nettet styres

Det er jobb dette ja, men nettet er veldig standard satt opp. Er en barneskole, så ikke så skal ikke være så innviklet.

Dette er en domenekontroller som også er en printserver der jeg er admin.

 

Men uansett, fant det jeg var på jakt etter:

 

Sikkert ikke det du trodde jeg ville ha som svar men laget et batch-script som jeg la i oppstartsmappen til brukeren som logger på maskinen.

Batch-scriptet:

net use \\servername /u:username "password"

 

Brukeren som jeg la inn i batch-scriptet opprettet jeg i AD på domenekontrolleren med begrensede rettigheter. Og skriveren hadde jeg allerede lagt til på klienten.

 

Funka som fjell :)

nei jeg trodde du ikke ville ha en bruker inn på domenet men dele skriveren på mer en et domene jeg. eller dvs mellom domene og arbeidsgruppe

noe som vel skal gå ann og jeg ville tro hadde væt lettere.

men en løsning er en løsning

Lenke til kommentar

Det ville vært en bedre løsning å installere skriveren mot IP-addressen, dersom denne kan nåes fra maskinen. Dette gjøres på samme måte som når du legger til en nye skrivere på printservern.

Brukernavnet og passordet som ligger i skriptet kan jo hvem som helst få tilgang til.

Men som det blir sagt: "En løsning er en løsning." Men er det riktig løsning? ;)

Lenke til kommentar

Det ville vært en bedre løsning å installere skriveren mot IP-addressen, dersom denne kan nåes fra maskinen. Dette gjøres på samme måte som når du legger til en nye skrivere på printservern.

Brukernavnet og passordet som ligger i skriptet kan jo hvem som helst få tilgang til.

Men som det blir sagt: "En løsning er en løsning." Men er det riktig løsning? ;)

jo det ville vært en bedre løsning. men så fort maskinen restartes så har plutselig ikke den lokale brukeren på maskinen tilgang til skriveren da han ikke har tilgang til serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...