Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil med monoblokk...? Alpine MRP-M650


Anbefalte innlegg

Har hatt en del problemer med monoblokka og subwoofere i det siste. Jeg har nå oppgradert spiller og sub, har til og med nye GZ-signalkabler til egen sub-inngang på spilleren (trodde før det var det som klussa med sub'en...) Har fortsatt samme problem...

 

Har sjekka det meste fra de fleste, og funnet ut at det må være monoblokka som er problemet, jeg vet bare ikke hva det er med den. Ista skrudde jeg hele anlegget av, turte ikke å spille mer.

 

Kan beskrive hva som har skjedd i praksis; f.eks. ista når jeg skrudde på bilen, kom det et lite smell fra sub - det var idet alt var på vei til å slå seg på. Da skrudde jeg volum til 0, venta litt, også skrudde jeg opp igjen - da kom det ikke en tone fra sub'en, bare frontsett. Deretter skrudde jeg spiller av og på, skrudde opp volum, også var sub'en igang igjen. Det låt veldig bra. MEN, etter ca. 15 minutters spilling under kjøring etterpå så

kom det nok en voldsom lyd fra sub'en. Anlegget spilte høyt fra før av, men dette dunket var myye høyere, og da skrudde jeg ned så fort jeg kunne. Det var da jeg ikke ville spille noe mer, sub kan jo bli sprengt...?? Stoppa bilen, og gikk ut og sjekka litt. Så ganske fort over da, men så ingen tydelige "feil"/skader... Så kjørte jeg bare hjem uten musikk. Det verste var at, den siste biten hjem, kom det noen merkelige knitrelyder fra bagasjen. Vanskelig å beskrive lyden, men jeg hørte hvor det kom fra, frykta det verste.

 

Forsterkeren (link i signatur) er koblet i 2ohm (600w RMS), har litt tynne strømkabler (rundt 25-30mm^2), og problemet oppsto etter jeg begynte å skru en del på knottene (vet ikke om det har noe med det å gjøre)...

 

Spørsmål: Hva er problemet? Noe i forsterkeren som er defekt? Hva kan den knitrelyden ha vært?? Burde jeg se inni basskassa på sub etter skader, eller skru opp forsterkeren?

 

Er evig takknemlig

for tilbakemeldinger... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått gjort en skikkelig innsats idag.

Klargjøring av jordingskabler (50mm^2 og 25mm^2):

 

DSC00712.jpg

DSC00715.jpg

DSC00716.jpg

DSC00718.jpg

 

^ Endene som skal inn i Alpine-forsterkerne mine måtte bli

såpass små, pga (altfor) små terminaler. Måtte kutte masse

kordeller på 50mm^2-kabelen desverre (men bare under 1 cm).

 

Sliping på gang; brukte papiret og pussa til blankt metall:

 

DSC00706.jpg

DSC00719.jpg

DSC00720.jpg

 

^ Festa så hardt jeg bare kunne, og de ligger nå urokkelig inntil metallet.

Nå har jeg gjort en såpass grundig jordingsjobb, og brukt såpass tjukke kabler

at jeg antakelig slipper å røre dette noe mer. Da er monoblokka klar til å få mye strøm!

 

Hva tror dere? Har ikke fått testa lyden ennå men jeg har trua! :w00t:

Lenke til kommentar

DA har jeg gjort meg ferdig. La meg ikke før rundt 03:30 inatt, men våkna allikevel lys våken klokka åtte idag tidlig, så da har jeg fått god tid til å jobbe meg ferdig med oppkobling og montering før jobb - og nå har jeg endelig lyd igjen! :cool:

 

Det virker som at det nye jordingspunktet funker veldig bra,

anlegget spiller jevnt og fint. Subben også! Her er noen bilder:

 

DSC00789.jpg

DSC00790.jpg

DSC00792.jpg

 

^ Slik har jeg nå montert Alpine-forsterkerne nå. Det ser kanskje ikke sånn ut, men de sitter veldig godt. De er festet til en treplate som ligger i klem bak og på sidene, og forsterkerne er skrudd godt fast med 4 x 2 skruer i plata. Har brukt mye teip også.

 

DSC00796.jpg

DSC00793.jpg

 

^ Ferdig oppkobla, her får Alpine-amps'a strøm igjen. :w00t:

 

DSC00799.jpg

DSC00800.jpg

DSC00797.jpg

DSC00798.jpg

 

^ Og der var jeg ferdig montert! Det var deilig å få kobla opp igjen.

Det låter diggbart også! Jeg digger denne subben, både lyden og look'en! :dribble:

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut det der. :) Hvordan har du festa forsterkerne?

 

Gleder meg å høre subben og frontsettet i Drammen. :)

 

Godt å høre. Gleder meg til å møte deg Dahmir. ;)

 

De er festet til en treplate som ligger i klem bak og på sidene, forsterkerne er skrudd fast med 4 x 2 skruer i plata. Har brukt mye duc-teip for å 'feste' plata til gulvet (brukte teip fordi det ikke er noen skrue hull man kan skru ned i der...) - det høres kanskje ikke så sikkert ut, men det rikker seg ikke siden det ligger i klem + at forsterkerne som ligger inntil hverandre er ganske tunge osv...

Lenke til kommentar

Jeg heter Damir ikke Dahmir. :p

 

Menja, høres greit ut det, så lenge det ikke flytter på seg så går det vel greit. :) Hvorfor plasserte du ikke subben helt til venstre eller høyre? Du mister en del basgasjerom slik. Men det ser pent ut. :)

 

Greit det Damir! ;) Skal lage en større plate som går over hele senere, så det er litt midlertidig dette også faktisk. Jeg valgte å ha den i midten fordi jeg har prioritert utseende fremfor det praktiske. Er mer enn stort nok bagasjerom for meg, skolesekken min glir fint inn på en av sidene av subben altså. :p

Lenke til kommentar

Etter noen dager med ny jording så har jeg oppdaga at jeg ikke er kvitt problemet mitt. Målte spenning igår, var på ca 14,4 V. Har gått over alt annet også, nye signalkabler - ja til og med ny spiller med egen sub-RCA. Så da skjønner jeg ikke annet at det er noe med forsterkeren? Eller er det noe jeg ikke har tenkt på?? :(

Lenke til kommentar

Alufolie har jeg ikke prøvd nei, regna med at trippelskjermede kabler fra Ground Zero skulle klare seg, men det er vel verd et forsøk. Skal jeg da gjøre det på hele, eller bare de utsatte stedene ved forsterkern og sånt?

 

Hva mener du med at den skrår i feil ende? Den skrår i samme retning som seteryggen, bare ikke helt parallelt... Men planen var hvertfall å lage ny etterhvert ja, og da skal jeg ha en som er litt større - og som kan plasseres heeelt inntil seteryggen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...