Gå til innhold

Føler meg for tynn - vil opp i vekt!


Anbefalte innlegg

Symjejenta som tar 90kg som ikkje trener styrke til vanleg, nekter eg å tru....

 

Eg kjenner ei jenta på 18 år, som er uvanleg sterk. Driv handball, mykje anna sport og trener mykje styrke. Hu trener med 70 i benken.

 

Og mtp. at benkpressen krever teknikk og, får hu benk teknikk av symjing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS :: Er sikker på at det finnes utallige nybegynner guides, guides for kosthold, trenings program der ute! Men jeg foretrekker egne svar, og ikke ferdigsvarte tråder som "KAN" hjelpe meg.

 

 

Idiotisk. Dei er nettopp "ferdigsvarte" fordi dei VIL hjelpe deg. Et svar frå en random person her inne som trur han så mykje, er noke som KANSKJE vil hjelpe deg.

 

Du kan tru ka du vil, at du må ha et spesiallaga opplegg fordi du vil ha litt større biceps, og gjerne ønsker å ha biceps curls til kver trening. Men i bunn og grunn er trening veldig enkelt, derfor er det nettopp laga slike program (stronglifts for eksempel), enkle program, men også dei mest effektive. Spesielt for en nybegynner.

 

Sitat frå stronglifts:

Keep it Simple. Forget about the details. Focus on the big picture. The most effective way to achieve your goals is often the simplest approach. Stick with what’s proven to work, don’t reinvent the wheel.

 

I ditt tilfelle, som blir å bulke for å bli større både i muskler og fett, så er for eksempel GOMAD (drikke masse melk) perfekt for deg. Også det en veldig enkel ting, du skal ikkje rote deg borti masse pulver og liknende før du prøver det som er enkelt og ser om det fungerer.

Lenke til kommentar

iverha2, hva er det for noe tullprat? "men en blir uansett ikkje diger av å køyre stronglifts-programmet, men veltrent". Det vil jeg gjerne se noen kilder til!

 

Blei skreve litt fort.

Eg meiner at når du kjem i gang med beginner-programmet til Stronglifts, så vil du ikkje blir stor fort (sjå ut som en vektløfter). Iallfall ikkje i muskler. Korleis kostholdet er, vil avgjere om du blir stor, eller veltrent av det.

Lenke til kommentar

Litt einig med Mreinha.

 

Da eg ynskjer, er ikkje å bli eit svært muskelberg. Men "veltrent", bli større, bli sterkare.

 

Eg er jo ein "Googler", lika å lesa, trolla rundt på forum for å finna ut diverse.

 

Ser ein god del plassa at å gjer squats på smith-machine er ganske handy, fint og bra trening. Ein del andre plassa, les eg negativt om da. Ein veit jo aldri kva ein kan stola på, sjølv om da negative drar da vanlegvis ned i dritten, og eg vil mest sannsynlegvis høyra på da.

 

EDIT: Skjønte aldri greio med knebøy og markløft, korleis "aktiverer" den nære 80% av kroppen, nokon som har ei lenkje til ei side der eg kan lesa, eller har noken ei forklaring?

 

Takk.

 

http://stronglifts.com/why-you-should-always-squat-with-free-weights/

Lenke til kommentar

Skrev litt fort jeg, 85 i benken og 130 i knebøy. Jeg er på ingen måte "stor som i stor" men har en grei kroppsbygning. å nei, er ikke enig med mange av dere her når det gjelder hva man løfter i benk. 100% klarer veldig mange å trene seg fort opp til, alt over er vel egentlig bare en bonus. (100% av kropsvekten) Jeg er stuck, kjipt men sant.

 

At en jente tar 90 i benk uten å trene må være bullshitt, benk krever både styrke og teknikk! Å da må man ha trent!

 

Dog, jeg ser virkelig poenget til dere som sier dere vil ha en fin kropp som ikke ser ut som en fettklump!

Lenke til kommentar

Oi, ehm.. har et par spørsmål til!

For snart et halvt år siden kjøpte broren min 12kg Carbo Fuel (nøytral smak) og 3kg 100% Whey Protein (skogsbær) for treninga si, men fant fort ut at det ikke var helt nødvendig for han, og han brukte det sjelden. Han tok maks 200g karbohydratene og 200g av proteinet. Så jeg får kjøpe det av han, veldig billig.

 

Jeg har hørt at siden jeg er så tynn blabla, er mass gainer best for meg. Men dette var en god kjangse, billig var det og.

 

Så, spørsmålet er... (jeg vet det står på bøtta, blablabla, men har hørt du ikke skal høre på det, og ta som det passer deg selv)

Hvor ofte skal jeg blande meg shake(s) av proteinet og karbohydratet? Skal jeg ta en før trening (1-3 timer) og en etter trening (5 minutter)? Eller oftere? In that case, når? Skal jeg blande alle shakes, eller noen der jeg bare tar protein, og/eller omvendt?

 

 

På protein bøtta står det: 60g pr. servering, som er ca. 2 målebeger, trenger jeg så mye? Eller holder det med.... en 30g?

 

Sorry for alle spørsmålene, en del av de er sikkert veldig klomsete osv.. men jeg har virkelig ikke noe peiling, kommer vel med erfaring tenker jeg.

 

Takk.

Endret av olesaue
Lenke til kommentar

Nei, har ikkje sitt du har komt med noko mykje anna enn benkpress, markløft, knebøy, stronglifts.com osv. Og ja, eg har reagert. Og skal prøvast ut imorgon.

 

Ikkje lås deg oppi det med proteiner og gainer osv? Er tusen gonga greiare, lettare å få ner, og ja... mat er ikkje alltid lika lett å forhalda seg te.

 

Edit: Kva synest dykk om detta? http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Endret av olesaue
Lenke til kommentar

Når jeg først skal gjør det programmet, er det og greit å vite... hvilke muskler trener jeg av hvilke øvelser?

 

Hvilke muskler trener jeg av

Knebøy

Benkpress

Overhead press

Inverted rows (situps lignende, bare du løfter bena mot deg)

Markløft

Armhevninger

Pull-ups eller chin-ups

Reverse Crunch

Prone bridges/Planken om du vil

?

 

Regner med jeg får trent alt;

Rygg, bryst, mage, biceps, triceps, lår og legger.

Endret av olesaue
Lenke til kommentar

Knebøy - Bein

Benkpress - Bryst/triceps

Overhead press - Skuldrer, armer og øvre rygg

Inverted rows - Lats, armer

Markløft - 80% av kroppen, masse på nedre rygg og hamstrings

Armhevninger - Bryst/triceps

Pull-ups eller chin-ups - Lats, armer og øvre rygg

Reverse Crunch - magen

Prone bridges - magen/ryggen

 

Det er sånn ca., er fleire muskler som blir brukt i øvelsane. Du blander forresten inverted rows og reverse crunches, det er crunches som er situps-liknende.

 

Med stronglifts-programmet får du trent alt, ja. Husk å gjere det i den rekkefølga som står, altså knebøy først i treninga.

 

Eg veit ikkje kor mykje du makser i benk osv, men eg anbefaler å starte på dei tala som står i alle øvelsane. Det tar ikkje lang tid før det blir tungt uansett.

Husk, styrketrening er ikkje sprint, men maraton :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...