Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er kunst? (momsfritak eller ikke)


rasputin_g

Anbefalte innlegg

Har planer om å legge inn en større ordre på allposters.com, og lurer på om det er noen måte å vri meg unna mva. Jeg er fullstendig klar over 200-kronersgrensen, i fall noen skulle føle for å informere meg ;). Planen er å bestille 3-4 abstrakte bilder innrammet og totalprisen kan fort bli 5000 kr. Betrakter det selv som kunst, men min personlige mening spiller svært liten rolle når Posten og Tollvesenet gjør sitt. Sendingen blir merket med "Fine Art" eller lignende. I fall dere ikke er klar over det; joda, kunst er fritatt for moms på linje med bøker og aviser.

 

Så da er spørsmålet.. hva regnes som kunst i Tollvesenets regelverk? Må det være signert orginalverk som vekker følelser og assosiasjoner i T-vesenets sjel, eller holder det at postfunksjonæren ikke ser hva det ligner på? Jeg forstår at en plakat av Pamela, Bob Marley eller Pulp Fiction ikke er å anse som kunst men dette er snakk om trykk av bilder som har blitt solgt i gallerier og sikkert fått strålende omtale av snobbete kunstkritikere.

 

La oss si at bildene er å regne som kunst, hva så med rammen.. Kan en paragrafrytter komme og si at nei, dette er materialer og håndverk som må den norske stat skal ha momsinntekter av?

 

Det eneste jeg ikke tror jeg kommer meg unna med er portoen, kan ikke se for meg at dette kan medregnes som kunst. Håper på å få frakten under 200 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er noe om at disse bildene du kjøper er kopier og ikke selve originalverket. Dermed er det ikke kunst.

 

Se feks denne artikkelen om en tatovør som kjempet for å få tatoveringer annerkjent som kunst slik at han slapp moms; http://www.f-b.no/nyheter/tatovering-er-kunst-slipper-moms-1.4752931

 

Der står det "I 2005 kom det derimot små endringer i lovverket der det står klarere at dersom tatovører skisser først, er selve tatoveringen en kopi av deres eget verk og dermed ikke å regne som kunst. "

 

Altså kopi = ikke kunst.

Lenke til kommentar

Det skal være original kunst eller serier som er produsert for hånd av kunstneren ja. Rammen regnes som en del av kunstverket, innenfor rimelighetens grenser.

 

De gangene jeg har fått kunst tilsendt fra utlandet har jeg ikke fått moms på frakten heller, men det kan være fordi den var under 200 kroner. Det er noen år siden sist, så jeg har vel neppe papirene lenger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...