Gå til innhold

3D design og animasjon på noroff (3d max) + videre utdanning i programmering. Dum kombo?


fattony2

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er litt i tvil om hvilke ettårs studier jeg kan/bør ta i Oslo. Jeg har alltid være interessert i programmering, leser om C programmering og it sikkerhet på fritiden. Type Hacking: The Art of Exploitation, The Web Application Hacker's Handbook og bøker om forskjellige programmerings språk. Noe jeg syntes er veldig spennende. Har også planer om å studere computer science eller noe lignende i USA, men før det skal tilbringe ett år i Oslo.

 

Nå lurer jeg på om jeg skal ta et litt chill år med 3D design og animasjon på noroff (http://www.noroff.no/) hvor jeg kan utvikle mine kreative sanser bedre. Ser ut til at man kan lære å bruke programvaren 3d max på et veldig høyt nivå etter ett år hvor man bare sitter med det ene programmet. Men det jeg lurer veldig på om ett år med 3d max (http://usa.autodesk.com) er bortkasta eller om det er relevant til min senere utdanning i programmering? Har lest at 80% av alle spill bruker 3d max og at det blant annet ble brukt til å lage Avatar og GTA 4(!). Noe som er veldig imponerende. Men igjen, finnes det jobber hvor man får bruk for både 3d max og C++ kunnskaper f.eks? Er det en bra "kombo" på CV'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man pleier å spesialisere seg innenfor det ene eller andre... men seff, noen er jo både og. MEN: jeg er programmerer så kan kun snakke for det: det krever en del for å bli god her da. Så jeg tror ikke en kombo er veien å gå om du vil bli spillprogrammerer.

 

Kanskje spilldesigner? Det krever jo litt hva alt for å ha et overblikk. Ang USA planene dine hadde jeg LETT kasta meg på det før noe annet da det er jo dyrt nok det i seg selv.

Lenke til kommentar

Man pleier å spesialisere seg innenfor det ene eller andre... men seff, noen er jo både og. MEN: jeg er programmerer så kan kun snakke for det: det krever en del for å bli god her da. Så jeg tror ikke en kombo er veien å gå om du vil bli spillprogrammerer.

 

Kanskje spilldesigner? Det krever jo litt hva alt for å ha et overblikk. Ang USA planene dine hadde jeg LETT kasta meg på det før noe annet da det er jo dyrt nok det i seg selv.

 

Ja, skulle gjerne dratt til USA med en gang. Dessverre var fristen for å søke i november. Derfor har jeg ett år i Oslo før jeg drar. Har lyst til å bruke det året til noe fornuftig, som å studere.

 

Når det gjelder spill så bruker man vel C++ til å programmere spillet, Direct X eller OpenGL til å lage et 3d miljø og 3d Studio til å importere figurerer og gjenstander inn i 3d miljøet. Kan hende jeg er way off her, men ut ifra det tenkte jeg at C++ og 3d max ville være en perfekt kombo for en spillprogrammerer? Da kunne jeg lagd både programmere og designe spillet..

Lenke til kommentar

Man pleier å spesialisere seg innenfor det ene eller andre... men seff, noen er jo både og. MEN: jeg er programmerer så kan kun snakke for det: det krever en del for å bli god her da. Så jeg tror ikke en kombo er veien å gå om du vil bli spillprogrammerer.

 

Kanskje spilldesigner? Det krever jo litt hva alt for å ha et overblikk. Ang USA planene dine hadde jeg LETT kasta meg på det før noe annet da det er jo dyrt nok det i seg selv.

 

Ja, skulle gjerne dratt til USA med en gang. Dessverre var fristen for å søke i november. Derfor har jeg ett år i Oslo før jeg drar. Har lyst til å bruke det året til noe fornuftig, som å studere.

 

Når det gjelder spill så bruker man vel C++ til å programmere spillet, Direct X eller OpenGL til å lage et 3d miljø og 3d Studio til å importere figurerer og gjenstander inn i 3d miljøet. Kan hende jeg er way off her, men ut ifra det tenkte jeg at C++ og 3d max ville være en perfekt kombo for en spillprogrammerer? Da kunne jeg lagd både programmere og designe spillet..

 

Joda... men hvis du har tenkt til å gjøre alt selv kommer det til å ta tid å 1) skaffe seg tilstrekkelig kompetanse 2) skaffe seg dyptgående kompetanse. Punkt 2 sier vel mest... skal du bli god må du spesialisere deg. Det kommer også til å ta tid om du har tenkt å starte fra scratch og kanskje utvikle din egen motor i DX eller OpenGL (som man ofte gjør fordi DX/OpenGL er "lowlevel" i form av effektiv kode). Alle de større har egen/lisens på en gfx motor. Og dette er bare koding, jeg er sikker på at å bli god på 3d studio max kommer til å kreve en del trening og erfaring... mer en et år.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er litt i tvil om hvilke ettårs studier jeg kan/bør ta i Oslo. Jeg har alltid være interessert i programmering, leser om C programmering og it sikkerhet på fritiden. Type Hacking: The Art of Exploitation, The Web Application Hacker's Handbook og bøker om forskjellige programmerings språk. Noe jeg syntes er veldig spennende. Har også planer om å studere computer science eller noe lignende i USA, men før det skal tilbringe ett år i Oslo.

 

Nå lurer jeg på om jeg skal ta et litt chill år med 3D design og animasjon på noroff (http://www.noroff.no/) hvor jeg kan utvikle mine kreative sanser bedre. Ser ut til at man kan lære å bruke programvaren 3d max på et veldig høyt nivå etter ett år hvor man bare sitter med det ene programmet. Men det jeg lurer veldig på om ett år med 3d max (http://usa.autodesk.com) er bortkasta eller om det er relevant til min senere utdanning i programmering? Har lest at 80% av alle spill bruker 3d max og at det blant annet ble brukt til å lage Avatar og GTA 4(!). Noe som er veldig imponerende. Men igjen, finnes det jobber hvor man får bruk for både 3d max og C++ kunnskaper f.eks? Er det en bra "kombo" på CV'en?

 

Sett noe på denne? http://idefagskolen.no/3ddesign/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...