Jump to content
Sign in to follow this  
truba

Oppdatering av info i Excel

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder på å lage en fullstendig oversikt over en del bedrifter i excel. Jeg fikk først utlevert ett eksemplar over alle kundene våre for 1 år siden, jeg har notert i en ny kolonne dato sist kontaktet, og skriblet litt. Nå har jeg fått en oppdatert liste over kundene våre per i dag som skal importeres inn i den listen jeg allerede jobber med. Finnes det noen måte å gjøre dette på uten å kjøre på med copy paste? Det kommer til å ta gruelig lang tid. Jeg har en del kjennskap til Excel osv fra før, men akkurat dette er "way over my head". Data i dokumentet er som følger:

| Forhandler | Sist paalogget | (og den jeg har lagt inn selv med dato)

Det er flere måter å angripe dette. Veldig avhengig av hva du skal. Du skriver ikke versjon eller språkversjon du heller, så jeg går ut ifra norskrpsåklig Excel2007.

Det første du bør gjøre er å flytte listene inn i samme fil. Ha begge åpne, høyreklikk arkfane, velf Flytt eller kopier, sikt mot den andre fila.

Hvis du skal sjekke om et navn finnes i den andre lista bruker du formel ANTALL.HVIS. Her sjekkes Ark1 A1 mot Ark2 og returnerer antall treff:

=ANTALL.HVIS('Ark2'!A$1:A$5000;A1)

Gjør dette i begge ark så står det 0 ved de unike.

Enklere kanskje er å lime listene under hverandre i samme ark og så sortere (Data-meny, Sorter). Så står de tilhørende under hverandre og det er lett å jobbe / slette det du vil bli kvitt.

HTH. Beste hilsen Harald

Edited by Harald Staff