Gå til innhold

Oppdatering av info i Excel


truba

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg holder på å lage en fullstendig oversikt over en del bedrifter i excel. Jeg fikk først utlevert ett eksemplar over alle kundene våre for 1 år siden, jeg har notert i en ny kolonne dato sist kontaktet, og skriblet litt. Nå har jeg fått en oppdatert liste over kundene våre per i dag som skal importeres inn i den listen jeg allerede jobber med. Finnes det noen måte å gjøre dette på uten å kjøre på med copy paste? Det kommer til å ta gruelig lang tid. Jeg har en del kjennskap til Excel osv fra før, men akkurat dette er "way over my head". Data i dokumentet er som følger:

 

| Forhandler | Sist paalogget | (og den jeg har lagt inn selv med dato)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere måter å angripe dette. Veldig avhengig av hva du skal. Du skriver ikke versjon eller språkversjon du heller, så jeg går ut ifra norskrpsåklig Excel2007.

 

Det første du bør gjøre er å flytte listene inn i samme fil. Ha begge åpne, høyreklikk arkfane, velf Flytt eller kopier, sikt mot den andre fila.

 

Hvis du skal sjekke om et navn finnes i den andre lista bruker du formel ANTALL.HVIS. Her sjekkes Ark1 A1 mot Ark2 og returnerer antall treff:

 

=ANTALL.HVIS('Ark2'!A$1:A$5000;A1)

 

Gjør dette i begge ark så står det 0 ved de unike.

 

Enklere kanskje er å lime listene under hverandre i samme ark og så sortere (Data-meny, Sorter). Så står de tilhørende under hverandre og det er lett å jobbe / slette det du vil bli kvitt.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...