Gå til innhold

Hvordan er min forklaring på motorprinsippet?


Anbefalte innlegg

Hei. Går GK Elektro og skal ha eksamen i Elektroteknikk til uka. Når jeg leser på forbredelsesheftet jeg fikk tror jeg at det kommer spørsmål rundt elektromotorer. Hva synes dere om min forklaring på det?

 

------------------------------------------------

Vi lar en strømførende leder henge fritt i et magnetfelt (mellom N-pol og S-pol). rundt alle strømførende ledere skapes et magnetfelt. på høyre side av lederen har feltet samme retning (vi får et forsterket magnetfelt). På venstre side vil feltene ha motsatt retning (vi får et opphevet felt). Feltene vil styve lederen mot venstre. vi hadde strøm + magnetfelt = bevegelse.

 

-------------------------------------------------

 

Husk at dette er GK elektro så det skal ikke være noe überavansert, men hvis dere mener noe er feilfor tynt er jeg takknemmelig for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forbindelse med varmeovnen tror jeg det blir litt 3-fas. Tror ikke det er så mange spesielle formler. Må bare holde styr på hovedspenning og fasespenning og hovedstrøm og fasestrøm i stjerne- og trekantkobling. Da burde det gå rimelig greit. :)

Lenke til kommentar

ok.

 

btw burde du huske litt på HMS (helse, miljø sikkerhet) og internkontroll. det er to viktige ting som kommer til å komme, det er jeg 95% sikker på. ha iallefall peiling på hva en kvalitetskontroll er. (på begge halvårsprøvene jeg har hatt har det kommet om kvalitetskontroll).

 

jeg tenkte litt på formler til regning med kondensator. vi kan kanskje få spørsmål om fasekompansering til den vifteovnen.

Lenke til kommentar

Ok.

Takk for tips.

Jeg tenkte også litt på fasekompansering, det er komplisert ass, tror jeg skal skrive ned et eksempel på notatarket.

 

Læreren vår sa også at det sikkert kom noe om SELV transformatorer i forbindelse med down-lightsene.

 

Og det kommer sikkert mye feilsøking også. Spesielt til komfyren siden det fulgte med et stort koblingsskjema.

Lenke til kommentar

Yepp.. har lest litt om reguleringsbrytere og feilsøking i dem.

Tipper det kommer til å bli feilsøking på f.eks et brudd i det ene varmeelementet;

et eksempel på hvordan man kan se at det er et brudd:

Stilling 0: 0W

Stilling 1/4: 0W

Stilling 1/2: 500W

Stilling 1/1: 500W

 

Det viser f.eks at det er brudd i det ene varmelementet. Har jeg fått med meg iallfall

 

edit: og wtf er SELV trafo'er? aldri hørt om det.

læreren vår er et jævla surrehue og jeg hater'n

Lenke til kommentar

haha! skal vi ha om det VI har hatt i pensum, blir det cos phi, cos phi og atter cos phi.

Læreren vår har bare surra med det og han har ikke klart å lære bort en drit.

 

har lært mer med formelsamlinga mi på 20 minutter enn han klarer å lære bort på 4 timer. tenker jeg får med meg resten av klassen og en annen klasse for å klage på han. aldri vært borti det vi fikk på forberedelsne

Lenke til kommentar

Det virker som det er stor forskjell på lærere da. mine lærere er 1337. Men så har jo de 15-25 års yrkeserfaring _før_ de begynte som lærere da ;)

 

Jeg tror at hvis vi kan alle formler som inngår i Reaktiv Belastning og at vi kan kirkof's og Ohm's lover så tror jeg vi kommer langt. Uenige?

Lenke til kommentar
"]Får vi lov til å ha med elektroteknisk formelsamling på examen?

Skulle tro det.

Iallefall det vi ble fortalt i høst, men...

Vi har iallefall lov til å ha med elektronikkhåndboka.

Er fristet til å fylle opp kalkisen med alle formler, men det haddde vært litt kjipt å bli busta :|

 

men er det egentlig så mye å øve på som jeg tror? Man må kunne

 

-elektromagnetisme

-parallellkobling og seriekobling og virkemåte

-reg.venderes virkemåte

-reaktiv belastning

 

jeg tenkte litt på at siden vi har fått oppgitt diameteren på platene så kanskje vi skal regne ut Watt per mm²?

Skal vi i såfall ta å finne radius og ta effekt/Areal?

Lenke til kommentar
Jeg leser litt på 3-fase motorer til den varmeovnen, og skriver ned de formlene som hører til.

Tror neppe det blir snakk om trefasemotorer i forbindelse med varmevifte, alle 3-fasevifteovner jeg har åpnet ble drevet med en enkel enfasemotor.

Men det er sikkert greit å vite så mye som mulig om hvordan 3fase funker uansett, når det er så mye om det rundt omkring i forberedelsen (skal ikke ta eksamen selv [fem år siden jeg tok eltek-eksamen på GK], men bruttern sitter og skal til pers imorgen).

Lenke til kommentar

jeg gikk på beha sine sider og fant nøyaktig det samme som står på forbredelsesarket. Der det står spenning i volt og 1-230 og 3-230 osv, kan det bety at det er 1 og 3 fase på 230V? uannsett så har vi jo ikke hatt feilsøking på 3-fasmotorer så jeg tviler på at det kommer så kompeliserte ting. Kanskje vi får vite hvor store sikringer det er i rommet og så må vi tilpasse ovn etter det. Hva vet jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...