Gå til innhold

Noen som har kjennskap til interaktiv whiteboard?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor jeg skal legge dette innlegget så dere får rette det opp hvis jeg legger det feil.

 

På jobben har vi diskutert alternativer til vanlig tavle (whiteboard) og vurdert å ta ibruk mer moderne løsninger. En av årsakene er at dette har blitt en teknologi som er blitt rimeligere, men også det at det gir bedre muligheter.

Nå er situasjonen slik at vi i utgangspunktet begynte å diskutere såkalt Smartboard løsningen. Nå har det kommet opp alternativer med det som kan sees på som store LCD skjermer med touch som også kan vurderes som en interaktiv whiteboard og som kan bli et alternative på et par av de møterommene vi har på jobben. Dermed finnes det ihvertfall 2 alternativer.

 

Spørsmålet er om det er noen av dere som har kjennskap til begge teknologiene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner dem bra. Vi benytter to typer her på jobben.

 

Den ene typen består i en "tavle" som i grunnen fungerer som en enorm touchpad. Man kan tegne på den, styre windows via den etc. Masse muligheter. Drawbacket er at man er bundet av størrelsen på tavlen. Til tider plagsomt.

 

Den andre varianten er en helt spesiell skjerm som man gjerne monterer i en talerstol eller lignende. Skjermen styrer så bildet til prosjektoren på samme måte som førstnevnte. Funksjonelt er den også lik den førstnevnte, men her er man ikke bundet i størrelse. Men kanskje den største effekten er at man hele tiden er vendt mot elevene. Dette gir store fordeler i forhold til å måtte stå med ryggen til når man tegner/markerer. Vanvittig godt hjelpemiddel for undervisning av data-tema og lignende.

Sistnevnte heter sympodium og du finner masse videoeksempler av slikt på Youtube. F.eks denne:

Endret av kjartana
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Dette med at en er bundet av tavlas størrelse er nok et potensielt problem, men jeg antar at også Sympodiumen begrenser deg på samme måte ?.

Dessuten er det nettopp det å sitte/stå og tegne uten å stå ved tavlen vi ønsker å unngå. Selv om det medfører at vi må stå med ryggen mot deltagerene et kort øyeblikk tror vi det å peke/skrive på en stor tavle gir en bedre fokus på budskapet.

 

Ulempen er hvilken løsning vi skal velge.

Prosjektor løsningen gir mulighet for større bilde. Vi tror imidlertid at LCD skjermen gir et skarpere og mer lyssterkt bilde.

Prosjektor løsningen vil koste noen tusenlapper mindre i innkjøp. LCD skjermen virker imidlertid litt mer robust ettersom det skal være et tykt "uknuselig" glass i front om en skulle være uheldig med tusj eller skarpe gjenstander.

Jeg antar at funksjonene er ganske identiske ?

 

Vi ønsker mao å få frem så mange + og - som mulig. Det er kansje vanskelig ettersom det for meg synes som om disse LCD skjermene ikke har vært så lenge på markedet ?

Vi er noen få som skal ta en avgjørelse om kort tid, og gruppa har delt seg i 2 :-).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå må jeg tydligvis revurdere alt jeg trodde jeg viste så nå må jeg ha hjelp fra noen av dere som er oppegående.

Vi vurderer som nevnt minst 2 forskjellige teknologier, men er fortsatt usikker på hva som er best. Noe av årsaken er at minst 1 (eller kansje 2 ?) av de potensielle leverandørene kommer med informasjon/reklame som jeg ikke forstår.

Et av punktene er dette med bildekvalitet. Jeg har tidligere trodd at viktige parameter for å definere bildekvaliteten var: oppløsning, kontrast, lysstyrke og pixel størrelse/avstand. Nå må jeg revurdere dette.

 

a)

Den ene leverandøren påstår at oppløsningen ikke nødvendigvis betyr noe på bildekvaliteten. Slik jeg forstår denne pdf'en snakker de imidlertid om touch oppløsningen og ikke bildekvaliteten. Er det virkelig sånn at oppløsningen ikke har noe å si ?

 

b)

Det snakkes om "ANSILUMEN" når projektor spesifikasjonene beskrives. Jeg har vokst opp med Watt som definisjon på f.eks. lyspærer, men dette er vist ikke et begrep som sier noe som helst når det gjelder lysstyrke. Ihvertfall ikke utifra de beskrivelsene jeg har funnet, ettersom jeg har problemer med å forstå dem. Ansilumen skal være den lysstyrken som projektoren avgir, men ettersom tavlen bare reflekterer noe av lyset vil jeg anta at det lyset vi ser er vesentlig dårligere. Dette synes på noen bilder som en annen leverandør har.

 

c)

En projektor som står fastmontert veldig nær en tavle bør i mine øyne få frem mye mer lys enn de projektorene som henger i taket på 5 meters avstand. Hvorfor kan ikke produsentene oppgi den lysstyrken som tavlen avgir når den blir belyst med en viss mengde Ansilumen fra en gitt avstand ? Jeg skulle gjerne ha fått oppgitt lysstyrken som reflekters fra tavlen oppgitt i ansilumen eller candela. Alternativt skulle jeg gjerne hatt lysstyrken fra skjermen oppgitt i Ansilumen på samme måte som projektoren. Hvorfor i all verden går det ikke an å bli enig om en "standard" ?

 

d)

Og hvorfor er det ikke nevnt noe om kontrast ? Er dette et begrep som nå er definert som dødt når det gjelder bildekvalitet ?

 

Jeg må tilstå at jeg er frustrert ettersom jeg ikke kan lese meg til noe som helst basert på spesifikasjoner. Det er som å lese hva som er inkludert når en kjøper forsikring. INGENTING er beskrevet likt. Hva skal jeg ta hensyn til ? Men sånn må det kansje bli når det er snakk om 2 forskjellige teknologier ?

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Dette med at en er bundet av tavlas størrelse er nok et potensielt problem, men jeg antar at også Sympodiumen begrenser deg på samme måte ?.

 

Nei, en sympodium bryr seg ikke om størrelsen. Husk at sympodium projiseres direkte på et lerret. Dermed kan man zoome inn på bildet og detaljer der uten at dette har noe å si. Man tegner og viser på en spesialskjerm som man har foran seg når man står foran elevene.

På den andre varianten kan man ikke zoome (ikke vår ihvertfall) fordi da blir signalene fra tavlen hvor man tegner helt feil i forhold til hva som er på PC-skjermen.

Lenke til kommentar

a)

Er det virkelig sånn at oppløsningen ikke har noe å si ?

 

I dag har de fleste løsninger basert på prosjektor minst 1280x1024. Dette er mer enn nok for de aller fleste bruk i klasserom

 

b)

Ansilumen skal være den lysstyrken som projektoren avgir, men ettersom tavlen bare reflekterer noe av lyset vil jeg anta at det lyset vi ser er vesentlig dårligere.

 

Det er riktig. Derfor er det viktig å skaffe seg et lerret med maksimal refleksjon. De er noe dyrere, men verd hver krone.

 

c)

En projektor som står fastmontert veldig nær en tavle bør i mine øyne få frem mye mer lys enn de projektorene som henger i taket på 5 meters avstand. Hvorfor kan ikke produsentene oppgi den lysstyrken som tavlen avgir når den blir belyst med en viss mengde Ansilumen fra en gitt avstand ?

 

Ja, jo nærmere en prosjektor står tavlen desto mer lysstyrke når frem, men dette går veldig ut over størrelsen du kan oppnå på bildet. Det er umulig for en produsent av prosjektor å fortelle hvor mye lys du får fra tavlen, fordi dette er helt avhengig av travlens refleksjonsevne. Det viktigste du må tenke på når du skal ha en prosjektor til et klasserom er at du må ha tilstrekkelig ansilumen til å ha godt bilde selv med lys i klasserommet. I dag skal det være helt unødvendig å dempe lyset når man skal bruke prosjektor. Da har man for svak prosjektor for den bruken.

 

d)

Og hvorfor er det ikke nevnt noe om kontrast ? Er dette et begrep som nå er definert som dødt når det gjelder bildekvalitet ?

 

Jeg må tilstå at jeg er frustrert ettersom jeg ikke kan lese meg til noe som helst basert på spesifikasjoner. Det er som å lese hva som er inkludert når en kjøper forsikring. INGENTING er beskrevet likt. Hva skal jeg ta hensyn til ? Men sånn må det kansje bli når det er snakk om 2 forskjellige teknologier ?

 

Forstår frustrasjonen, men jeg vil helt klart anbefale sympodium-løsning. Noen av disse leveres med prosjektor og noen uten. Du må avgjøre selv hva du trenger der. Multitouch LCD er vel og bra for møterom og kontorer, men ikke for et klasserom. Til det er skjermene for små. Skal dere opp i størrelser mot 100" er prisen langt otover hva man kan oppnå med et sympodium-system. Hos oss brukte vi 40.000,- for et komplett sympodium-system. Inkludert prosjektor som fint fungerer i skarpt lys og vinduer uten gardiner for. Lerret hadde vi fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...