Gå til innhold

Nokia N97 og GPS - feil


Oslo4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GPS på mobil da... Den oppdateres mellom mobil/satelitt saktere enn en ordentlig GPS, og dekningen er dårligere. Om du står under helt åpen himmel over et større område oppfører den seg vel neppe slik. Variabelt hvor mange satelitter mobilen får kontakt med også, og når den ikke får full kontakt vil mobilnettet forsøke å kontakte nærmeste basestasjon for din operatør og regne ut hvor langt du er derfra. Da kan det bli litt unøyaktig. Legg heller av litt penger til å kjøpe en GPS til et par tusen, om du trenger det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723123

Nei, det er ikke sant at GPS-kretsen i mobiltelefoner oppdaterer satelittsignaler saktere enn andre GPS-enheter, generelt sett. Hvorvidt dekningen er dårligere kommer heller an på hvor god antenna er - og her er det at ordentlige GPS-enheter som oftest leder.

 

På den andre siden har mobiltelefoner som regel "Assisted GPS", dvs. at de bruker informasjon fra mobiltårnene ("CellID") til å starte opp med en kjapp idé av hvor de er, og til å mate dette inn til GPS-algoritmen slik at den får en kjappere instilling. Jeg har to mobiler: Nokia N97 og Sony Ericsson C905a -- begge disse instiller seg raskere enn TomTom-enheten til kona.

 

Problemet som Oslo4 beskriver har mye mer å gjøre med N97 generelt sett. Om du leser på HowardForums.com, for eksempel, ser du at det er svært mange N97-eiere som har dette problemet med at posisjonen vises langt på etterskudd av hvor du er. Dette skyldes for det meste at telefonen og Nokia Maps/OVI Maps er såpass trege at de ikke holder kok med alle de kalkulasjonene som trenges, samt alt det andre som foregår (f.eks. å oppdatere kartet). Grunnen til at jeg kan si dette er at om jeg samtidig spiller musikk fra mobilen over Bluetooth til bilstereoen, så blir det mye hakking og treghet i musikken akkurat samtidig som dette skjer.

 

Videre er det mange N97-eiere som har problemer med antenna, som bare er en festet under batteridekket, på siden av kameralinsen, med limbånd. Kontakten er ikke så god som den skulle vært. Jeg ser ofte at om jeg kjører langs en motorvei med OVI Maps oppe, så innbiller den seg ganske ofte at jeg plutselig ikke er på motorveien mer, men at jeg kjører (i en annen retning, tilogmed) langs gater ved siden av.

 

I motsetning har jeg hatt veldig god erfaring med C905a-mobilen min. GPS-instillingen er mer robust - den holder seg når den først har fått en "fix", og mister ikke taket slik som N97'en gjør. Jeg vet ikke hvor mye av dette som skyldes programvaren - men WayFinder Maps på denne mobilen har også bedre dekning -- i hvert fall her i USA. Flere "points of interest", blant annet. (Derfor syns jeg det er synd at de nå skal nedlegges..)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Har nå en HTC HD2 med TOMTOM. Gidder ikke å utbasunere dette noe mer enn å si at jeg på ingen måte noen gang kommer til å nærme meg en situasjon hvor jeg i det hele tatt er i nærheten av å plukke opp bankkortet for å kjøpe en NOKIA noen gang EVER igjen!!!!! Aldri mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...