Gå til innhold

Jobbe med nettverk? Hvilke sertifiseringer?


P0nduz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et par år nå jobbet innen it bransjen og har bestemt meg for å fordype meg i nettverk og trenger derfor noen sertifiseringer i den fobindelse? Hva anbefallere dere å ta av de forskjellige? Kunne tenke meg noe innen cisco og hp, men trenger kanskje også noe fra microsoft?

 

Takker på forhånd for svar

 

mvh

Jan Christer

Endret av P0nduz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal jobbe med nettverk så bør du ha Cisco i bånn. Veldig lett å gå over til HP, Junos CLI etc hvis du har jobbet litt med Cisco. Så finnes det en god del litteratur (ofte forfattet av de som skriver rfc eller er med i en standariseringgruppe) tilgjenglig, feks Cisco Press. M$ er greit å ha hvis du jobber en del med M$ servere.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Først bør du ta CCNA, deretter CCNP hvis du vil fordype deg i Cisco.

CCNA holder fint fra små fra mellomstore bedrifter. Skal du jobbe med større nettverk bør du ha CCNP. Uansett om du jobber med små eller store nettverk mener jeg CCNP vil være det beste da det går mer inn i dypet på feks. ruting,svitsjing,brannmurer,VPN og Cisco IOS.

Du kan også ta spesialiserte kurs innenfor Cisco, feks innenfor sikkerhet eller trådløst.

CCNA bør være det først du velger enten du velger CCNP eller spesialiserte retninger da det gir deg solide generelle kunnskaper om nettverk, i tillegg til gode kunnskaper om Cisco produkter som er dominerende innenfor nettverk.

Lenke til kommentar

CCNA består av to sertifiseringstester, ICND 1 og ICND 2. Disse er fine å begynne med. Tradisjonelt går ICND 1 greit for de fleste. ICND 2 må man jobbe hardere med. CCNP består av tre sertifiseringer, ROUTE, SWITCH og TSHOOT. Dette er tøffe sertifiseringer de fleste sliter med.

Lenke til kommentar

Tar man CCNA/CCNP vil jeg sterkt anbefale http://www.internetworkexpert.com pluss ett par Cisco press bøker om du skulle ha gjort det alene. De inkluderer vidoer, lab bøker (for Dynamips) og viser i detalj hvordan ting blir implementert og problemløst på kommandolinja. De tar deg med fra bånn av. Min påstand er at de instruktørene er blant de beste i verden.

 

Kurs fra Global knowledge varer i fem dager og er ubrukelig om du ikke jobber Cisco litt fra før av. Så har man http://www.ecademy.no/. Jeg har ingen direkte erfaringer, men vet at instrøkterene er dyktige. Dessverre ser det ut som faginstitusjonene ikke lengre har noe som heter Cisco Network Academy Program hvor de går igjennom CCNA og CCNP ganske grundig. It-extreme, Sonans, Akademiet, NA etc har lagt det ned. Det er veldig rart, hvis man er litt oppegående og jobber hardt er mulighetene for en fin godt betalt jobb ganske store. Høyskolene i Bergen, Molde og Gjøvik og kanskje HiO tilbyr CNAP for CCNA men ikke CCNP. Er du ung og har 3 år tilgjenglig så kan du jo ta en grad samtidig og å få mer bredde i tillegg.

 

 

Siden du er i jobb så kan du kanskje får arbeidsgiveren din til å investere? siden du ikke har 3 år til å gå på høyskole og er du litt selvgående vil jeg anbefale IE. CCNA kan du ta på egenhånd hvis du har litt disiplin. Trenger du enda mer strukturerte forhold vil jeg anbefale ecademy.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Jeg personlig går i lære som ikt-servicefagmedarbeider og har godt i et halv år nå... Leser litt i CCNA (Cisco press) sine bøker, må si meg enig med VictorOsborn at dem er gode. Selv har jeg ikke så mye tid til overs og satser heller på å få tatt CCNA senere el på HIG på drift av nettverk og datasystemer studiet...

 

Sette igang med GNS3 og Imager er selvfølgelig bra! Personlig får jeg ikke dette helt til, så er nok litt knottete kanskje ?

Lenke til kommentar

IE har veldig gode videoer og labbøker. Komboen med de som instruktører, labbøkene fra IE og en Cisco Press bok vil gi deg ett ganske godt grunnlag. Vil du videre så er bare å lese enda noen fler Cisco press bøker, noen RFCer og kjøre CCIE løpet på IE måten.

 

Ulempen er at det er en ganske ensom vei, men litt støtte fra CIsco forumer evt melde seg på Open lectures fra IE kan hjelpe på, bloggen er jo gratis og de har noen gratis smakebiter:

 

http://www.internetworkexpert.com/resources/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...