Gå til innhold

Installert minne (RAM) 4.00 GB (2.99 GB kan brukes ) Win-7 ultimate x86


Anbefalte innlegg

hei, jeg har en ganske ny acer 7738g med 4 gb installert ram. men når jeg går inn på "system" så står det: "Installert Minne (RAM) 4.00 GB (2,99 GB kan brukes)

 

Jeg har googlet litt på nettet, å det er fler med lignende problem, også i x64, som f.eks trådstarter i denne posten.

 

noen som vet hvorfor det er slik? eller vet om noen løsning for problemet? jeg kan ikke huske at det har vært slik tidligere(mulig det har vært det, bare jeg som har surra litt)

 

all hjelp blir satt pris på, takk :)

 

(trur jeg klarte å poste denne i feil kategori også, så om det er mulig å endre kategori, så hadde jeg satt pris på om noen fortalte meg hvordan xP )

Endret av Licious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32-bit (x86) versjonen av Windows kan bare bruke opptil 3GB RAM. Men Hvis du installerer 64-bit (x64) versjonen av Windows da kan du bruke all RAM du har i maskinen din.

 

En liten rettelse!

 

I vista er det sånn at, har du 32bit med SP1 får du utnyttet 4Gb ram. Det var det vertfall med meg, men i w7 er jeg ikke sikker siden jeg kun har kjørt 64bit og 8Gb ram.

 

Jeg fikk opp det samme, men i oppgåvebehndlingen i w7 sto der at jeg hadde 8Gb ram. Så jeg regner nesten med at det er samme i w7 som i Vista

 

*host* Vitsda *host*

Endret av ChrisR
Lenke til kommentar

32-bit (x86) versjonen av Windows kan bare bruke opptil 3GB RAM. Men Hvis du installerer 64-bit (x64) versjonen av Windows da kan du bruke all RAM du har i maskinen din.

Takk for svar :)

Kikket du på linken?

Hvis du ser på det øverste bilde, så ser du en person der som har samme problem, og han har 64-bit, som man også kan se på bildet.

 

er du sikker på at å oppgradere til x64 vil løse problemet?

Endret av Licious
Lenke til kommentar

32-bit (x86) versjonen av Windows kan bare bruke opptil 3GB RAM. Men Hvis du installerer 64-bit (x64) versjonen av Windows da kan du bruke all RAM du har i maskinen din.

Takk for svar :)

Kikket du på linken?

Hvis du ser på det øverste bilde, så ser du en person der som har samme problem, og han har 64-bit, som man også kan se på bildet.

 

er du sikker på at å oppgradere til x64 vil løse problemet?

 

 

Jeg hadde samme problemet for ca 1-2 måner tilbake, etter jeg formaterte den igjen var det ikke der. Men som jeg skrev: i oppgåvebahndlingen sto der totalt 8192 elns

Lenke til kommentar

ChrisR nei du får ikke utnyttet det den bare viser deg det..

 

Licious, hvis du skal utnytte det fullt må du nok oppgradere til 64bits OS

 

 

Limer inn god forklaring jeg har sendt andre tidligere

 

 

Jeg har 4 GB RAM. Hvorfor viser Windows bare 3 GB?

 

Dette er et problem for alle med 32-bit operativsystem. Et 32-bit operativsystem kan ikke bruke minneadresser som er større enn 32 bit, altså 2^32 forskjellige adresser. Dermed blir det heller ikke mulig å adressere mer enn 2^32 byte minne, altså 4294967296 byte eller 4 GB.

Da tenker du kanskje at "Ja, men hvorfor får jeg ikke opp 4 GB RAM da? De skal jo gå akkurat.". Det er fordi en god del av maskinvaren din (blant annet PCI, PCIe, AGP, brikkesett osv) tar opp mange minneadresser. Hvor mange adresser maskinvaren din tar opp er helt individuelt. F.eks vil et skjermkort med mye minne ta opp mange adresser (f.eks vil 512 MB grafikkminne ta opp 512 millioner adresser som kunne ha blitt brukt til systemminnet). Vanligvis forsvinner det totalt mellom 0,5-1,5 GB, og du vil dermed ikke ha mer enn 2,5-3,5 GB tilgjengelig i operativsystemet hvis du har 4 GB RAM.

Den beste løsningen er å skifte til et 64-bits operativsystem. Både UNIX, GNU/Linux og Windows (XP, 2003 og Vista) finnes i 64-bit-utgaver.

Men selv om du skifter til et 64-bit operativsystem, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får 4 GB RAM tilgjengelig. Både prosessoren (minnekontrolleren), BIOS og prosessoren må kunne bruke minneadresser som er større enn 32 bit (vanligvis støtter de 36 eller 40 bit på nyere systemet).

 

 

http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007/04/13/the-3gb-not-4gb-ram-problem.aspx

Lenke til kommentar

ChrisR nei du får ikke utnyttet det den bare viser deg det..

 

Licious, hvis du skal utnytte det fullt må du nok oppgradere til 64bits OS

 

 

Limer inn god forklaring jeg har sendt andre tidligere

 

 

Jeg har 4 GB RAM. Hvorfor viser Windows bare 3 GB?

 

Dette er et problem for alle med 32-bit operativsystem. Et 32-bit operativsystem kan ikke bruke minneadresser som er større enn 32 bit, altså 2^32 forskjellige adresser. Dermed blir det heller ikke mulig å adressere mer enn 2^32 byte minne, altså 4294967296 byte eller 4 GB.

Da tenker du kanskje at "Ja, men hvorfor får jeg ikke opp 4 GB RAM da? De skal jo gå akkurat.". Det er fordi en god del av maskinvaren din (blant annet PCI, PCIe, AGP, brikkesett osv) tar opp mange minneadresser. Hvor mange adresser maskinvaren din tar opp er helt individuelt. F.eks vil et skjermkort med mye minne ta opp mange adresser (f.eks vil 512 MB grafikkminne ta opp 512 millioner adresser som kunne ha blitt brukt til systemminnet). Vanligvis forsvinner det totalt mellom 0,5-1,5 GB, og du vil dermed ikke ha mer enn 2,5-3,5 GB tilgjengelig i operativsystemet hvis du har 4 GB RAM.

Den beste løsningen er å skifte til et 64-bits operativsystem. Både UNIX, GNU/Linux og Windows (XP, 2003 og Vista) finnes i 64-bit-utgaver.

Men selv om du skifter til et 64-bit operativsystem, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får 4 GB RAM tilgjengelig. Både prosessoren (minnekontrolleren), BIOS og prosessoren må kunne bruke minneadresser som er større enn 32 bit (vanligvis støtter de 36 eller 40 bit på nyere systemet).

 

 

http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007/04/13/the-3gb-not-4gb-ram-problem.aspx

takk for utfyllende svar ;o

 

jeg bruker utrolig mye software på maskinen min. er det en måte å installere x86 programmer på et x64 system uten å være rakettforsker?

jeg har recoverymanager på pc'n hvor jeg kan velge mellom x86 eller x64, mn jeg liker best 32bit, pga der vet jeg at det meste av programmer å spill er kompatibelt med systemet ;o

Lenke til kommentar

takk for utfyllende svar ;o

 

jeg bruker utrolig mye software på maskinen min. er det en måte å installere x86 programmer på et x64 system uten å være rakettforsker?

jeg har recoverymanager på pc'n hvor jeg kan velge mellom x86 eller x64, mn jeg liker best 32bit, pga der vet jeg at det meste av programmer å spill er kompatibelt med systemet ;o

 

Du kan bruke 32-bit programmer på 64-bit Windows.

Endret av dsbilling
Lenke til kommentar

Nja. De aller fleste 32-bit-programmer kan du bruke på 64-bit OS. Antivirus kommer noen ganger i forskjellige utgaver eller bare til 32-bit, og jeg har opplevd noen problemer med shell og 32-bit-programmer på 64-bit OS.

 

Alt i alt er dette pirk. Tviler på at du får nevneverdige problemer ved å bytte til 64-bit. Og mens tida går, vil flere og flere bruke 64-bit, og jeg vil tro de småproblemene jeg har opplevd vil bli borte. Om du har 4 GB RAM, bør det ikke være et spørsmål om du bør bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...