Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase og litt worklog BMW 530D


Anbefalte innlegg

I Desember ble jeg lei av å kjøre E34 520i og bestemte meg for å kjøpe en E39 som bruksbil.

Jeg sverget å aldri kjøpe bil med for liten motor igjen. Siden jeg gjerne ville senke forbruket ved å gå over til en nyere bil, var diesel eneste utvei (i min prisklasse).

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til diesel pga kort register, stygg lyd, stygg lukt og stor fare for dyre reparasjoner.

Men til slutt tok jeg sjansen å kjøpte en 530DAT.

 

Skal man tro det man leser på nettet, er 530DAT noe av det dummeste man kan kjøpe. De har problemer med turbohavari (gjerne kombinert med fullt motorhavari som følge av tett veivhusventfilter.), GM-girkassen som er laget av kjeks, og rustproblemer og el-feil som er vanlig på alle e39.

Samtidig skal det sies at E34en som kostet med 40 000 i slitedeler på 1,5 år sies å være en av de beste bilene BMW har laget.

 

Slik så den ut når jeg kjøpte den.

IMG_4240.jpg

IMG_4239.jpg

IMG_4241.jpg

 

Den er rimelig godt utstyrt med el-justerbare comfortstoler i skinn med memory, elektrisk justering av ratt og speil med memory, multifunksjonsratt, regnsensor, ryggesensorer, cruise control, stor kjørecomputer, telefon, avtagbart hengerfeste etc.

Den er også chippet og skal yte i overkant av 200hk og mellom 400 og 500nm. (Tallene fra selger var 220hk og 500nm, men jeg har enda ikke funnet en leverandør som leverer så mye)

 

Utvendig er den utstyr med en BMW aerodynamic front (som nå er noe medtatt etter vinteren), senkefjærer av forskjellig fabrikat forran og bak, hvite blinklys og sotede ruter.

 

Det første jeg fikset på bilen var pixelfeil i displayet til kjørecomputer og cdspiller.

IMG_1213.jpg

 

Dette lot seg ordne ved å demontere kabelen til LCD-skjermen, vaske bort alt lim og klemme den på igjen.

IMG_1215.jpg

 

Så fikk den montert angeleyesringer fra biltema.

2009-12-31.jpg

Samme dagen fikk frontleppen nærkontakt med en brøytekant i oppkjørselen. (som jeg kjørte borti med vilje fordi jeg ikke visste at den var hard)

2009-12-312.jpg

 

Emblemene på bilen var slitt, så jeg gikk for rimligste løsning og kjøpte carbonemblemer fra ebay.

2010-01-072.jpg

 

Neste steg på listen for å forhindre eventuelle havari og problemer, var å bytte luftfilter og veivhusventilasjonsfilter.

2010-01-18.jpg

 

Etter hvert kom det en EGR-bypass venil i posten.

IMG_1218.jpg

 

For de som ikke vet hva EGR er, så er det resirkulering av eksos for å redusere utslipp. I praksis blir noe av eksosen returnert til innsuget på enkelte turtall og soter ned innsuget.

Jeg demonterte innsuget og fjernet alt sot og monterte ventilen med bra resultat.

 

Ny og gammel.

IMG_1219.jpg

IMG_1220.jpg

IMG_1216.jpg

Ferdig montert.

IMG_1222.jpg

 

Den ble litt friskere mellom 2000 og 3000rpm etterpå.

http://www.youtube.com/watch?v=9KBVoVu5bUc

 

De ubrukelige senkefjærene ble byttet ut i dette settet. Jeg er ikke helt fornøyd med det, men håper på at bilen blir komfortabel når jeg får kortet inn bumpstopene bak.

IMG_1223.jpg

 

For å skille meg litt ut og få den stilen jeg liker, la jeg gul film på lyktene.

IMG_4530.jpg

I samme slengen knekte jeg en angel-eyes ring på en av nærlysene, så da koblet jeg like godt ut den på andre siden.

IMG_4531.jpg

IMG_4543.jpg

 

Bremsene var utslitt, så valget falt på slissede skiver fra ebay. Prisen for 4 ebay skiver var det samme som 1 original skive i Norge, så jeg hadde litt ekstra penger å bruke på ordentlige klosser.

IMG_2059.jpg

IMG_4598.jpg

 

Snøen har begynt å smelte og tiden for sommerdekk nærmer seg.

Sommerfelgene som fulgte med bilen var rondell d58 i 8,5x18 og 10x18. Siden alle andre E39 kjører rundt på de samme felgene og årets felgbudskjett går til hobbybilen, endte jeg opp med en halvliter lakk fra Fargerike.

 

Jeg begynte med å smøre malingsfjerner på kanten for å få bort klarlakken (inkludert den flassede lakken)

IMG_1224.jpg

 

Her er fargen jeg endte opp med. En Lancia/Fiat farge.

IMG_1226.jpg

Maskering.

IMG_1229.jpg

 

Etter ett par strøk.

IMG_1232.jpg

 

Jeg venter på at det skal tørke for øyeblikket så jeg kan begnne å sprøyte klarlakk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bra jobba med pixelfeilene! syns no du hadde litt mye varme på??:p 83 og 73grader?:p jaja:D

 

Glede meg til å se felgene fix ferdig!:D blir sikkert bra på bilen siden du har tatt gul solfilm på lyktene og!:D keep up the good work med både bilder og bilen!:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...