Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alternativer ved flyskrekk.


McPersen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det har seg slik at jeg har flyskrekk. Det har aldri vært slik at jeg har følt at det har holdt meg tilbake på noen måte, da jeg egentlig aldri har hatt et behov for å fly. Alltid kunnet benytte meg av tog og båt.

Nå har det seg slik at jeg nå ønsker å dra til England (uten å gå nærmere innpå det). Båt tenkte jeg da. Alternativene mine var å dra til Danmark, for så å ta en 36 timer båttur til England, eller ned til Amsterdam/Frankrike og dra derfra. Med ett følte jeg at nå hindrer flyskrekken meg i gjøre noe jeg har lyst til. Det liker jeg ikke.

 

Hvorfor har jeg flyskrekk? Aner ikke. Jeg vet det er irrasjonelt, jeg vet statestikken, jeg vet det er større sannsynlighet for å bli drept på veien til flyet, enn å dø i det. Det eneste jeg kan tenke meg er at det har noe med høyden å gjøre, og det at jeg ikke har kontroll. Man kan da argumentere med det at jeg har heller ikke kontroll når jeg sitter i en buss eller i en bil som passasjer. Men det er jeg vant med. Jeg er ikke vant med fly. I det hele tatt. Men uansett hvor rasjonelle arguementene er (både mine og andres) greier jeg ikke å overbevise meg selv. En irrasjonell følelse, kan ikke forklares bort rasjonelt (i alle fall ikke med mine evner).

 

Jeg har flydd to ganger i hele midt liv. En gang til Skotland og en gang tilbake til Norge. Det var ikke noe moro, det er noe av det verste jeg har opplevd i mitt liv. Jeg tenkte for meg selv, at om jeg aldri flydde igjen, var det for tidlig. Var det da flyskrekken startet? Nei, jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. Jeg liker ikke engang tanken på å fly. Jeg liker ikke tanken på å ta beroligende slik at jeg kan fly. Jeg har ikke lyst til å fly. Men jeg har mindre lyst til å bruke en uke om gangen for å komme meg til England.

 

Jeg vet om noen alternativer. Bl. a. medisiner (som nevnt tidligere), kurs, selvhjelp, bøker osv. Det jeg lurer på, er det noen som har hatt samme "type" flyskrekk, som har fått kommet seg igjennom det? Jeg har vurdert kurs, men dette er ganske dyrt, så kanskje noen kunne bekrefte at det er gode sjanser for at det kan virke (det er aldri 100 % på slike ting, og jeg bare lurer på om det er gode odds for at det faktisk virker). Eller kanskje andre hjelpemidler? Jeg har svært lite lyst til å ta medisiner, for det krever at jeg først må ville på flyet, og det vil jeg ikke.

 

Jeg beklager at dette ble en "wall of text", men jeg vil gi mest mulig informasjon slik at situasjonen kan forstås, og for at det hjelper litt å få det ned på papir.

 

Takk for at du tok tiden til å lese igjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå finner jeg faktisk ikke den båten du snakker om, men om du kan henvise meg videre til ruten, så hadde det vært flott.

 

Skulle helst hørt litt mer om en langsiktig løsning, annet enn å drikke meg småbrisen/full de gangene jeg eventuelt skal fly.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei. Tenkte jeg skullet bruke den gamle tråden min, istedet for å starte en ny en.

 

Jeg har nå flydd siden sist gang, og da brukte jeg medisiner. Nå ønsker jeg en litt mer langsiktig løsning, og lurer på om det er noen her som har erfaring med flyskrekk kurs av noe slag.

 

Når jeg søker på nettet etter flyskrekk kurs, dukker det opp ganske mange forskjellige alternativer, og jeg lurer på om det er noen her som har prøvd dem, og kan gi meg en tilbakemelding på om det fungerte eller ei.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har selv ikke spesifikk erfaring med flyskrekk-kurs, men har hørt at det de ulike flyselskapene anbefaler skal være bra.

 

Flyskrekk er en fobi, og skal behandles på lik linje med en hver annen fobi. Førstevalget ved fobier er kognitiv eksponeringsterapi. Derfor vil alle som har viderutdannelse i kognitiv terapi kunne gi deg hjelp mot dette.

 

Her er en link til godkjente terapeuter: http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/Terapeuter_innen_kognitiv_terapi.pdf

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Har bekjente som har vært på et slikt kurs, og de kom tilbake med utelukkende positive opplevelser, så det skader nok uansett ikke noe å prøve.

 

Har dog ingen anelse hvilket kurs de gikk på eller hvor, så den biten kan jeg ikke hjelpe deg med, men kan i alle fall som sagt bekrefte at det ikke bare er svada.

Lenke til kommentar

dag1234: Jeg vet ikke helt. Det virker som et ganske stort skritt å gå til psykolog. Vet ikke helt om jeg er klar for å svelge det for øyeblikket. Men takk for listen, jeg skal definitivt vurdere det om jeg ikke finner noen kurs i nærområdet som virker bra.

 

Habitats: Du har ikke lyst til å spørre dine bekjente da? Hvis det er det kurset hos SAS (som har fått en masse gode tilbakemeldinger), så sluttet de desverre med det i mai i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...