Gå til innhold

Hjelp til php


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En .php-fil er en helt vanlig tekstfil. Det som gjør filen spesiell er at den inneholder kode som en php-tolker bruker til å utføre de kommandoene som er i .php-filen.

 

Det finnes to typer av disse tolkerene. En som brukes sammen med nettlesere (den "vanlige") og en som brukes på kommandolinjen (veldig ofte for feilsøking).

 

Siden du nevner "mappen www" så gjetter jeg på at det er den som brukes med en nettleser du forsøker å bruke.

 

Det er generelt irellevant hva mappen du legger filen i heter så lenge nett-tjeneren er satt opp til å vise dokumenter fra den mappen. EasyPHP-installasjonen bruker en mappe som heter "www" mens andre igjen bruker andre navn.

 

Når det gjelder å "åpne" .php-filer så anbefaler jeg en tekstredigerer som kjenner til PHP-kode og merker kodeord i en farge, variabler i en annen og strenger/tall i en tredje. Det finnes mange å velge imellom så det jeg anbefaler er å prøve noen av de mest populære og finne en du er komfortabel med.

 

For å vise det php-tolkeren gjør med filene så trenger du å peke en nettleser mot det området hvor du har lagret .php-filene. http://localhost/ er en grei plass å begynne. Leser du dokumentasjonen for EasyPHP så får du eksakt sti du må bruke.

 

 

Håper det var til hjelp og velkommen til PHP-verdenen.

 

 

Edit: Se forøvrig steg 5 i Introduction på EasyPHP sin hjemmeside

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Hei,

 

Når du får beskjed om at du må ha administrator rettigheter for å legge i den mappen, så er det ikke værre enn å høyreklikke på mappen og velge egenskaper. Derfra velger du sikkerhetsfanen og velger brukeren din og de rettighetene du skal ha på den mappen.

 

Det er sånn cirka den måten du gjør det på i Windows, kan kanskje avvike litt, fgor sitter selv på en linux maskin.

 

Om du bruker linux, så er det chmod kommandoen du skal bruke på mappen, evt. chown.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...