Gå til innhold

Spørsmål om jegerprøven


Anbefalte innlegg

Er 14 år og har begynt å bli veldig interisert i jakt, skal ta jaktprøven nå etter påske, og jeg vil bestå! Er den skriftelige prøven vanskelig, eller er det bare basice spørsmål? er veldig forberedt og lest mye, men er usikker på om jeg har øvd nok eller ikke. Har skutt veldig mye med hagle, fikk skutt da en del på lerduer som vi bare kastet med en håndkaster, og bommer veldig mye!! men har nå sjekket mye rundt omkring om skyteteknikker på lerdue og jeg gjør mye feil, så neste gang håper jeg at jeg treffer mere.

Angående skyteprøven er jeg mest skeptisk, har luftgevær da som jeg har skutt vedlig mye med, vet ikke om det blir da litt bedre når du skal skyte med rifle, har ikke skutt med rifle før men vet hvordan den fungerer og sånt, men hvor mye rekyl er det på en rifle i forhold til en hagle? og er en sånn skyteprøve vanskelig? har virkelig lyst til å bestå jegerprøven!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve prøven består av 50 spørsmål (da jeg tok den for to år siden. Er 17 år, og storviltjeger). Dersom du består den, er det fritt frem å bedrive småviltjakt. Prøven jeg hadde var ikke så vanskelig. Jeg hadde førebudd meg godt. Anbefaler deg å lese godt på våpenloven, situasjoner (skyte/ikke skyte... - hva skal du ta hensyn til når du skal avfyre skudd..), litt arter.. Hva som kommer på prøven, kan variere veldig mye.

 

På småviltjakt er det ikke krav om skyteprøve. Det er derimot viktig at du har trent en del på forhånd (lerdue er perfekt!), for å gjøre jakten så human som mulig. Ikke reis på jakt uten å ha peiling på hva du gjør! :)

 

Under jegerprøvekurset skal dere også få skyte med storviltrifle (det fikk ihvertfall jeg) - samt med hagle på lerdue. Angående skyteteknikk med hagle, så har jeg litt vanskelig for å svare siden jeg ikke har skutt så mye med det.

 

Det som er viktig når du skal skyte med lerdue (og fugl når du er på jakt...), er å få kornet til å følge målet ditt. Du skal altså få til en flytende bevegelse som følger målet bortover. Når denne bevegelsen er i orden, må du ta kornet pittelitt fremfor målet.

 

Når du står, så burde du stå litt "parrat". Vanskelig å forklare, men len deg litt fremover - og ihvertfall ikke stå med begge bena samlet. Dette kommer du helt sikkert til å lære mer om. Når du gjør dette, er det litt enklere å hive opp hagla i rett posisjon.

 

Dette vet du vel kanskje fra før av, men kunne vel være verdt å nevne det.

 

 

Rifle har jeg skutt en del med. Rekylen på den generelle storviltriflen kan oppleves kraftigere enn hagle. Grunnen til dette kan være at kroppen demper rekyl dårligere når en ligger (som oftest ligger en når en skal skyte). Jeg merker at jeg blir øm i skulderen etter å ha avfyrt 30 skudd med rifle.

 

Rekyl avhenger selvsagt av patron, kaliber. Det går også an å montere gummi på enden av stokken (der hvor du tar stokken inn i skulderen, husger ikke hva det heter....), samt det skal hjelpe med lyddemper på rifla.

 

Ikke vær redd for rekylen, dette vil føre til at du skyter dårlig! Prøv å finn deg en rekylvennlig rifle til å begynne med, så venner du deg til det.

 

Dersom en skal jakte storvilt, er det krav om skyteprøve. Da er det å skyte 30 skudd (fordelt over minst to ganger. Eks, dag nr. 1 skyter du 15 skudd, dag nr. 2 skyter du 15 skudd = totalt 30 skudd fordelt over to dager) på en hjorteskive (eller vanlig skyteskive) på rundt 100 meter.

 

På skyteprøva så skal du skyte på hjorteskiva. Hjorteskiva har en ring på 30 cm i diameter, hvor du skal plassere 5 skudd (en serie). Unntaket på desse 5 skudda, er dersom du har et kombinasjonsvåpen - da skal det være 3 skudd innenfor denne ringen (dette pga. kombinasjonsvåpen har lett for å bli påvirket av varme = vanskeligere å skyte) Dette er også på 100 meter. Du har så mange forsøk du vil, og eneste som begrenser deg er åpningstiden på skytebanen og hvor mye ammo du har råd til å ha med deg! :)

Det er derimot lurt å øve en del før skyteprøven og etter. Det er veldig viktig å ha en god følelse på våpenet du skal skyte med. Det er ikke morsomt å skadeskyte et dyr, og jeg regner med det er det siste du ønsker å gjøre når du jakter.

 

Hugs at all jakt skal foregå humant. Å skyte mye, er en forebyggende del for å hindre skadeskyting.

 

Jeg håper jeg har svart på en del av spørsmålene dine. Spør i vei dersom det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Prøva er lett. Jeg gikk på kurs sammen med en kompis (ble mye tull og tøys). Var ikke veldig motivert, så jeg valgte å ikke lese, likevel bestod jeg akkurat.

 

Så ikke noe å stresse for :p

Som jeg har sagt, så kan dette variere litt. Jeg leste en del for å være sikker på å bestå. Prøven var enklere enn jeg hadde trodd, og jeg bestod uten problemer! :)

Lenke til kommentar

Hvis man skal jakte på storvilt, må man vel da ta skyteprøve en gang i året? og hvis det er sånn er det da vits for meg å ta skyte prøve med rifle nå når jeg er 14 år, hvis det bare varer 1 år så har jeg jo lite bruk for å ta skyteprøven, eller er det en del av jegerprøven?

Lenke til kommentar

Prøva er lett. Jeg gikk på kurs sammen med en kompis (ble mye tull og tøys). Var ikke veldig motivert, så jeg valgte å ikke lese, likevel bestod jeg akkurat.

 

Så ikke noe å stresse for :p

 

Jakt går ikke bare ut på om du besto jegerprøven eller ikke. du skal ikke bare akurat klare det og drite i regler o.l.

 

Skal du på jakt må du kunne relgene godt, og utføre en human jakt, uten å sette andre mennesker i fare. du skal heller ikke utføre skade på eiendom.

 

vil du være en god jeger så ikke tenk at du bare vil bli ferdig med ting, vær tålmodig :)

Lenke til kommentar

Hvis man skal jakte på storvilt, må man vel da ta skyteprøve en gang i året? og hvis det er sånn er det da vits for meg å ta skyte prøve med rifle nå når jeg er 14 år, hvis det bare varer 1 år så har jeg jo lite bruk for å ta skyteprøven, eller er det en del av jegerprøven?

Det er uansett ikke vits for deg å ta skyteprøve når du er 14 år. Du kan ikke jakte storvilt før du er 16 år, da sammen med en som har gått på jakt i mer enn to år (?), og er over 18 år. Du kan ikke jakte storvilt alene før du er 18 år.

 

Som du sier, så må du ta skyteprøven hvert år. Det er egentlig bare bra at det er slik, siden det tvinger jegere til å skyte ihvertfall litt hvert år, og det viser at våpenet er presist og godt nok til å jakte med.

 

Du kan dog jakte småvilt fra 14 års alder, med jegerprøve og en ansvarlig person med deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prøva er lett. Jeg gikk på kurs sammen med en kompis (ble mye tull og tøys). Var ikke veldig motivert, så jeg valgte å ikke lese, likevel bestod jeg akkurat.

 

Så ikke noe å stresse for :p

 

Jakt går ikke bare ut på om du besto jegerprøven eller ikke. du skal ikke bare akurat klare det og drite i regler o.l.

 

Skal du på jakt må du kunne relgene godt, og utføre en human jakt, uten å sette andre mennesker i fare. du skal heller ikke utføre skade på eiendom.

 

vil du være en god jeger så ikke tenk at du bare vil bli ferdig med ting, vær tålmodig :)

 

Du lærer 100 ganger mer av en dag i skogen, enn 100 dager med lesing i den boka...

Lenke til kommentar

Prøva er lett. Jeg gikk på kurs sammen med en kompis (ble mye tull og tøys). Var ikke veldig motivert, så jeg valgte å ikke lese, likevel bestod jeg akkurat.

 

Så ikke noe å stresse for :p

 

Jakt går ikke bare ut på om du besto jegerprøven eller ikke. du skal ikke bare akurat klare det og drite i regler o.l.

 

Skal du på jakt må du kunne relgene godt, og utføre en human jakt, uten å sette andre mennesker i fare. du skal heller ikke utføre skade på eiendom.

 

vil du være en god jeger så ikke tenk at du bare vil bli ferdig med ting, vær tålmodig :)

 

Du lærer 100 ganger mer av en dag i skogen, enn 100 dager med lesing i den boka...

Sant. Det beste er egentlig å blande teori og praksis. Må jo vite hva en skal "sjekke" når en er ute i skogen! :)

 

Etter to år som jeger har jeg opplevd at jakt er så uforutsigbart at det er vanskelig å lese seg til å bli en god jeger. Les litt teori - test ut i praksis.

 

Etter min mening så er dømmekraft noe av det viktigste en jeger må ha for å bli god og respektert.

Lenke til kommentar

Det er totalt uforutsigbart, i alle fall harejakta. Man tror det blir en ræva dag, fordi det er tørt og dårlig vitring, men får en herlig 4-timerslos. En dag tror man det er fantastisk føre, men så er det helt ræva og ender med en hakkete los, om uttak i det hele tatt.

 

Og, dette er en stor del av jaktas glede vil jeg si, at man aldri gir opp på forhånd :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har begynt med kurset nå, skal ta eksamen om 3 dager og er drit nærvøs!

er så redd for å ikke bestå, har tatt mange prøver på jegerpakka.no består ingen av de på første forsøk, er jeg dårlig forberedt da?

 

hadde meg på den før jeg tok jegerprøven, bestod aldri de testene på de sia,

 

men den prøva du får på jegerkurser er 10 ganger lettere, selv bestod jeg med 47 av 50.

 

alt du skal bry den om er å lese i den boka du har kjøpt eller har fra før av, og følge med på kursene så blir det bra!

 

EDIT: fant denne på internett, det er sånn ca det vi fikk, bare vi fikk prøve fra 2010, klarer du denne er du nesten garantert klart den fra 2010 ;)

 

Jegerprøve1.pdf

Endret av -Mannemann
Lenke til kommentar

tusen takk, er noen der jeg ikke er sikker på

nr 3 tror jeg nei, fordi det er ikke sikker bakrunn?

nr 17 er jeg litt usikker på, tror nok at de kan innskrenke tida men vet ikke hvilken av b eller c

nr 22 er jeg usikker på, vet at de kan det men vet ikke om det er a eller c, ville nok å svart c

nr 30, det er vel lov å kjøpe jaktvåpen når du er 18? vet at du må være 21 for å kjøp pistol

nr 33 er ganske sikker på at man ikke skal bruke hagle på rådyr før 25 sept. men vet noen hvorfor?

nr 41 det er vel stein og vann som gjør at prosjektilet forandrer retning?

nr 43 god post plasser er vell midt ute på store åpninger som har god utsikt i alle retninger?

nr 46 hadde lite peiling på den

nr 48 og 49 hadder jeg heller ikke peiling på

 

blir veldig glad om noen kan se litt på prøven og bedømme om jeg har rett eller ikke, de jeg ikke nevnte var jeg helt sikker på hva svaret var :)

Lenke til kommentar

tusen takk, er noen der jeg ikke er sikker på

nr 3 tror jeg nei, fordi det er ikke sikker bakrunn?

nr 17 er jeg litt usikker på, tror nok at de kan innskrenke tida men vet ikke hvilken av b eller c

nr 22 er jeg usikker på, vet at de kan det men vet ikke om det er a eller c, ville nok å svart c

nr 30, det er vel lov å kjøpe jaktvåpen når du er 18? vet at du må være 21 for å kjøp pistol

nr 33 er ganske sikker på at man ikke skal bruke hagle på rådyr før 25 sept. men vet noen hvorfor?

nr 41 det er vel stein og vann som gjør at prosjektilet forandrer retning?

nr 43 god post plasser er vell midt ute på store åpninger som har god utsikt i alle retninger?

nr 46 hadde lite peiling på den

nr 48 og 49 hadder jeg heller ikke peiling på

 

blir veldig glad om noen kan se litt på prøven og bedømme om jeg har rett eller ikke, de jeg ikke nevnte var jeg helt sikker på hva svaret var :)

 

1. Korekt tror jeg, men Toppjakt på fugl er lov, men skjelden sikker bakrunn...

17. usikker, tror der er B, fordi komunen kan besteme om de skal forkorte sesongen for elgjakt.

22. Der ville jeg gått for B, men som sakt, er ingen ekspert

30. 18 er den generelle alderen, men kan søkes når du er 16 hvis du har spesielle behov, som godkjent jegerprøve.

33. der har du riktig, C. vet ikke helt hvorfor nei.

41.korrekt igjen, A.

43.tror det er A, men usikker. hvis du sitter midt i er jorde. så er du ganske enkel å se siden det er bare du der, men hvis du hadde vært omringet av trær. har dyret vanskliheter for å se deg.

46. JA, alt som går under storvilt har du forfølgelses rett på, derfor må du ha en godkjent ettersøkshund.

48, A, stikke pulsåren så den blør ut.

49.alt kjøtt burde stå i 40 døgngrader pga, mørning.

 

 

Håper dette hjalp litt! :) Lykke til med prøve. bare å sende PM hvis du lurer på mere ;)

 

PS: jeg kan ha feil jeg å ;)

Endret av -Mannemann
Lenke til kommentar

Tok selv Jegerprøven i fjor høst, og det jeg synes var vansglig var fuglejakta. HAr selv stortjakt terreng rundt 76.000 mål i Valdres og har fra jeg var liten vokst opp med foreldre og besteforeldre som jakter. Teorien er for så å si det ganske lett, leser du boken 1-2 ganger (Gjerne de viktigste punktene: spør leder av kurs) holder. Følte selv at jeg trengte å lese litt mer om fugle restriksjoner og arter fordi jeg selv ikke er så kjent med denne typen jakt.

 

Å skyte inn er ganske lett hvis du føler deg komfortabel med de forhold som er, og våpenet du skyter med. (Husker første gang jeg skulle prøve 30.06 kaliberet og trodde skuldern min skulle knuses. Første 5 skudds serie gav meg en gjennomsnittlig poeng sum på : 9,5 av 10). tilbake til det mer relevante, hold hodet kaldt og sørg for at riflen er skutt inn på x anntall meter. Har som gjerne en huskeregel på og alltid skyte "litt" høyere pga kulens bane. Har du skudt noen ganger i for veien går dette helt fint, bare pass på å ikke stresse å ta tid mellom hvert skudd :D

 

Jeg gruet meg også i forkant av prøven men somregel består du hvis du har fulgt med å lest boken, å kansje terpe på de tingene som er viktigst.

 

Ønsker deg Lykke til med Prøven, for Jakt er gøy :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...