Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vidergående - VG2 - IKT


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går nå VG1 elektro, og liker det SVÆRT lite. Jeg har søkt IKT til neste år, har fått vite det ikke har noe med elektro å gjøre siden mange andre linjer kan også søke IKT til VG2. Det jeg lurer på, er om det er noen her som har gått IKT før eller gåt det nå, og kan fortelle meg det går ut på. Er det mye matte, formelrekning og liknende? Liker matte og liknende fag SVÆRT lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan starte med å berolige (?) deg med at IKT -linja, som på en måte er vgs sitt svar på årsstudium, har svært lite eller ikke noe (husker ikke) mattematikk. Dette er også problemet med denne linja. Alt som har med data å gjøre er etter min mening mattematikk. Dette studieretningingen fokuserer nok mer på opprettelse, drifting og vedlikehold av nettverk, noe du fint klarer uten for mye matte.

Problemet er at uten matte vil du aldri kvalifisere til en videre utdanning innen datafag. Etter IKT følger vanligvis lærlingplass etc. Men de fleste jobber som vil interessere en som er over gjennomsnittelig datainteressert (ikke for å trakke noen på tærne, men dette er mitt synspunkt) vil kreve at du har litt mattefag fra vgs. minimum S1 / T2. Dette kan du kanskje vurdere å ta parallelt med IKT ?

Lenke til kommentar

Har sett litt på det selv, kan informere om at på vår skole er planen til IKT-elever lagt opp slik:

Uketimer:

Felles allmenne fag:

Norsk: 2 timer

Engelsk: 2 timer

Samfunnsfag: 3 timer

Kroppsøving: 2 timer

SUM FELLES ALLMENNE FAG: 9 timer

 

Felles programfag:

Drift og vedlikehold: 6 timer

Bruker- og driftsstøtte: 6 timer

Virksomhetsstøtte: 5 timer

SUM FELLES PROGRAMFAG:17 timer

 

Prosjekt/fordypning: 9 timer

 

TIMER TOTALT: 35 timer

 

Lite eller ingen matte i IKT-fag såvidt jeg har forstått, ingenting å bekymre seg for. :)

Etter VG2 kan du ta ett år påbygg, og eventuelt matematikk S1+S2 eller R1, som vil kvalifisere deg til å studere blant annet informatikk på de fleste universitetene og høgskolene i Norge. Tror det er kun S1 + S2 eller R1 som kreves, bortsett fra generell studiekompetanse.

 

Håper det hjalp

Mvh,

 

- magneman.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...