Gå til innhold

Kjøpe egen leilighet som student


conolo

Anbefalte innlegg

Jeg er en 21 år gammmel student som vurderer å gå inn på boligmarkedet. I dag leier jeg, og betaler ca 4000/mnd for et rom i et kollektiv. Dvs at jeg har 48 000 i årlige boutgifter. Jeg har sett på en leiliget til 1 900 000, som har 3 soverom. Dvs at jeg at jeg skal leie ut de to andre rommene til noen andre for omtrent 3800-4000/mnd. Da vil jeg jo ha omtrent 12000/mnd til å dekke renteutgifter/avdrag. Det er bare 300/mnd i fellesutgifter på denne leiligheten, så det er ikke noe særlig å ta hensyn til.

 

Jeg ser derfor ikke dette ikke som noen særlig risiko ettersom at renten for tiden er lav, og jeg har 144000 årlig å bruke på renter/avdrag (48000 per person i leiligheten inkludert meg selv.) Jeg har ca 200.000 i egenkapital, så jeg skal ta opp ca 1 700 000 i lån. Dersom renten skulle stige til 6 % vil det da bli 102000 årlig i renter, så jeg føler jeg har en del å gå på. Nå som renten er lav (3-3,5%) vil jeg da ha mulighet til å betale ned på lånet, og da vil jeg jo betale inn til meg selv. Om leiligheten stiger/synker i verdi eller om renten stiger/synker er jo vanskelig å spå, men jeg har jo en del å gå på som dere ser.

 

Vil dere anbefale meg å kjøpe? Eller skal jeg bare fortsette som jeg gjør nå?

Er det noen som vet om jeg må ut med noe ekstra skatt når jeg leier ut til andre når jeg bor i leiligheten selv?

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer til å få en rekke andre utgifter hvis du kjøper leilighet; forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold +++. Dette må inn i regnestykket. Husk også at det ikke er noen garanti for at du alltid får leid ut de andre rommene. Når du tar med disse merutgiftene blir 6% rente vanskelig, og dette er jo ikke et spesielt høyt anslag. Det er vanskelig å spå noe om renter, men det skal mye til for at de faller noe særlig.

 

For øvrig blir kjøps- og salgskostnader betydelige ved kortvarige eierforhold, så om du ser for deg at du skal selge etter å ha studert ferdig må også dette inn i regnestykket.

Lenke til kommentar

Du kommer til å få en rekke andre utgifter hvis du kjøper leilighet; forsikring, kommunale avgifter, vedlikehold +++. Dette må inn i regnestykket. Husk også at det ikke er noen garanti for at du alltid får leid ut de andre rommene. Når du tar med disse merutgiftene blir 6% rente vanskelig, og dette er jo ikke et spesielt høyt anslag. Det er vanskelig å spå noe om renter, men det skal mye til for at de faller noe særlig.

 

For øvrig blir kjøps- og salgskostnader betydelige ved kortvarige eierforhold, så om du ser for deg at du skal selge etter å ha studert ferdig må også dette inn i regnestykket.

 

Ja, vet om disse utgiftene. Men i annonsen står det følgende: "Fellesutgiftene utgjør kr. 300,- pr mnd. Disse inkluderer felles bygningsforsikring, felles strøm og noe vedlikehold av bygningsmassen, samt ellers driften av boligsameiet og gården." Det vil jo da bety at jeg bare trenger innboforsikring, og jeg skal jo bare ha for meg selv og ikke de to andre som skal bo der. Jeg har ikke særlig mye av verdi, og det kan vel ikke koste mer enn et par tusen i året? Leiligheten er fullstendig nyoppusset i 2007, så det er ikke særlig jeg må vedlikeholde. Bare være anstendig å ikke skitne til etc er vel det eneste? Kommunale avgifter er vel det dyreste, så da må jeg vel regne omtrent 5000 årlig? Noen som vet?

Dette er sentralt i Bergen, så det vil ikke være noe problem å få leid ut til studenter slik som jeg ser det..

Lenke til kommentar

Kommunale avgifter utgjør nok en del mer.

 

Nå variere avgiftene fra kommune til kommune, men ligger som oftest over 10.000,- i året. Her jeg bor betaler vi nesten 13.000 i årlige avgifter.

 

Jeg ser fra en boligannonse i Bergen at et rekkehus som er større i kvm enn leiligheten har kommunale avgifter på 6500 årlig. Dvs at jeg regner med de kommunale avgiftene ikke er mer enn 5000..

Tror du bor i en kommune med dyre avgifter, eller bor du i en stor enebolig kanskje??

Endret av conolo
Lenke til kommentar

Selv om fellesutgiftene kanskje kun er på 300 kr pr. måned foreløpig, er det fremmdeles selveierleilighet. Med det så mener jeg at du må være obs på at du må være med på å betale din del om de andre vil pusse opp eller oppgradere.

 

Vær uansett kritisk:

 

1. Hva er gammelt?

 

2. Hva ble pusset opp?

 

3. Tilstand på bygningsmasse, kabler og røropplegg er kjerneområder som må undersøkes nøye.

 

4. Hvilken er vedlikeholdsplaner eller oppgraderingsplaner som er vedtatt eller man har i tankene?

 

Dette er selvfølgelig ikke en uttømmende liste.

Lenke til kommentar

Jeg er en 21 år gammmel student som vurderer å gå inn på boligmarkedet. I dag leier jeg, og betaler ca 4000/mnd for et rom i et kollektiv. Dvs at jeg har 48 000 i årlige boutgifter. Jeg har sett på en leiliget til 1 900 000, som har 3 soverom. Dvs at jeg at jeg skal leie ut de to andre rommene til noen andre for omtrent 3800-4000/mnd. Da vil jeg jo ha omtrent 12000/mnd til å dekke renteutgifter/avdrag. Det er bare 300/mnd i fellesutgifter på denne leiligheten, så det er ikke noe særlig å ta hensyn til.

 

Jeg ser derfor ikke dette ikke som noen særlig risiko ettersom at renten for tiden er lav, og jeg har 144000 årlig å bruke på renter/avdrag (48000 per person i leiligheten inkludert meg selv.) Jeg har ca 200.000 i egenkapital, så jeg skal ta opp ca 1 700 000 i lån. Dersom renten skulle stige til 6 % vil det da bli 102000 årlig i renter, så jeg føler jeg har en del å gå på. Nå som renten er lav (3-3,5%) vil jeg da ha mulighet til å betale ned på lånet, og da vil jeg jo betale inn til meg selv. Om leiligheten stiger/synker i verdi eller om renten stiger/synker er jo vanskelig å spå, men jeg har jo en del å gå på som dere ser.

 

Vil dere anbefale meg å kjøpe? Eller skal jeg bare fortsette som jeg gjør nå?

Er det noen som vet om jeg må ut med noe ekstra skatt når jeg leier ut til andre når jeg bor i leiligheten selv?

 

På forhånd takk for svar :)

 

1. Ta høyde for 6% rente

2. Ta høyde for at du ikke får leieboere

3. 6& rente avdragsfritt vil da bli 9500

4. Kommunale avgifter/forsikring/strøm kommer i tillegg +3000 pr mnd

5. Det blir alltid ekstrautgifter som dokumentavgift etc. + på 50.000 ekstra pga dette

 

Totalt vil dette da utgjøre ca 12,500 pr mnd om renta er 6%.

Det er viktig å ta høyde for 6% rente da renten sakte vil krype oppover mot 6%

 

Du bør ha minst en 30% stilling et sted samtidig som du studerer om du skal få fullt utbytte av dette prosjektet ditt. Da vil du få avdrag på skatten pga renteutgiftene dine og derved få mer penger å rutte med hver mnd.

 

Studielån + Lønn bør være på totalt ca 14.000 kroner

Du kan og vurdere å kompensere med de to utleiedelene der du drar inn 6000,- ekstra pr mnd.

 

Det er definitivt et spennende prosjekt som du kan nyte godt av i løpet av studietiden.

 

En annen problemstilling du må vurdere er om du eventuelt senere får solgt den eller om du bare vil leie den ut fremover. Det er mulig at det er en bolig som ikke er lett å selge og da er gjeld bundet opp i boligen slik at du ikke får eventuelt kjøpt deg hus/leilighet du ønsker etter studiene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er snakk om å kjøpe i en av storbyene, er det bare å kjøre på! Der vil det aldri være noe problem å få leid ut. Jeg har gjort det samme, og har ikke angret et sekund. Du må jo også ta med at du får tilbake 28% av det du betaler i renteutgifter. Hvis du klarer å leie ut to rom i tillegg bli dette tilnærmet en gratis boplass for deg ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg og dama er studenter, og har nettopp fått boliglån på 1 400 000. Dette forutsetter at vi har minimum 400 000 i EK, som foreldrene våre spytter inn i leiligheten.

 

Det er ingen umulighet, men det er ikke lett. Man må belage seg på å jobbe endel ved siden av, og må leve ganske tøft :p

Lenke til kommentar

OT, men er det virkelig mulig for en student og ta opp boliglån? Men ingen "inntekt". Må man ha egenkapital?

Det har tildels vært en innstramming i kredittpolicy fra bankene i det siste – men dersom foreldre kausjonerer (og har en ok økonomi) er det slett ingen umulighet å få 100% finansiering av en leilighet som student også nå.

Lenke til kommentar

OT, men er det virkelig mulig for en student og ta opp boliglån? Men ingen "inntekt". Må man ha egenkapital?

Det har tildels vært en innstramming i kredittpolicy fra bankene i det siste – men dersom foreldre kausjonerer (og har en ok økonomi) er det slett ingen umulighet å få 100% finansiering av en leilighet som student også nå.

 

Det er visst vedtatt noen nye regler for kun et par uker siden, at man maks kan få 90 % finansiering. Det sa han i banken til oss iallefall. Dette gjelder iallefall DNB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg studerer og har kjøpt sentrumsleilighet i en storby. Renten ligger vel på 3500,- i måneden + strøm og fellesutgifter. Leier jeg ut får jeg nesten det tredobbelte. Det rår en rar pessimisme i tråden. Pung ut, trådstarter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Med inntekt på ca. 250.000 ved siden av studier (jobber med noe relevant), og har gode jobbprognoser, litt under 100.000 i ENK, og 300.000 i privatlån av min far, ble jeg som student (og enslig, med konsulentbasert arbeid) tilbudt banklån på inntil 1,7 mill.

 

Vil imidlertid anbefale deg, som flere andre, til å ta hensyn til renteøkninger. Dagens rentenivå er svært lavt, og det vil neppe holde seg slik. Et alternativ er avdragsfrihet i deler av studietida (ble selv tilbudt dette), men jeg ville likevel sikret meg god margin. Husk også tilleggsutigfter som 2,5 prosent i dokumentavgift til Staten (ved kjøp av selveierleilighet), samt å vurdere eventuell fellesgjeld.

 

Som andre påpeker er det smart å sette seg inn i boligmarkedet før man bare kjøper noe. At du ser en leilighet som ser grei ut, betyr ikke at det er den beste du kan få. Jeg har sett i 1,5 måneder nå, og la i går for første gang inn bud. Venter nå på å få avklart forkjøpsrett.

Uansett; når du skal kjøpe, bør du også tenke på at du skal selge igjen, helst med gevinst. Sentral beliggenhet, byggeår, standard (er leiligheten gammel, bør den være rennovert) etc. må tas med i vurderingen. Jeg vil også anbefale deg til å ta med noen som kan litt om boligkjøp på de første visningene. Du bør også tenke i langsiktig perspektiv om du velger å kjøpe. Omkostningene ved kjøp og salg kan lett bli nærmere 70.-80.000 om du er heldig, og du bør kunne sitte på leiligheten i dårlige tider. Om du ikke vet at du blir værende i studiebyen så lenge, ville jeg revurdert kjøpet.

 

Jeg studerer og har kjøpt sentrumsleilighet i en storby. Renten ligger vel på 3500,- i måneden + strøm og fellesutgifter. Leier jeg ut får jeg nesten det tredobbelte. Det rår en rar pessimisme i tråden. Pung ut, trådstarter.

 

Jeg vil anta du har lån med avdragsfrihet, og antakeligvis også kjøpt leilighet med høy fellesgjeld?

Lenke til kommentar

[Ja, vet om disse utgiftene. Men i annonsen står det følgende: "Fellesutgiftene utgjør kr. 300,- pr mnd. Disse inkluderer felles bygningsforsikring, felles strøm og noe vedlikehold av bygningsmassen, samt ellers driften av boligsameiet og gården." Det vil jo da bety at jeg bare trenger innboforsikring, og jeg skal jo bare ha for meg selv og ikke de to andre som skal bo der. Jeg har ikke særlig mye av verdi, og det kan vel ikke koste mer enn et par tusen i året? Leiligheten er fullstendig nyoppusset i 2007, så det er ikke særlig jeg må vedlikeholde. Bare være anstendig å ikke skitne til etc er vel det eneste? Kommunale avgifter er vel det dyreste, så da må jeg vel regne omtrent 5000 årlig? Noen som vet?

Dette er sentralt i Bergen, så det vil ikke være noe problem å få leid ut til studenter slik som jeg ser det..

 

Fellesutgiftene dekker ikke din strøm, bare strøm til utvendig belysning, og lys i trappeganger etc. Det er det som menes med "felles strøm". I en vanlig leilighet (min er på 74m2) som er brukbart isolert må du nok fort påregne 3000kr i kvartalet (mer om vinterne, mindre om sommeren) om du ikke har alternativ oppvarming, særlig om dere er 3 stykker som skal lage hver deres middag, og dusje hver dag.

 

Dessuten må du nok regne med at du ikke får leid ut rommene mer enn i snitt 11mnd i året. Folk flytter helst inn i august, og ut i mai, så det blir 10mnd, men så kan du nok håpe på at noen blir i flere år, og at du derfor slipper å ha begge rommene tomme 2mnd hver sommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg studerer og har kjøpt sentrumsleilighet i en storby. Renten ligger vel på 3500,- i måneden + strøm og fellesutgifter. Leier jeg ut får jeg nesten det tredobbelte. Det rår en rar pessimisme i tråden. Pung ut, trådstarter.

 

Jeg vil anta du har lån med avdragsfrihet, og antakeligvis også kjøpt leilighet med høy fellesgjeld?

 

Vi har faktisk fellesformue (tror den ligger på rundt 50k nå). Leiligheten er også helt ny.

 

Det innlegget var litt flåsete skrevet av meg, jeg blir sånn når jeg er full, men det som står der stemmer. Ihvertfall nesten. Jeg har over middels flaks og over middels gode lånevilkår av diverse grunner.

 

Kommer til å selge nå, etter et drøyt år som eier, og sannsynligvis tjene en del. Hvis flaksen holder.

Lenke til kommentar

 

 

Vi har faktisk fellesformue (tror den ligger på rundt 50k nå). Leiligheten er også helt ny.

 

Det innlegget var litt flåsete skrevet av meg, jeg blir sånn når jeg er full, men det som står der stemmer. Ihvertfall nesten. Jeg har over middels flaks og over middels gode lånevilkår av diverse grunner.

 

Kommer til å selge nå, etter et drøyt år som eier, og sannsynligvis tjene en del. Hvis flaksen holder.

 

Det er jo bra! Ja, kjøper man i storbyene skal det mye til for å tape på det, men jeg har selv vært på et par visninger der det har vist seg at selger var desperat etter å selge.

 

Nå skal det (heldigvis) mye til for å få innvilget lån som student. Personlig synes jeg det er bra at bankene stiller krav til sikkerhet, man kan oppleve renteøkninger, uforutsette utgifter, og mye som krever at man har god nok økonomi til å klare seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Heldigvis er jeg ikke avhengig av å selge innen et visst tidspunkt og jeg har heller ingenting som holder meg i byen, så jeg kan bli her helt til jeg får den prisen jeg vil ha. Det er også derfor jeg legger den ut til langt over det jeg kjøpte den for. Jeg ga 1.450.000,- og naboleiligheten ble noen måneder senere solgt for 1.540.000,-. Det jeg krever nå er 1.650.000,-. Så lenge jeg får lov til å selge den selv (megleren jeg kjøpte av var ganske udugelig imho), så får jeg nok ganske mye over takst.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...