Gå til innhold

E-620 Liveview - merkelig problem med AF


Anbefalte innlegg

Hei!

Ved bruk av Liveview på mitt nye olympus e-620 har eg lagt merke til at AF ofte passerer fokuspunktet og indikerer at den ikkje finn fokus (grønn lampe blir ståande å blinke).

 

Eg ser dette heilt tydlig når eg zoomar inn på fokuspunktet på displayet, den passerer rett forbi fokus, stoppar og gir opp, er autofokusen stokk dum eller? :hmm:

 

Ved vanlig bruk utan LV har ikkje opplevd tilsvarande.

 

Trur dette er uavhengig av kva objektiv eg brukar, men er ikkje sikker. Har brukt mykje ZD 9-18mm i det siste, og der har eg i alle fall dette problemet.

 

Er dette eit problem med LV? Eller er det ein feil ved objektiv/kamera?

 

Ser der er 3 valg for type AF ved LV, og mitt kamera står på standardverdien som er "image", kan det være andre valg som er betre? Eller er det andre innstillingar som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dette ha med lite lys eller lav kontrast å gjøre? Bruker du fokushjelp (intern eller ekstern blits)? Har du mer lyssterke objektiv som f.eks. f = 2.8 (ZD 14-54 eller 12-60 etc.) Opplever du i så fall samme type fokusproblem med disse?

Lenke til kommentar

Nei, det er neppe for lite lys som er problemet. For lite kontrast muligens, men tvilar på det også. eg har i alle fall ingen problem med å sjå med det blotte auge når fokus er korrekt, så då burde vel teknikken sjå det også?. Dessutan så ser det ut til at dette er eit problem kun i LV.

 

Og ja, eg har meir lyssterkt objektiv (14-54/2,8), men har ikkje testa så mykje på akkurat dette for eg meiner det burde fungere utan problem med 9-18/4.

Endret av hev
Lenke til kommentar

Tja, burde og burde...

Min erfaring er nok at en noralzoom som 14-54 treffer fokus raskere og mer presist enn en vidvinkel. I så måte er desverre ikke 9-18 av beste kaliber hverken for hurtighet eller presisjon. 11-22 derimot er noe helt annet når dette er viktig...

På den annen side; Når du treffer med 9-18 er det fantastisk bra optisk, egentlig helt uavhengig pris...

Mitt beste råd er som følger: Les manualen og prøv igjen og igjen og igjen og igjen.

Til sist sitter tekniken!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...