Gå til innhold

Har det mye å si om en rifle er beddet eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg en rifle i nærmeste framtid å jeg lurte på hvor mye det har å si om en rifle er beddet eller ikke, og har det noe med "free floating barrel" å gjøre? Jeg har tenkt å kjøpe en Remington rifle kaliber 308 hvis det har noe å si. :-) Er ny med jakt og våpen så håper noen som vet litt mer enn meg kan gi meg et svar:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedding er eit alternativ til free-floating barrel, free-floating er generelt å foretrekke, men det avhenger heilt og holdent av kva du faktisk har behov for.

Hvis du er nybegynnar bør du generelt sjå meir på pris/kvalitet generelt, heller enn spesifikke områder, delvis avhengig av kor lenge du planlegger å bruke rifla før du oppgraderer.

Ei rifle uten bedding vil bli mindre presis etter å ha blitt brukt ei stund.

Lenke til kommentar

bedding går på de punktene der metallet har kontakt med kolben, løpet er fortsatt like fritt (ihvertfall den type bedding eg har)

 

bedding kan gjøres bra, men det kan også gjøres dårlig.

trenger heller ikkje nødvendig vis ha noe som helst å si for presisjonen, men kan vere en form for sikring mot evt. feil i kolben fra før..

 

for jakt så har du mest sansynlig ingen behov for bedding..

ved konkuranseskyting er det ofte sett på som ett must..

Lenke til kommentar

Bedding er eit alternativ til free-floating barrel, free-floating er generelt å foretrekke, men det avhenger heilt og holdent av kva du faktisk har behov for.

 

 

ehhh.... nei.

 

free-floating betyr bare at løpet flyter fritt fra låskassen, og ikke tar i kolben noen steder. kan være beddet eller ikke.

 

Det fleste fabrikkvåpen har godt av bedding men ikke helt nødvendig

Lenke til kommentar

Å kombinere bedding og free-floating er så vidt eg veit stort sett brukt på langdistanserifler, ei mogleg ekstra forbedring av presisjon/pålitelegheit, men på ingen måte nødvendig for TS (imo).

Når du benytter free-floating fjerner du mykje av grunnen til å bruke bedding.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg en rifle i nærmeste framtid å jeg lurte på hvor mye det har å si om en rifle er beddet eller ikke, og har det noe med "free floating barrel" å gjøre? Jeg har tenkt å kjøpe en Remington rifle kaliber 308 hvis det har noe å si. :-) Er ny med jakt og våpen så håper noen som vet litt mer enn meg kan gi meg et svar:-)

 

Drit i bedding i første omgang om du bare skal bruke den på jakt.. free floating barrel er det stort sett på de fleste nye rifler i dag med kort fortre.. Legger du til de kronene det koster opp til en Tikka T3 kommer du ikke til å ha noen bekymringer for presisjon. der er det stortsett personen bak som er begrensiningen. Men Remington 700 er et fult brukbart alternativ.. Skal du bruke den på varmint jakt eller langhold skyting er det en annenting da kan bedding vere en en løsning for å bedre presisjonen.

 

Halvor

Lenke til kommentar

Du trenger ikke så mye peng.

Bedding er en enkel jobb for en børsemaker og ikke så dyrt.

Tipper 500-1000,-

 

Men kjøp rifla og skyt litt med den. så finner du ut hva du like og hva du vil endre. så kan evt sende den til børsemaker for justering av avtrekk, bedding eller andre jobber hvis du føler det kunne hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...