Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp med noe før jeg bygger


Anbefalte innlegg

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle lage denne posten, så jeg velgte å gjøre det her. Jeg har fått nye delene mine nå, og skal snart bytte ut skjermkortet, prosessoren, hovudkortet og rambrikkene.

 

Er det noe spessielt jeg burde gjøre før jeg startet? Jeg har allerede tatt backup av filmer og alt jeg trengeg i tilfeldig det skjer noe med harddisken elns. Jeg hørte det kan være viktig å uinstalle skjermkort driverene åsann siden jeg skal bytte frå NVIDIA GeForce til XFX Radeon. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det, gjør ikke windows 7 det automatisk egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig veldig lite du trenger å gjøre før du begynner å bygge den nye maskinen. Det er helt unødvendig å avinstallere drivere så lenge du skal installere operativsystemet på nytt (og det bør du gjøre når du bytter hovedkortet uansett).

 

Det er lurt å passe på statisk elektrisitet, spesiellt om du har teppe på gulvet, men det er på ingen måte noe krav å ha en sånn antistatisk lenke for å være trygg. Det holder lenge at du holder på kabinettrammen men hendene dine i et sekund eller to før du begynner å behandle komponentene, så slike lenker er mest nyttig om du holder med sånne ting veldig ofte - eksempelvis som yrke - siden du ikke kan glemme deg like lett.

 

Hvis du allerede har passet på å ta vare på alle dataene som du ville ta vare på så er det bare å kjøre på. Reinstallasjonen av operativsystemet sletter i praksis absolutt alle instillinger på maskinen, så hva som var der fra før er irrelevant til hvordan den vil fungere etter installasjonen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bah, jeg hadde ikke tenkt å formatere igjen.. Installerte nettop windows :/

 

Vel som sagt , omdu skal bytte hovedkortet så er det sterkt annbefalt, ved mindre hovedkortet du skal sette inn enten er identisk eller som minimum er basert på samme chipset. Hvis ikke så vil du nestne garantert du møte en del problemer hvis du bytter hovedkortet på en maskin og lar windows installasjonen ligge. Det er fordi windows installasjonen ser hva hovedkort du har og legger inn drivere for det og gjør mange andre tilpassinger basert på hvilket hovedkort du har. Du du da senere bytter det så passer ikke disse tingene lengre. I værste tilfelle kan maskinen ikke starte opp riktig, men mer sansynlig vil den fungere - men suboptimalt.

 

Det går ann å rette problemet uten reinstallasjon, men det krever en del kunnskap, og det er nok i de flste tilfeller mer tidkrevende enn å bare reinstallere.

 

Merk at du kan fint reinstallere OS uten å slette alle filene som er på harddisken. Mange tror reinstallasjon nødvendigvis er det samme som reformatering. Det er det jo ikke, men når det gjelder instalerte programmer må disse reinstalleres etter OS reinstall pga. registeret ryker med i prosessen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har lagt over alle nedlastningene mine og setup filene til programme mine på harddisk nå. Så gjør vell egentlig ingenting å installer windows 7 på nytt. Er alt jeg trenger å gjøre da å bygge sammen dataen, starte den og starte windows 7 setup? Ingenting mer å bekymre seg for?

 

Det eneste annet jeg kommer på i farten er at det kan være lurt å laste ned en driver for nettverkskortet før du reinstalerer om du ikke har denne på en disc eller annet, bare i tilfelle operativsystemet ikke installerer denne automatisk - slik at du kan komme deg på nett og hente ned evt. andre drivere du også trenger. Heldigvis installerer de nyere operativsystemene de fleste nettverkskorttypene automatisk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...