Gå til innhold

Batteriehygiene


Anbefalte innlegg

Reiser straks på ferie for et par måneder og min bærbare blir ikke med meg. Bør jeg "tømme" batteriet før jeg reiser, eller er det best å la det være fullt oppladet?

 

Og til vanlig - jeg bruker strøm hele tiden - bør batteriet da stå i eller ikke? Har Li-ion batteri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, takk for tipsene. Er det noen som vet om noen gode nettsider med info om batteri/bærbare pcer? Fant følgende:

http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q...Q_20379971.html

Her anbefales det å lade batteriet ut før en drar på ferie, samt å ikke ha batteriet i maskinen når en kjører på strømnettet.

 

Det vil alltid være forskjellige meninger, men jeg ville uansett aldri la et batteri ligge utladet. Det som er det viktigste for lang levetid og opprettholding god kapasitet er som nevnt å alltid lade batteriet helt ut før det lades helt opp igjen...ikke nødvendigvis alltid holde det fulladet...så det har vel ikke så mye å bety om du tar ut batteriet eller ikke...

Lenke til kommentar

ALLTID er et begrep som mange bruker, men jeg tror ikke det er så viktig... Hvis du nesten aldri bruker batteriet er det kanskje best å ta det ut av maskinen når den er tilkoblet strøm, men hvis du bruker batteriet en gang i blant er det nok ikke noe problem å la det stå i.

 

Jeg bruker batteriet rundt en 2-3 ganger i uken, noen ganger mer når jeg går på skolen og tar aldri batteriet ut av maskinen. Som regel venter jeg til maskinen slår seg av før jeg lader (hvis jeg ikke arbeider med noe viktig). Kapasiteten holder seg meget bra.

 

Jeg tror en har mer igjen for ikke å tenke for mye på dette.. batterier har som regel et visst antall sykler og må i de fleste tilfeller byttes etter ca. 1,5 år uansett. Tror man får mer igjen hvis man faktisk bruker batteriet en del..

Lenke til kommentar

Tydelig at det er flere her som ikke har peiling på batterier :)

 

De forskjellige batteri typene skal behandles på forskjellig måte. Hvis det er et Lion batteri du har så bør du oppbevare batteriet på ca 40% oppladet og lagre det i temperatur på 10-15 grader. Batteriet må ikke i fryseren!

 

her er en god link med masse informasjon om batterier

http://www.buchmann.ca/faq.asp

 

Lion batterier er ikke like Nimh og Ni-cad batterier. Lion har ikke minneeffekt, det vil si at du slipper å lade det helt ut for å bevare kapasiteten til batteriet. Lion batterier liker helst små utladinger.

 

De fleste produsenter lover 400-500 utladninger på Lion batterier. Da regner de med utladning ned til ca 20% kapasitet. Desto mindre du bruker av batteriet før du plugger i laderen, desto lengre vil batteriet vare.

Bruker du sjeldent batteriet, eller har den bærbare plugget til strømnettet i lengre tid så bør batteriet tas ut av den bærbare for å hindre for mye topplading.

Lenke til kommentar
Tydelig at det er flere her som ikke har peiling på batterier :)

 

Lion batterier er ikke like Nimh og Ni-cad batterier. Lion har ikke minneeffekt, det vil si at du slipper å lade det helt ut for å bevare kapasiteten til batteriet. Lion batterier liker helst små utladinger.

 

 

Har du peiling på batterier da? Jeg jobber i butikk der vi selger mange produkter som bruker batterier. Selv om kunden har ett Li-ion batteri, må det byttes ut oftere om de ikke lader det helt ut før det lades opp igjen. Det kommer ofte kunder innom og må bytte ut ett relativt nytt batteri, og spør vi så får vi til svar at de ikke har passet på å lade helt ut/opp, men klattladet. Kunder som kommer innom for å bytte ut eldre batterier, har stort sett vært flinke med ut/opplading.

 

Har selv en mobiltelefon med Li-ion batteri. Mobilen er brukt mye, hver dag, men jeg har passet på å alltid la batteriet gå helt tomt (og gjerne slå på mobilen litt etter for å tømme det helt) før jeg lader det helt opp igjen. Mobilen og batteriet er 5 år nå om en måned, og batterikapasiteten er nesten like god som da det var nytt. Har ett par venninner som har store problemer med batterikapasiteten på sine 2 år gamle mobiltelefoner (av forskjellige merker). De klattlader i hytt og pine.

 

Det er sant at Li-ion batterier ikke er like sensitive til såkalt klattlading enn Ni-mh og Ni-cd batterier, men også de liker seg tydeligvis best om de lades helt ut, for så å lades helt opp igjen. Det er nå ivertfall min oppfatning.

Lenke til kommentar

En stor del av mobiltelefoner som selges bruker fortsatt NiMH batterier. Hvis du har et lithium ion batteri i mobilen din som er 5 år gammelt og som varer nesten like lenge som når det var nytt så er det et mirakel spør du meg :)

 

Produsenter av lithium batterier hevder at de ikke lider av minne effekt slik som NiMH og NiCd, det skal derfor ikke være nødvendig med å lade batteriet helt ned før det lades opp igjen. Men det er flere ting som spiller inn på levetiden på et batteri.

 

Lithium ion batterier har begrenset levetid selv om de ikke blir brukt. Batteriet begynner å bryte seg selv ned fra det blir produsert pga kjemiske reaksjoner i batteriet. Det er derfor viktig å sjekke produksjonsdato før du kjøper nytt batteri.

 

Lithium ion batterier liker dårlig varme, lar du mobilen/batteriet ligge i solen eller nær varme kilder så reduserer du batteriet sin levetid. Batteriet liker heller ikke å bli ladet opp når det er varmt. Det er derfor ikke smart å lade opp batteriet på den bærbare når du har den på fanget.

 

Men lithium ion batterier liker å bli brukt av og til. Du bør bruke det ett par ganger i måneden, batterier liker ikke lagring over lang tid.

Lenke til kommentar
En stor del av mobiltelefoner som selges bruker fortsatt NiMH batterier. Hvis du har et lithium ion batteri i mobilen din som er 5 år gammelt og som varer nesten like lenge som når det var nytt så er det et mirakel spør du meg :)

 

Hmm... må sjekke for sikkerhets skyld *tar av batteriet på min Nokia 6110 og ser bak*. Joda, Lithium Ion batteri. Jeg er også helt sikker på at mobilen er 5 år gammel fordi det var sommeren det året jeg begynte på den siste skolen jeg gikk på. Er ganske overrasket selv, da mobilen min står på 24/7 og i perioder har jeg snakket i den flere timer om dagen (kjæreste på den andre kanten av landet er dyrt).

 

Produsenter av lithium batterier hevder at de ikke lider av minne effekt slik som NiMH og NiCd, det skal derfor ikke være nødvendig med å lade batteriet helt ned før det lades opp igjen. Men det er flere ting som spiller inn på levetiden på et batteri.

 

Både erfaring, og etter hva jeg har hørt fra andre, så liker også disse batteriene seg best om de lades helt ut før de lades opp igjen. Men de lider ikke så mye av minneeffekten som Ni-mh og Ni-cd batterier.

 

Lithium ion batterier har begrenset levetid selv om de ikke blir brukt. Batteriet begynner å bryte seg selv ned fra det blir produsert pga kjemiske reaksjoner i batteriet. Det er derfor viktig å sjekke produksjonsdato før du kjøper nytt batteri. (...)

 

Det du skriver videre er ting jeg ikke visste, men som er greit å vite. De bekrefter også at jeg har vært snill mot batteriet mitt. Takk for opplysningene :-)

Lenke til kommentar

Med det samme vi er i gang; hva mener dere om lading? Er det best å lade batteriet mens telefonen/lapen er på (i bruk) eller når den er avslått?? Jeg har hørt begge versjoner.. (Tenker først og fremst på Li ion som benyttes mest i dag)

 

Hva med Li Polymer, kommer disse batteriene til å ta av?

 

Har også hørt at de forskjellige batteritypene fungerer forskjellig fra land til land, logisk nok pga. temperaturen... Mener at det jeg hørte var at Li Ion taklet varme best og derfor fungerte best i varmere land, Li Ion er altså ikke nødvendigvis det som funker best i Norge som har lavere temperatur.. (Hvis ikke det var omvendt..) :oops:

 

Jeg tror egentlig ikke det finnes noe fasitsvar, mye kommer nok an på bruken til den enkelte. Jeg pleier å være "snill" med telefonene mine i starten, men etterhvert gir jeg f og merker ikke noen store utslag på kapasiteten. Mitt inntrykk er at mobilbatterier holder forholdsvis bra i 2 år ved mye bruk.. Kan ikke si jeg har merket stor forskjell på Ni Mh og Li Ion når det gjelder levetid...

 

Jeg mener også at man vil få mer glede og nytte av "dingsen" som benytter batteriene ved at man ikke henger seg altfor mye opp i disse detaljene..snakker av egen erfaring :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...