Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkræsj, hvilke forsikringsrettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

På søndag ble det en smell og min bil ble/blir kondemnert. Vi er enig om skyldforholdet(var ingen tvil) og det var den andre føreren sin skyld.

 

Hvilke rettigheter har jeg? Min bil som har vert i familien siden 1996, en Suzuki Baleno 4wd stasjonsvogn, har alle service hos merkeverksted, med nye dempere, ny travers foran og skulle bytte bak(kommer ifra en komplett delebil) er neppe særlig høy listepris på. Jeg regner med at listeprisen er kanskje 30 000kr.

 

Dersom bilen ikke hadde blitt smellt.. så hadde den garantert fungert i 2-4år til. Akkurat like topp som den har gjort hittil. Dersom jeg skal på bruktmarkedet å kjøpe bil til 30 000kr er det vel vanskelig å vite hva jeg får :(

 

Bør jeg be om en erstatningsbil fremfor å få penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke be om erstatningsbil, men du kan heller legge frem en del kvitteringer for det du har gjort med bilen som viser hvor bra stand den er i. Da kan du fort få opp erstatningen. Verd et forsøk, fikk 10k ekstra for en verkstedsregning som var utført ikke lenge før en ulykke.

Lenke til kommentar

Hvilket erstatningsbeløp du får bestemmes av forsikringsselskapets takstmann.

Dersom du er uenig i avgjørelsen bør du ta kontakt for å få vite mer om grunnlaget for avgjørelsen.

I utgangspunktet er jo poenget med motpartens ansvarsforsikring at du skal få erstattet den bilen som er kondemnert, men det vil jo alltid være en vurderingssak.

 

Hvis du primært ønsker å få igjen Balenoen din bør du forsøke å finne bruktbiler av samme årsmodell (viktig for prisen) og med samme utstyr og kjørelengde. Det kan godt hende du greier å argumentere for at forsikringsselskapet skal betale det den bilen koster.

 

Det er ihvertfall mye greiere å argumentere rundt gjenskaffelse av den kondemnerte bilen, enn å skulle krangle på tusenlapper, da forsikringsselskapene naturlig nok ønsker å unngå å betale ut for mye i forsikringsoppgjørene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...