Gå til innhold

Journalist - er media hensiktsmessig?


Trendsetter

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går førsteåret studiespesialiserende nå, og det som var planen da jeg begynte der var å gå for den store drømmen - å bli pilot. Derfor valgte jeg T-matte, for å videre fortsette med realfag (kjemi, fysikk og R1). Etter samtaler med yrkesflygere bestemte jeg meg imidlertid for at pilotutdanningen ble alt for dyr, og ville gi en alt for usikker fremtid. Jeg bestemte meg derfor for å satse på yrke nummer to på ønskelista - journalist.

 

I den anledning lurer jeg på om det kan være hensiktsmessig å bytte til medier og kommunikasjon (media). Jeg vet jo at en journalist trenger faglige kunnskaper, og da er kanskje samfunnsfagen som jeg vil få andre og tredjeåret på stud.spes. fornuftig?

Jeg er ikke helt sikker på hva media vil lære meg som jeg kan dra nytte av senere. I følge VG, TV2, IJ (institutt for journalistikk) og samtlige journalisthøgskoler jeg har vært i kontakt med har det ingenting å si for inntak eller ansettelse (hos de jeg har vært i kontakt med) om jeg har gått media eller stud.spes., sålenge jeg har generell studiekompetanse.

Om jeg bytter vil jeg også måtte bytte over til P-matte, noe som vil være mer i min gate. Om jeg fortsetter på studiespesialiserende vil jeg måtte begynne med R1 til neste år, og uten den motivasjonen jeg hadde før (med tanke på at jeg strengt tatt ikke har bruk for hverken T- eller R-matte) vil nok karakteren her synke.

 

Det er, ihvertfall var det, veldig vanskelig å komme inn på en journalisthøgskole, så om også den drømmen går i dass - hva da? Da er det vel strengt tatt bedre å ha gått studiespesialiserende?

 

Det er mulig det er noen journalister eller elever/lærere ved medier og kommunikasjon/ en journalisthøgskole som kan fortelle meg litt om hva de mener? Jeg er veldig rådvill akkurat nå.

 

Jeg kan også legge til at jeg har skrevet for en avis (freelance) i rundt to år nå, og har derfor fått en god del praksis allerede. Kan dette brukes til noe, eller er det bare fulltidsarbeid som teller?

 

Takker for alle svar!

 

//HoRa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ønsker å bli journalist har det lite å si om du har gått på media eller studiespesialiserende på VGS. Du kan ta Mediefag som ett valgfag på VG2 uansett.. og dette kan du ha over 2 år til du er ferdig på VGS da du kommer inn på all slags journalist utdanning enten det er høyskole eller fagskole.

Lenke til kommentar

 

Om jeg bytter vil jeg også måtte bytte over til P-matte, noe som vil være mer i min gate. Om jeg fortsetter på studiespesialiserende vil jeg måtte begynne med R1 til neste år, og uten den motivasjonen jeg hadde før (med tanke på at jeg strengt tatt ikke har bruk for hverken T- eller R-matte) vil nok karakteren her synke.

 

Du trenger ikke å gå videre fra T-matte til R1, du kan fint velge S1 og ha S2 sisteåret, det gjorde jeg, og mange av mine klassekamerater ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal gjøre det du har mest lyst til.

Jeg har gått medier og kommunikasjon, og jeg angrer ikke et sekund, selv om jeg skal bli tannlege!

 

Jeg føler at jeg lærte mye mer som jeg faktisk bruker i hverdagen, enn jeg ville gjort dersom jeg hadde gått allmen. Synes det var kjempespennende å lære om kommunikasjon, spesielt. I tillegg var mye av undervisningen praktisk, og veldig gøy. Vi hadde elevbedrift, som var veldig selvstendig arbeid med seriøse kunder. Vi tjente 200 000 kr, slik at vi kunne dra på klassetur til Kina.

 

I tillegg hadde vi et veldig godt klassemiljø, fordi vi måtte samarbeide så tett. Jeg tror nok at kvaliteten på undervisningen varierer med skolene, dessverre, men jeg er i alle fall utrolig fornøyd.

 

Nå tar jeg en del realfag som jeg ikke kunne ta på vgs, siden jeg gikk media.

- Men det gjør ikke noe. For jeg fikk 14 karakterer i media, og 11 av dem er 6ere. :)

Lenke til kommentar

Media kan være lurt om du tenker på å bli journalist. På noen skoler samarbeider man med litt store bedrifter og man kan dermed skaffe seg et nettverk og erfaring med litt andre ting enn det man har fra før, noe som kan komme godt med. Ikke alle journalister tar utdannelse for det heller, noen begynner bare fra bunnen av med frilans og går gradene.

 

Men, gjør det du har lyst til! Hva frister mest? Du kan alltids gå en skrive/journalist-linje på fhs og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...