Gå til innhold

Voldsomt varmt da gitt


jedilord

Anbefalte innlegg

Jeg fikk min nye prossessor, vifte, ram og hovedkort. Vifte skal gå fint for amd opp til 1.6ghz. Det er en coolermaster(ja da den er dårlig vifte men billig). Har ikke hatt på noe Goop da jeg glemte å kjøpe dette. Satte ned og installert xp og spilte litt. CPU kom raskt opp i 60!!! grader. Litt vel høyt det eller... Vil Goop føre til noen vesentlig endring? Hva er "farlig" temperatur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote

____________________________

 

Jeg fikk min nye prossessor, vifte, ram og hovedkort. Vifte skal gå fint for amd opp til 1.6ghz. Det er en coolermaster(ja da den er dårlig vifte men billig). Har ikke hatt på noe Goop da jeg glemte å kjøpe dette. Satte ned og installert xp og spilte litt. CPU kom raskt opp i 60!!! grader. Litt vel høyt det eller... Vil Goop føre til noen vesentlig endring? Hva er "farlig" temperatur?

____________________________________________________

 

 

Kriiiseeee ...kjøp deg blåsebelg (sånn som dem bruke

til peisen ... det fikser biffen :smile:

få lillebroren din til og sitte og blåse/pumpe på cpu mens du selv kulern med ett feet spill :smile:

hehehehehehheheheheh

 

ok fra pistol til revolver !

syntes din temp er urovekkende :sad:

du burde innvestere i en bedre kjøler/vifte

gå på http://www.databutikken.com/no/

og kjøp deg en Taisol CGK760092 copper-base cpu-cooler SocketA pris 218.00 kr

så slenge du med Arctic Silver II Premium Thermal Compound 3g pris 78.00 kr

 

Hele pakka med den beste kjøleren og den beste kjølepastaen får under 300,- kr ... :smile: :smile: :smile:

 

løp og kjøp .........

 

Jeg kan garantere att du kommer ikke over 50 grader

med det utstyret (vis du ikke overklokker)

Hilsen moi :smile:

Lenke til kommentar

Har selv en 1.13ghz@266fsb. Du skriver ikke noe om hvor rask din er.

 

Men, det er da ikke nødvendig med kjøling til 3-400 kroner......min ligger på 35-36c idle *uten* ACPI i Windows, med andre ord rund 30c idle med acpi. Rundt 40c på load. Dette er helt kurante temperaturer. Og jeg har en vifte som er omtalt som en "lada-vifte", nemlig en Coolermaster EP5-6I11, som går til 1.4ghz. Dette betyr at hvis man legger litt innsats i kjølinga, så bør man klare å senke temperatur. Her er hva jeg har gjort:

 

1. Kabinettvifter. Dette bør du ha uansett om du har en cpu-vifte til 1000 eller 150 kroner. En foran til å få luft inn, og en bak til å få luft ut. Koster en hundrings pr stykk i en vanlig data-sjappe. De kan være samme styrke, da strømforsyninga også flytter ut noe luft, slik at det ikke samles opp varm luft.

 

2. Kjølepasta. Coolermaster kommer med en rosa TIM (Thermal Interface Pad) som forsåvidt er ok til å være disse. Den er derimot ikke god *nok*. Skrap den av med en kniv (ikke rip opp ribba), og rens med Lynol eller Isopropanol eller noe lignende (ikke whitespirit!!!!). Smør på en liten dæsj. Sjekk goop-guiden på http://www.overklokking.no.

 

3. Senk VCore noen hakk. Dette gjør du i SoftMenu i biosen, og sørger for at cpu'en får mindre strøm, og da er den kjøligere. Jeg senket min fra 1.85 til 1.65, og da sank tempen med 6 grader.

 

Håper dette gir deg noen ideer.

 

 

Pål

Lenke til kommentar

På kjøleren din var det trolig allerede termisk kitt. Hvis du ikke har fjernet dette så skal det være normalt at temperaturen er relativt høy en stund og så vil den stabilisere seg over tid.

Har selv en CoolerMaster på en Athlon 1.4 GHz men fjernet kittet og brukte Artic Silver. Temperaturen varierer mellom 48-50 grader.

 

I følge AMD er kritisk temperatur for Athlon 1.2 gHz og høyere 95 grader.

 

Yngve

Lenke til kommentar

Hva med å snu viften i power'et?

Normalt så blåser disse inn luft.

Logisk sett så stiger varmluft, og da må jo kald luft synke. Mao så synes jeg ikke det er særlig logisk at power'et blåser inn luft i toppen.

 

Så... Forslag:

Snu viften til å blåse ut av PW.

Sett inn ekstra vifte under PW.

Sett inn ekstra vifte i fornt nede til å blåse inn. Den siste vifta må jo kunne flytte minst like mye som de to oppe tilsammen. Helst mer for.

 

PS: Støv sug av og til.. Eller så gjør PC'en det. Og det er jo ikke ønskelig.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-18 20:49, Colin skrev:

Eh......hva slags Powersupply har du fått? Et fra Snugata 1 i Bakvendtlant?


PSU-vifter skal blåse luft *ut*, og hvis du har noe annet, så har du fått en med en sjelden og alvorlig feil. Slik skal det ikke være.


Pål


 

Ikke nødvendigvis feil. Og ihvertfall ikke alvorlig. Det normale er at de blåser luft ut ja, men da rett etter at "vi" skifta fra AT til ATX(pentiumMMX - pentiumII) så var det faktisk standard at viftene sugde luft inn. Ikke spør meg hvorfor de første ATX'ene ble levert slik, men de gjorde nå det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...