Gå til innhold

s/pdif kabler, kor kan eg få kjøpt dei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

får kjøpt kabel på de fleste hifi forretninger... vist du skal langt er det billigere å lage selv... det du trenger er en coax kabel og 2 phonoplugger... jeg laget en kabel på 10 meter og summen for alt ble vel ca 200 kroner da jeg kjøpte litt ordentlige phonoplugger

Lenke til kommentar
altså nå trur eg at eg er ute å kjører, s/pdif er ein digital måte å overføre lyd på, altså du trenger ikkje ein ny kabel?

 

Er det optisk overføringskabel du er ute etter? Kilden lyser rødt inni utgangen?

 

Vet ikke akkurat hvor de har dette i Stavanger, men søker du på "pdif" hos komplett.no finner du slike kabler, tror jeg.

Lenke til kommentar
men for å få 5.1 så må eg gjøre om ledningane litt?

Det er til dags dato ingen Soundblaster lydkort som kan gi ut 5.1 lyd til en vanlig hjemmekinoforsterker. Nforce 1 og 2 hovedkort har integrert lydkort med Dolby Digital 5.1 og er vel den eneste måten å få digital 5.1 uten å bruke egne høytaler sett til Sbilve korta.

Lenke til kommentar

Hmm

 

Så eg regner med eg drøymte da eg snurra ein dvd film på pcen min og tok ut dolby digital lyden til forsterkeren min fra soundblaster kortet???

 

Uansett, når det gjeldt kabler så har du optiske og vanlig coax kabler. Viss du bruker coax kan du bruke heilt standard vanlige phono kabler, er tross alt berre eit elektrisk signal som vert overført....

Optiske kabler fås med forskjellige plugger, kan vere firkanta eller sjå ut som ein standard stereo plugg.. berre sjekk koblinga på forsterkeren og på utgangen til pcen og sørg for å kjøpe riktig.

 

Du kan stille litt krav til kabelen da, som kjent er ikkje ting betre enn det svakaste leddet.

Lenke til kommentar

det finns to typer s/pdif kabler: den ene er coaxial kabel mens den andre er optisk. Det er ingen kvalitetsforskjell mellom disse så det er fritt valg.

Monster Cable er regnet for å være det beste digital-kabel merket.

Det burde være lett å få tak i i hvilken som helst hi-fi butikk.

Lenke til kommentar
Så eg regner med eg drøymte da eg snurra ein dvd film på pcen min og tok ut dolby digital lyden til forsterkeren min fra soundblaster kortet???

Jeg glemte visst å si at du får Dolby Digital via sånn kabel viss du har en lydkilde som er kodet i det fra før av. Feks en dvdfilm vil du få DB fra pc'n. Du får derimot ikke Dolby Digital i spill eller fra dnre lydkilder hvor lyden ikke er forhåndskodet i DB...

Så viss du ønsker DB fra dvd så vil det fungere fint 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...