Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan rette opp ryggen?


Gjest Joikabolle

Anbefalte innlegg

Gjest Joikabolle

Hei. Noen som har tips til hvordan jeg kan rette opp ryggen? Får ofte høre at jeg går framoverbøyd. Ikke så mye framoverbøyd at jeg går på alle 4, men ganske mye framoverbøyd...Har ingen smerter i ryggen. Bortsett fra når jeg legger meg ned på rygg i senga så gjør det vondt i ryggen, men det går over etter noen minutter og litt rulling i senga (ikke missforstå begrepet rulling)

Jeg har alltid gått framoverbøyd. Noe som jeg tror kommer av at jeg var en meget sjenert og forsiktig liten gutt da jeg var liten. Gikk ofte sammenkrøpet og liksom "sneik" meg fram da jeg var blandt folk. Men slik er det ikke nå idag ;)

 

Hvilke skader kan man eventuellt få av å gå framoverbøyd? Og hvordan venne seg av med det? Har prøvd å rette opp ryggen når jeg er ute å går, men det føles litt uvant. Kan gå opprettet i noen minutter så glemmer jeg av hele greia og bøyer meg ned igjen...

 

Er en gutt på 17, snart 18 år.

 

Takk for svar, folkens :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vært noe fysisk aktiv? Jeg kjenner meg igjen i ditt problem, det forsvant da jeg begynte med styrketrening. Du trenger sikkert ikke å gå inn for hard trening, men litt ryggøvelser som løfter overkroppen? Prøv bare å få opp brystkassa, rullskuldrene tilbake og gå mer oppreist.

 

Har aldri vært mye fysisk aktiv, nei. Jeg er kun aktiv da jeg er ute og går eller sykler (merk, dette er ikke for mosjon)

Jeg er også litt aktiv på sommeren og høsten da jeg driver med jakt og fiske.

Bortsett fra det så sitter jeg for det meste i ro og later meg.

Lenke til kommentar

Er i praksis på et sykehjem hvor vi har fysioterapeut, og jeg tok opp ca. samme problemet med henne akkurat i dag v/lunsjbordet :!: Jeg har en litt lut stilling i ryggen når jeg sitter, og av og til når jeg er oppreist. Hun sa at det aller viktigste er å styrke muskulaturen på og mellom skulderbladene, og passe på at en sitter på høye stoler. Slik at bena akkurat treffer gulvet (for min del siden jeg er 160cm) Men om du f.eks. har en kontorstol bør du ha den så høyt som mulig når du jobber, da det presser bekkenet ditt frem, og "tvinger" ryggen til å rette seg.

Hun sa også at jeg må lære meg å bli bevisst på "hvordan er ryggen min akkurat nå?", slik at jeg kan stramme til musklene øverst på ryggen, å rette meg opp :thumbup:

Veldig greit å ha fysioterapeut på praksisen! Da sparte jeg de pengene :whistle:

Lenke til kommentar

Be om time hos fastlegen din, og han vil mest sannsynlig henvise deg til røntgen av rygg-skjelettet. Det er en sykdom som heter Morbus Scheuermann og som affekterer ungdom i pubertet, men vanligvis brenner ut med årene.

 

Scheuermann

 

Dansk side for lekfolk, men du skjønner hva det dreier seg om.

 

Det er alt for lett å skylde på dårlig holdning og svak ryggmuskulatur dersom det er skjelettet som er årsaken til plagene dine - men det er bevist at ved Mb Scheuermanns vil trening av ryggmuskulatur bidra til en bedre hverdag, selv om det ikke er gitt at du får rett rygg.

 

På spørsmålet ditt angående hvordan man retter opp ryggen bruker man enten korsett som du bærer "utenpå kroppen" eller det skrus fast fiksasjonsstag i skjelettet ditt som støtter ryggsøylen. Sistnevnte inngrep krever en kyfose over 75 grader om jeg ikke tar helt feil her.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Be om time hos fastlegen din, og han vil mest sannsynlig henvise deg til røntgen av rygg-skjelettet. Det er en sykdom som heter Morbus Scheuermann og som affekterer ungdom i pubertet, men vanligvis brenner ut med årene.

 

Scheuermann

 

Dansk side for lekfolk, men du skjønner hva det dreier seg om.

 

Det er alt for lett å skylde på dårlig holdning og svak ryggmuskulatur dersom det er skjelettet som er årsaken til plagene dine - men det er bevist at ved Mb Scheuermanns vil trening av ryggmuskulatur bidra til en bedre hverdag, selv om det ikke er gitt at du får rett rygg.

 

På spørsmålet ditt angående hvordan man retter opp ryggen bruker man enten korsett som du bærer "utenpå kroppen" eller det skrus fast fiksasjonsstag i skjelettet ditt som støtter ryggsøylen. Sistnevnte inngrep krever en kyfose over 75 grader om jeg ikke tar helt feil her.

Hmm.. googla det greiene der. Ligner VELDIG på hvor jeg egentlig er. Litt sent svar men det funker å bare tvinge deg selv til å gå rett i ryggen hele tiden, jeg har gjort dette i noen år nå. Man glemmer seg og faller framover noen ganger men jeg har blitt mye bedre. Det har blitt en vane for meg å rette meg opp å gå "uanturlig" rett i ryggen for meg. Har også begynt å trene mye bakside skulder og rygg! det hjelper også veldig! ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...