Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen booter ingen disc.. hjelp-- New system !


Anbefalte innlegg

Hei

Har et kjempeproblem med nye pcen jeg nettopp har bygd opp. Håper noen kan hjelpe snarest..

(i7 920, Asus p6t, 6GB ram)

 

1x cd brenner-- > IDE

1x dvd brenner-- > IDE

1 TB harddisk-- > SATA

 

PCen booter absolutt ingen disk, også prøvd linux og ubuntu.. First boot device er på CDROM og seqund på HARDDRIVE..

Ingen feil med disker, 110% sikker.. Men feil med diskdrive??

 

FEILMELDIG XP 32bit windows:

''Reboot and proper boot device or insert boot media in selected boot devide and press any key''

 

FEILMELDING VISTA 64 og win7 32\64 bit:

''cdboot couldn't find bootmgr''

 

Søkt sider opp ned men ingen resultat..

Har ikke windows installert. Om jeg skulle oppdatere bios hvordan kan jeg gjøre det uten OS og floppy drive..

Kan noen beskrive det for meg.

 

Og kan noen si meg hvilke oppdatering jeg skal laste ned om problemet skulle ligge i biosen..

www.asus.no

Har win7 klar på USB men kan ikke velge Boot from USb drive i biosen :((

Hva må jeg gjøre ?

 

 

 

TAKK FOR ALL HJELP !!

RAN OUT OF IDE'S.. PLEASE HELP ;))

Endret av onlineX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Får du opp HDD, CD & DVD i lista over enheter i BIOS (ikke i boot seq) ?

 

Note;

SATA er IDE på lik linje med PATA. Jeg antar du mener at DVD og CD er PATA, mens disken er SATA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sjekk at ikke CD'en med win er "gone" på en annen PC (da vil jo ingenting nytte).

 

 

 

PATA enheter må stokkes i Master og Slave. Dette gjøres enten via jumper på enhet eller ved hjelp av tvinnet leder på kabel. Får du to mastere eller slaver på samme PATA kontroller vil problemer kunne oppstå.

Jeg tror du kan prøve bare med DVS'en under OS installasjon og heller koble på CD-Rom'en i ettertid.

 

Note;

Floppy vil alltid kommer opp i BIOS enten den er koblet eller ikke. Det er ikke noe signalering for tilstedeværelse (kun en leder som forteller om diskett er innsatt eller ei).

Lenke til kommentar

Hva mener du med at win cd er ''Gone''?

 

Som sagt virker cder 110%, har formatert flere ganger før med samme cder og er forskjellige OS på de.

Cder testet: vista, 7, xp, ubuntu, og linux

 

Jeg har koblet av cdromen og bruker bare dvd brenneren som er Master da..

 

Hvordan kan jeg ''legge til'' usb drive i bios slik at jeg kan boote fra usb for jeg har win klar i en usb stick..

 

KAN DU BESKRIVE HVORDAN MAN OPPDATERER BIOS ??

 

Det er skrevet sider opp ned i engelske forum om samme problemet. men finner ikke noe nyttig og er lei av å lete nå.

Har sjekket ut og prøvd alt jeg har kommet på..

Lenke til kommentar

Hjelp til oppgradering av BIOS finner du på hjemmesiden til produsenten. BIOS er vahengig av modell på hovedkort.

 

Siden både CD og DVD er Pata må du sjekke hvordan de er satt opp. Det sikreste er å sette begge på Cable select (og lå hvor de er på signalkabelen styre hva som er master og slave). På denne måten unngår du konflikter mellom enhetene. Konflikt kan arte seg slik at du ser enhetene i BIOS, men at du ikke kan boote/lese fra dem.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg ''legge til'' usb drive i bios slik at jeg kan boote fra usb for jeg har win klar i en usb stick..

Trykk F8 når maskinen "poster" med usb sticken tilkoblet.

(Evt du må flytte den i "main menu" over harddisker i bios. Den ser den som en "harddisk")

 

 

Takk for det. Kan nå boote fra USB men enda ikke fra DVD- rom.

 

FÅR FORTSATT FEIMELDINGER.. HELP :(:(:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...