klure Skrevet 5. juni 2003 Skrevet 5. juni 2003 Hvordan stopper jeg X slik at jeg kan legge inn nyeste drivere fra Nvidia? Var litt lat nå så orket ikke å lete så mye... Håper på raskt svar....
pcfreak Skrevet 5. juni 2003 Skrevet 5. juni 2003 Hei der du, Ctrl + Alt + Esc (måtte man ta med F1 nå tro?, tror ikke det)
klure Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Skrevet 5. juni 2003 Kjører Red Hat 9.0 Ctrl + Alt pluss F1 funker ikke. X kjører fortsatt da står det...
pcfreak Skrevet 5. juni 2003 Skrevet 5. juni 2003 Skal funke flott i KDE, mulig ikke det funker i noen av de andre windowmanagerene som Gnome, Windowmaker, Fluxbox, Blackbox etc...
pcfreak Skrevet 5. juni 2003 Skrevet 5. juni 2003 Kjører Red Hat 9.0 Ctrl + Alt pluss F1 funker ikke. X kjører fortsatt da står det... Glemte du å skrive Esc eller glemte du å trykke på den å?, bare et spm..
klure Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Skrevet 5. juni 2003 *teste* Fant en liten manual i en tråd her, får prøve det. Takk for hjelpen btw...
klure Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Skrevet 5. juni 2003 Hmm, funka fortsatt ikke... Ctrl + Alt + Esc funka ikke i det hele tatt. Når jeg går ut i kommando-linja og starter installasjonen av driverne så står det at X kjører og at jeg ikke kan legge dem inn. Selv om jeg har tatt en kill på prosessen X. Noen som kan hjelpe? Kommandoen "init" funker forresten heller ikke i kommandolinjen? hmm. Hvordan dreper man alle prosessene i Red Hat 9.0 ?
Kenneth_S Skrevet 5. juni 2003 Skrevet 5. juni 2003 ctrl+alt+f1 eller var det ctrl+alt+1 og så logge inn som root og init 3.
klure Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Skrevet 5. juni 2003 Funker ikke å skrive init 3. Kommer bare bash unknown command eller noe sånt...
klure Skrevet 5. juni 2003 Forfatter Skrevet 5. juni 2003 Da står det også at jeg fortsatt kjører X når jeg prøver å installere driverne fra kommandolinjen...
Kenneth_S Skrevet 5. juni 2003 Skrevet 5. juni 2003 Editer /etc/inittab og forandre id:5:initdefault: til id:3:initdefault: boot og installer driver.. Endre tilbake når alt er OK
maggen Skrevet 6. juni 2003 Skrevet 6. juni 2003 grunnen til at det ikke funker å skrive init 3 i en umodifisert utgave av RH9, er at /sbin ikke er lagt til i pathen. For å endre runlevel i RedHat må du altså skrive: /sbin/init 3 Det er VELDIG tungvint å gjøre det slik Kenneth_S foreslår, bruk heller full path -magnus
klure Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Skrevet 6. juni 2003 Ahh. Tusen takk. Litt irriterende at jeg ikke får gjort det før etter helga men Hvordan legger jeg til /sbin i pathen forresten? Hvilken fil?
maggen Skrevet 6. juni 2003 Skrevet 6. juni 2003 Da må du redigere fila .bashrc, som ligger i hjemmekatalogen din. Denne fila kjøres hver gang du åpner et nytt shell. pico ~/.bashrc Finn så tak i linjen som sier noe om PATH. PATH=/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/java/bin:/usr/X11R6/bin Legg til :/sbin -magnus
klure Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Skrevet 6. juni 2003 Tusen takk for all hjelp. Skal bli godt å komme igang på søndagskvelden
oskar1 Skrevet 6. juni 2003 Skrevet 6. juni 2003 Ser ut som problemet er løst, men til neste gang: 1. ctrl + alt + backspace Stopper X-server. 2. ctrl + alt + F1 - F6 Åpner ny terminal. Du kan da logge inn og skrive : killall -9 xserver eller xfree86 ell. Du finner prosessen ved å skrive ps -aux
GNUfan Skrevet 6. juni 2003 Skrevet 6. juni 2003 Ser ut som problemet er løst, men til neste gang: 1. ctrl + alt + backspace Stopper X-server. 2. ctrl + alt + F1 - F6 Åpner ny terminal. Du kan da logge inn og skrive : killall -9 xserver eller xfree86 ell. Du finner prosessen ved å skrive ps -aux På RedHat (som kjører GDM) trenger du bare skrive gdm-stop i terminal. så er du kvitt X-en
laaknor Skrevet 6. juni 2003 Skrevet 6. juni 2003 su - (for å få med path'en til root, sånn at du slipper å skrive inn /sbin/init) init 3 ----- eller ---- fra lilo/grub oppstartsmeny linux 3 ---- eller ---- ctrl + alt + F1 login som root init 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå