Gå til innhold

Mitt første boliglån


AMK

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg litt. Skal prøve å presentere saken så godt jeg kan først.

 

 

Jeg ønsker et førstehjemslån til bolig i Oslo(Torshov,Sagene,Sentrum). Har tenkt på en jeg kan "vokse" litt i..så ca 45kvm+ til 1.6-1.8mil.

 

Er enebarn og har to godt voksne foreldre. Den ene er pensjonert mens den andre jobber, har fast trygg jobb med lang ansenitet. (Pensjon på ca.13k, lønn på ca. 27k i måneden) De har et stort hus i Oslo sentrum med en verdi på ca. 9 millioner. Jeg er nettopp blitt student, er 22 år, utdannet elektriker, men skal gå videre og studere i 3år. Jeg har ca. 14000.- i inntekt+stipend/lån i måneden. Foreldrene mine setter huset i sikkerhet og kan stå som kausjonister/medlånetakere. Huset er belånt med ca. 800.000.-. Har samme bank som foreldrene mine(de har vært kunder i min.25år)

 

 

Har diskutert endel hjemme og tenkt ut to mulig måter.

 

1. Jeg får hjelp 5000.- i måneden fra foreldrene mine, de stiller huset i sikkerhet og blir medlånetakere. Satser på at jeg kan få 1.7mil alene.

 

2. Mer realistisk: jeg søker om maksimalt med lån ,utenom at jeg får hjelp hjemme ifra. Så tar foreldrene mine opp resterende.

 

Uansett så er jeg avhengig av å få min. 1 mil. Foreldrene mine er ikke keene på 800.000++ i lån selv.

 

Har noen, noen tips-råd-beregninger-lignende situasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns alt 2 er ryddig.

- Du tar opp det du kan ta opp av lån alene, med pant i kun din nye bolig.

- Resten av kjøpesummen lånes av foreldrene dine med pant i deres bolig, som gir til deg videre som et lån.

 

Ovenfor foreldrene dine, vil det vært mest rimelig om du først nedbetalte på lånet til dem, fremfor ditt eget lån til banken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...