Gå til innhold

WCMC, a designer mediacenter


Anbefalte innlegg

Denne updaten inneholder for det meste bilder, men det er jo det som er mest morro, ikke sant?

 

Først, bilder av "toppkassen, som begynner å ta form.

 

 

vindu_kappet.jpg

Måtte ha en ny vegg her, den forrige var ikke dugelig.

 

vanntank_passer.jpg

Se, rammen til vanntanken passer!

 

liming_siste_vegg.jpg

Her limes den siste veggen på!

 

Tettning.jpg

Der hvor luken til kabinettet skal være trengs det tettning, her i form av en pakning av neopren gummi.

 

acryl.jpg

Tilslutt var det å tette i hjørnene og skrekkene med litt acryl.

 

 

 

Og så var det skuffen som skal huse tastatur og mus:

 

 

skuff.jpg

Slik ser skuffen ut, en stålplate festet til to skinner (kjøpt på biltema)

 

skuff_inne.jpg

Herer den på sin plass.

 

 

Det var noen flere bilder, som jeg ikke finner for øyeblikket, men de kommer så fort jeg finner dem!

 

 

Og til slutt, vanntanken:

 

 

en_side_limt.jpg

Limte først en side, og forsterket platen der jeg skaulle ta hull for inlet og outlet. Det e vann i den, for å se at den ikke lekker.

 

tape.jpg

Limte så på andre side, og dekket den med tape.

 

logo.jpg

Jeg la så over logoen, og skjærte ut.

 

klar_til_sand.jpg

Dermed var tanken klar til sandblåsing.

 

sandblaast.jpg

Her er tanken sandblåst..

hull_gjenget.jpg

...og hullene gjenget.

 

 

 

Vanntanken ble jeg ganske fornøyd med, hva synes dere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Som jeg har nevnt i kommentartråden, så venter jeg nå på deler ifra EK-waterblocks, som sponser prosjektet mitt med meget gode priser på vannkjølingskomponentene. Dermed blir det litt venting på deler før jeg kan gjøre noe mer på prosjektet.

 

Det jeg kan legge ut derimot, er en 3D-model med tilhørende maskintegning av bakpanelet. Jeg skal lage denne av aluminium, og jeg håper at også denne skal bearbeides i en CNC-fres. Hvis ikke skal det ikke være noe problem å lage denne får hånd.

 

Der er iallfall bildene av bakpanel-modellen

 

 

bakplate.jpg

bakplate_maskintegning.jpg

 

 

 

De tre rektanglene skal huse drevet, vifte/pumpestyring og temperaturmåling. Hullet på 120mm skal gi luft til strømforsyningen, faktisk skal jeg forsøke å la all luften som skal gjennom kabinettet passere gjennom denne. Jeg gjør dette for at radiatoren so kabinettet forøvrig skal holde seg så fritt for støv som mulig.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg har limt fast "toppkassen" til bunplaten nå, og det hele virker veldig stivt og fint! Det som gjenstår nå er, bakpanelet, luket, pussing og montering. Da er selv kabinettet ferdig, og jeg kan begynne med å teste oppsettet, samtidig som jeg kan begynne på puten.

 

Det var alt for denne gang!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eksamenstiden er enda ikke over, og jeg har ikke samvittighet til å bruke for mye tid på andre ting. Litt tid har jeg likevel kunnet avse, og denne gangen vil jeg bare vise skisser av to braketter jeg skal lage.

 

Den første brakettet er en enkel liten sak, som har i oppgave å holde fill-port'n på en ryddig måte. Den skal lages av aluminium (ca 2mm tykk) som skal enten lakkes sort eller bare pusses til samme finish som bakpanelet. Slik skal altså denne krabaten se ut.

 

 

fill_port_brakett.jpg

 

 

 

Den andre braketten er noe ber komplisert, og skal ha to oppgaver. Den skal holde den ene siden av Blu-ray-drevet på den ene siden, og viftestyringen på den andre siden.

Denne braketten skal få en "søster" som skal holde den andre siden av drevet samt den ene siden av en temeraturmåler (m- pumpekontroller)

Den andre siden av viftestyringen og temperaturmåleren skal festes til kabinettveggen.

 

 

venstre_arm.jpg

Dette er den ene braketten.

 

utbrettet.jpg

Brettet ut ser den slik ut. Dette er formen jeg skal klippe ut av en aluminiumsplate, og deretter skal jeg knekke platen der hvor det er stiplete linjer.

 

armer_montert.jpg

Slik vil det se ut (omtrendtlig) nå begge brakettene er montert. Disse skal enten pop-nagles eller skrus på plass.

 

 

 

Jeg vil også nevne at jeg vurderer å legge til en funksjon til. På det siste bildet har leg tegnet inn to skinner på hver side av hullet til innsuget til strømforsyningen. Dette er den eneste planlagte inngangen hvor luft kommer inn i kabinettet. Derfor skal det være et støvfilter her, som skal være lett å ta av for rengjøring. Disse skinnene skal altså holde dette filteret på plass.

 

Det er mulig at jeg legger til noen flere hull hvor lyft kan strømme inn, ettersom jeg (etter planen) har én 120mm vifte som blåser inn og tre 120mm vifter som blåser ut. Jeg mistenker at dette kan skape en del unødig støy.

 

Her er noen ting jeg planlegger å kjøpe etterhvert som vannkjølongen har kommet på plass, kabinettet er lakkert og bakpanelet er ferdig.

 

Temperaturmåler og pumpekontroller fra Koolance

5-veis splitter til vannkjøling fra Koolance

 

Det var det for denne gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten update, slik at en ikke tror prosjektet har stoppet helt!

 

Jeg venter fortsatt på pakken ifra EK, og det er ikke så veldig mye jeg kan gjøre før jeg får denne i hus.

 

Noe har jeg likevel kunnet gjort. Braketten til fill-port'n er ferdig og si ferd med å bli lakkert, sammen med tastatur og mus-hyllen. Jeg har bestemt meg for å lakkere disse matt sort, da det var det jeg hadde av spraybokser. Foreløpig er jeg ikke så veldig fornøyd med resultatet, og jeg vurderer å sende dette inn hos en rimelig lakkerer i trondheimsområdet. Skrik ut hvis noen av dere vet av en!

 

Jeg har også laget tre-rammen som skal være selve setet av puffen. Den står i skrivende stund nede hos sengemaker'n, som skal kle denne kassen inn i skumgummi. Deretter skal denne skumgummikledde kassen trekkes opp med et passende stoff, og den ferdige kassen vil bli festet til resten av puffen ved hjelp av borrelås, som jeg handlet hos Panduro idag.

 

Jeg håper virkelig det norsk postsystemet får ut finger'n snart, pakken var tross alt inne til tollvurdering den 14. mai.

Lenke til kommentar

Up to the date!

 

Siden sist har jeg lakkert ferdig noen deler, deriblandt fillport-braketten, skinnene til skuffen samt selve brettet i skuffen. Her er resultatet av det:

 

 

brakett.jpg

fill-port%20montert.jpg

skinner.jpg

 

 

Platen her jeg ikke tatt med et bilde av, da jeg planlegger å gjøre en forandring det, slik at jeg får plass til musen jeg vil bruke.

 

Kabinettet har blitt oljet inn, og jeg har kommet godt igang med setet. Det er ikke så mye som gjenstår nå, men pga. streiken står ting stille siden jeg ikke får pakken min ifra EK. Her er iallfall resultatet så langt

 

 

sete.jpg

lakkert%20kabinett.jpg

lakkert%20kabinett2.jpg

kabinett%20med%20sete.jpg

 

 

 

Jeg har montert alle viftene på radiatoren, og har laget meg en treveis splitter, slik at jeg kunne se om alle viftene kunne drives som én, og det kunne de. Denne løsningen ble ikke særlig pen, og derfor skal jeg lodde denne slik at jeg får bort alle koblingspunkktene, og får dermed én pen krympet ledning. Før jeg kan gjøre det, må jeg selvsagt ha den fordømte pakken ifra EK. Her er er par bilder:

 

 

rad%20med%20vifter.jpg

stygg%20ledning.jpg

 

 

 

Det som gjenstår av arbeid er som følger:


  • *Lage bakpanelet (samt eventuell pulverlakkering)
    *Lage brakettene til bekpanelet.
    *Lage ferdig skuffen, dvs evt. ny bunn av aluminium
    *Lage fronten på skuffen, noe som har vist seg å være ganske vanskelig
    *Dekke innsiden av kabinettet med sort filt
    *Trekke opp setet med stoff, evt. legge til 1cm med skumgummi, slik planen egentlig var

 

Etter dette kommer jeg til å sette fokus på krymping av kabler, sette opp vannkjølingen ordentlig, stille inn pumpe og viftehastigheter slik at jeg oppnår ønsket temperatur.

 

Det var det for denne gang.

Endret av Marius5051
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten update!

 

Etter at posten rotet bort pakken ifra EK, har jeg nå fått ordnet opp, og en ny pakke er på vei. Det er gode nyheter!

 

Jeg har fått en ny sponsor, nemlig Logitech! :fun:

I tillegg har Logitech sponset meg med en mus, som er den laveste av de trådlåse de kan tilby. Selv da blir det på ballehåret når den skal inn i skuffen sin. Med andre ord var denne skuffen noe underdimensjonert, men jeg nekter rett og slett å inngå noen kompromiss når det angår designet. Jeg får bare få det til å fungere.

Dette er musen jeg har blitt sponset med:

 

 

logitech_wireless_mouse_m215_black_eer_910-001556.jpg

Denne er perfekt for dette prosjektet.

 

 

Tusen takk, Logitech!

 

Jeg har laget ferdig "service-lokket" til kabinettet, i tillegg til at jeg har gjort klart kabinettet for kunne feste eksenterlåsene. Kabinettet er nesten ferdig nå, og ting begynner å falle på plass! Her er en liten bildeserie:

 

 

lokk1.jpg

lokk%20detalje1.jpg

Her er lokket, ulakkert, den øvre kanten avrundet med en fres, og en liten "kjerv" er laget der hvor låsen skal sitte.

 

lokk2.jpg

lokk%20detalje2.jpg

Her er lokket lakkert, og det har fått en mye varmere farge og trefiberen kommer mye bedre fram. Kjerven har fått seg et lite strøk med sort maling.

 

nedsenking%20for%20eksenterl%e5s.jpg

nedsenking%20malt.jpg

Her har jeg laget en liten nedsenkning der hvor eksenterlåsen skal sitte. Også denne nedsenkningen har blitt malt sort.

 

borrel%e5s%20montert.jpg

Litt borrelås skal sørge for at setet holder seg på plass.

 

lokk%20og%20hengsel%20mock-up.jpg

Her er en liten "mock-up", og slik vil det se ut. Låsen er ikke festet enda, men den vil være festet slik at gummipakningen presses sammen 1mm slik at det blir helt tett.

 

pakning%20montert.jpg

brakett%20med%20fill-port%20montert.jpg

Her er gummipakningen festet slik den skal være. Denne har, som sagt i oppgave å tette luken og i tillegg forhindre at det oppstå vibrasjonsstøy mellom luken og kabinettet. Brakett med fill-port er montert i venstre hjørne der.

 

 

 

Siden logitech har vært så grei, og de har så gode produkter, vil jeg kjøpe dette tastaturet, wireless keyboard K340.

 

Hmm, da kan jeg ikke komme på noe mer fornuftig å si for denne gang. Håper jeg har gitt dere noe interessant lesing i sommervarmen (bortsett ifra my fellow Trondheimers, vi har ikke slikt)!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update!

 

Siden sist her jeg gjort en del ting, og kabinettet er nesten ferdig. Bakpanelet er frest og borret, og braketter for montasje av drev og viftekontroll er ferdige. Disse har jeg bestemt meg for å lakkere sort, slik som jeg gjorde med brakketten til fill-porten. Hele innsiden av kabinettet har blitt dekket av mørk grå filt, kjøpt på Torshov. Lokket har også fått et lag med filt på seg. Eksenterlåsene har blitt festet slik at lokket nå kan låses til kabinettet.

 

Jeg har i tillegg limt et lag med filt på setet, for å holde den bedre sammen. Jeg har kjøpt et trekk som skal sys og trekkes over setet, og deretter stiftes fast.

 

 

 

bakplate_klar_til_fresing.jpg

bakpanel_ferdig_frest.jpg

Arbeidsstykket er skrudd fast til en 18mm hobbyplate slik at det blir enklere å feste denne under fresing. Dessuten vil de delene som kuttes ut være festet til platen slik at de ikke flakser av gåre.

 

bakpanel_mock-up01.jpg

bakpanel_mock-up02.jpg

Disse viser omtrendtlig hvordan ting vil se ut når de er ferdigmontert. Det kan hende at jeg velger å lakkere bakpanelet sort, da dette står bedre i stil med resten av kabinettet. Baksiden av bakpanelet skal i det minste lakkeres, slik at det ikke gir for mye gjenskinn ifra LED-lampene.

 

braketter.jpg

Disse braketten skal holde drevet og viftekontrolleren, og de skal lakkeres sort.

 

filt_paa_innsiden.jpg

Her ser dere innsiden som nå er dekket med filt. Dette skal forhindre resonans inne i kabinettet.

 

 

 

 

Jeg har endelig mottatt pakken ifra EK, og jeg har montert vannblokkene på skjermkortet og hovedkortet. Da jeg hadde gjort dette fant jeg en bedre måte å motere dette på, og måtte dermed bestille noen flere nipler ifra EK. I tillegg har jeg bestilt det jeg trenger ifra Performance-PCs, som er to splittere og en viftekontroller.

 

 

CPU-NB-block_montert.jpg

vga_blokk_montert.jpg

 

 

 

De blå LED-lampene jeg fikk ifra EK har blitt prøvemontert, og deretter har jeg loddet dem slik at de henger på én enkelt ledning som går direkte til strømforsyningen. Tilsvarende ble gjort med de tre viftene som er montert til radiatoren. Disse styres nå som én enkelt vifte.

 

 

lys_mock-up.jpg

LED_loddet.jpg

Det først bildet ble tatt under vanskelige lysforhold, og det gir ikke et korrekt bilde mtp. farge og lysstyrke, men det gir en antydning om hvordan det vil se ut.

 

lodding_01.jpg

lodding_02.jpg

lodding_03.jpg

lodding_04.jpg

La meg bare si at det ikke er lett å lodde sammen mange ledninger, men jeg fikk det etterhvert til, og det ble ikke å værst. Det ble ikke den vakreste ledningen, men den tar mindre plass og skal gjemmes uansett.

 

 

 

Det var det jeg har rukket å gjøre siden sist. Jeg må bare beklage den dårlige kvaliteten på noen av bildene, det går fort i svingene idag, siden jeg også hjelper til med et flyttelass som skal av gårde i morgen tidlig.

 

Frammover skal jeg lage en ny vanntank (jeg ble ikke fornøyd med kvaliteten på den jeg har nå, og har funnet på en bedre løsning), montere resten av vannkjølingen, lage en brakett som holder strømforsyningen på plass, lakkere det som skal lakkeres før jeg setter de sammen og monterer dem til kabinettet.

 

Setter som alltid stor pris på tilbakemelding!

 

[med evig forbehold om skrivefeil, denne updaten ble kastet sammen på elt for kort tid)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Noen bilder imens vi venter

 

Jeg skrev denne posten tidligere idag, men så ble selvsagt hele innlegget slettet, teite windows market link..

 

Kort fortalt, jeg venter nå på at folk skal komme hjem slik at jeg kan få laget ferdig vanntanken, i tillegg til at jeg må gjøre noen små modifikasjoner som krever en fres og en dreiebenk. Men jeg kan iallfall legge ut bildene av det jeg har gjort siden sist:

 

 

 

 

lakkert%20plate.JPG

 

Brakett%20for%20viftestyring%20montert.jpg

 

PSU-holder.JPG

 

Power%20front.JPG

 

Power%20bak.JPG

 

Power%20inlet.JPG

 

nedre%20vinkel%20detalje%201.jpg

 

nedre%20vinkel%20detalje%202.JPG

 

nedre%20vinkel%20montert.jpg

 

bakpanel%20mock%20up%20lakkert.JPG

 

Splitter%20med%20brakett.JPG

 

Splitter%20koblet%20til%20fillport.JPG

 

kj%f8leblokk%20med%20nipler%20og%20overgang.JPG

 

 

 

 

Det siste bildet forventer jeg noen kommentarer på, og kommer da til å forklare hvorfor jeg har valgt den løsningen. Nå skal jeg derimot legge meg, begynner på jobb kl 0600 i morgen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er det lenge siden sist, alt for lenge. Det er lite som har skjedd i sommer, siden jeg ikke har hatt tilgang til verksted og utstyr siden før sommer'n. Men nå har folk endelig kommet seg tilbake på plass, og noen små ting har skjedd.

 

Setet er nå ferdig. Etter å ha kranglet med min mors gamle symaskin, fikk jeg sydd halvparten av trekket for maskinen tok kvelden (igjen). Derfor ble jeg pent nødt til å levere setet til en møbeltrekker. Dette ble litt dyrt, men til gjengjeld ble det veldig bra :thumbup:

 

Her er noen få bilder, det er ingen detaljbilder, da de ble dårlige under de lysforholdene jeg hadde der og da.

 

 

puff_trukket_1.JPG

 

puff_trukket_2.JPG

 

puff_trukket_3.JPG

 

 

 

Legg merke til at sømmen i hjørnene er nesten usynlige.

 

 

En ny vanntank er også underveis. Fresejobben er gjort, og én av veggene er på-limt. Her gjenstår å bore og gjenge hull, sandblåse motiv og tilslutt å lime på den siste platen. Deretter må jeg montere lysene og ta hull for feste til kabinettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er noen bilder av den nye vanntanken som er underveis. Det er gjort noen små forandringer på designet, og de kommer fram på bildene.

 

 

 

 

1.jpg

Her ser vi vantanken som nå har fått hull til inlet og outlet, samt monteringshull i tankens "ører"

 

2.jpg

Dette er ett av to monteringshull. Bildet ble dessverre ikke så god.

 

3.jpg

Her er én inlet/outlet boret ferdig og gjenget (1/4")

 

4.jpg

Her ser vi igjen tanken så langt den er ferdig, når den ligger på "ryggen"

 

 

 

 

Det neste på gjørelisten er å klargjør den for sandblåsing, deretter sandblåse. Jeg skal også ta hull til 5mm LED'ne (de blå) som skal inn på kortsiden av de"ørene". Tilslutt skal jeg lime på den siste flaten, og forhåpentligvis blir denne helt vanntett :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Alt for lenge siden sist

 

Nå er det veldig lenge siden det har vært noe tegn til liv på denne tråden. Prosjektet har på ingen måte død, men måtte legges på is under den mest hektiske studietiden jeg har hatt hittil.

 

Men nok om det. Her kommer noen bilder av det som har skjedd i det siste.

 

 

 

vanntank%20maskert.JPG

Den nye vanntanken klar for sandblåsing

 

vanntank%20med%20led.JPG

Hull til LED-lampene borret, og lysene er limt fast i bakkant med en limpistol

 

vanntank%20montert.JPG

 

r%f8r%202.JPG

r%f8r%201.JPG

ryddet.JPG

Niplenes gjenger er dreid ned slik at de passer i splitteren, og noen av rørene er på plass. Pumpen er også der den skal stå, men den er ikke fast-montert for øyeblikket.

 

hd%20paa%20brakett%201.JPG

hd%20paa%20brakett%202.JPG

hd%20paa%20brakett%20montert.JPG

En brakett for harddisken lagde jeg enkelt og greit ved å knekke en flat monteringsbrakett ifra Corsair. Slik henger altså HD'n; rett overkoblingspunktet på hovedkortet.

 

 

 

Vanntanken er nå ferdig og montert, en liten SSD har funnet sin plass og en nt bakplate er in the works. Den forrige ble jeg aldri helt fornøyd med, i tillegg til at det hadde oppstått en del skader etter hvert. Noen av vannrørene er også på plass.

 

Det som gjenstår nå er å lage en eller annen monteringsbrakett for vannpumpa, bakpanelet og et par braketter til BluRay-drevet.

 

Det var det jeg hadde å vise fram denne gangen. Nå blir det antageligvis ikke noe nytt før sommerferien, siden jeg går inn i en ny hektisk periode, men til gjengjeld tror jeg at prosjektet vil være fullført i løpet av sommeren også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant et par bilder til.

 

 

 

Vanntank%20montert%202.JPG

Slik ser fronten ut med vanntanken montert.

 

Skuff%20montert.JPG

Her ser dere foreløpig hvordan skuffen for tastatur og mus ser ut.

 

 

 

Skuffen er egentlig tilbake på tegnebrettet. Har prøvd en rekke forskjellige løsninger, som ikke har fungert. Et eller annet sted i prosessen har jeg gjort en feilberegning; det er ca 2m klaring for musen uten skuffen.

 

Jeg tror dog jeg har løsningen nå. Den som er avbildet her er første utkast. Har brukt et stykke tøy (det samme som er brukt til å trekke setet) til å lage en fleksibel bunn i skuffen. Foreløpig er stoffet skrudd fast tilto treklosser i hver ende, men jeg håper på å finne en mer elegant løsning etter hvert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...