bakelsfan Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Skal sette opp raid 6 med 10-12 disker. Ser at jeg kan få hovedkort med opptil 10 sata-porter ganske billig. Mens egne kontrollerkort med 12 porter koster mange tusen. Skjønner at eget kort vil gi bedre ytelse i mange tilfeller, men dette er ikke så viktig, siden dette bare skal være en filserver. Ytelsen blir uansett begrenset av 1Gb nettverk. Er et dedikert sata-kontrollerkort mer stabilt og pålitelig enn sata-kontrollerkort? Er den ekstra kostnaden verdt pengene hvis man ser bort fra ytelse?
Bolson Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Hvilket OS skal brukes. Så vidt jeg vet har ingen integrerte SATA kontrollere støtte for raid6 (i alle fall ikke de som bygger på hovedbrikkesettet), og Windows støtter det ikke så vidt jeg vet som softwareraid (heller ikke serverversjoner). Med Linux/BSD basert softwareraid spiller det ytelsesmessig liten rolle om man bruker integrert SATA eller kontrollerkort av den rimeligere typen (såkalt fake-RAID til 500 - 2000 kr). De har heller ikke støtte for raid6. En annen interessant ting på Linux er at man kan kombinere softwareraid og hardwareraid i LVM, slik at alle raid-array virker som en stor "disk".
bakelsfan Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Skrevet 15. februar 2010 Hvilket OS skal brukes. Glemte å nevne at jeg tenkte å bruke softwareraid i Linux (raid 6). Hvis det blir kjøpt 12 porters kontroller blir det muligens hardwareraid hvis det er noe vits.
Bolson Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Ja, om du kjøper et kontrollerkort til 6 - 10 000 kr så er det en vits med hardware raid. Men om det er verdt prisen på en ren filserver er en helt annen sak.
bakelsfan Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Skrevet 15. februar 2010 Ja, om du kjøper et kontrollerkort til 6 - 10 000 kr så er det en vits med hardware raid. Men om det er verdt prisen på en ren filserver er en helt annen sak. Ytelsesmessig er det vel liten tvil om at det er vits. Spørsmålet er om stabilitet/påliteligheten blir noe bedre med hardwareraid. Lurer også på om det er noe poeng med egen dedikert strømforsyning for harddiskene?
Bolson Skrevet 15. februar 2010 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har kjørt softwareraid i snart 6 år, så stabiliteten er det ikke særlig mye så si på. En standard SATA-kontroller er ikke særlig "slitasjeutsatt". Det er HD-er som eventuelt ryker. I bruk i en ren filserver kan man faktisk også stille spørsmål om det er vits ytelsemessig. Normal bruk gir ikke så mye skriving/lesing til harddisker og den skrivingen/lesingen som foregår er jo mye sekvensiell. CPU-er i dag har så mye ledig kapasitet i en filserver at det knapt rusler over "strømsparingsmodus". Dedikert PSU har ingen hensikt, kjøp kvalitet (Seasonic, Corsair) på 450 - 550 Watt, så har du så det holder i årevis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå