Gå til innhold

Ny portabel kilde


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg er da på utkikk etter en ny portabel kilde.

 

for tiden bruker jeg en Ipod Nano 16GB som fungerer helt ok, men den har vært i dagelig drift i ca 1 1/5 år nå så kunne tenke meg noe nytt.

 

mitt behov er som regel lydkvalitet. trenger ikke så mange cheesy funksjoner som man finner ute på markedet i dag, men selvfølgelig noen basisfunksjoner kan være greit å ha.

 

av hodetelefoner er ikke det noe spørsmål. Har sennheiser HD25-I-II til portablet bruk + en enkel hodetelefonforsterker som selvfølgelig skal oppdateres senere når den nye kilden er på plass:)

 

For å få best lyd må alle leddene i kjeden matche og det gjelder selvfølgelig også filene jeg spiller av på mp3 spilleren min og det er der problemet ligger.

 

Bruker selvfølgelig Itunes for å synce ipoden atm som ogs¨fungerer helt ok. CD-ene mine rippes i apple lossless før de sniker seg inn på spilleren som også fungerer bra.

 

Her er saken : jeg har også en hel Flac-filer som jeg fikk fra en venn av meg. Disse spiller jeg av i Foobar 2000 som fungerer bra. jeg vil gjerne også ha disse på spilleren men jeg vet at apple ikke støtter FLAC men Lossless

 

kan jeg da konvertere disse filene til lossless eller blir det bare krøll?

 

 

jeg vil gjerne kunne ha et program som jeg bruker til å synce mp3-spillernen med som jeg både kan enkelt rippe CD-ene mine i flac + god lyd + brukervennlighet.

så var det da denne spilleren

 

 

 

Bruksområde : på skolen/bussen/hytta/skitur den må være såpass liten slik at jeg kan ha den i lomma

 

Pris : 2000++

 

Kapasitet : 32 GB++

 

Batteri : bør klare 10-20 timer

 

Video : ja, jeg vil gjerne ha mulighet til å kunne spille av filmer men det er ikke det viktigste

 

skjerm : bør være meget god, en av de verdiene som jeg verdsetter høyt

 

lydkvalitet : støtte FLAC + de fleste andre lydformater som brukes. Lydkvaliteten må være veldig god.

 

Design/byggekvalitet : Den må vare relativt robust. har tengt til å ha den en stund.

 

Touchscreen : er ikke så viktig så lenge det fungerer for mitt behov.

 

En annen ting er at jeg må få kjøpt den i Norge. fordi da jeg gode garantimuligheter visa vi andre land. kan godt kjøpes via intetnett.

 

 

Håper noen er villige til å hjelpe meg her :) ble mye skriving hehe men har ikke satt meg inn i mp3-spiller verdenen så all hjelp setter jeg pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med Cowon s9? kan kjøpes fra vostok.no

 

Har sett på den ja, men er det ikke slik at den ikke kan eller må lades fra pc? kunne tenke meg begge deler. men hvilken programvare for syncronisering av spillern støtter s9?

 

men for all del, det er en høyaktuell kandidat. men jeg skal ikke ha Apple. har hatt apple så lenge jeg kan huske så det er jo greit med litt forandring.

 

men takk for svar :) Finnes det noen andre konkurenter som støtter mine behov? noen som har noe og ambefale før jeg evt bestiller? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

USB/stikkontakt går om hverandre: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...rging-guide.php

 

S9 støtter MTP så da støtter den en hel del programvarer. Ettersom du har hatt iPod er det ikke helt sikkert du vet hva det betyr, så les denne: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...col-rundown.php

 

Når du har gjort det foreslår jeg forøvrig dette programmet: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...x-12-review.php

 

Linker mye til meg selv her nå men det er en fordel at du skjønner konseptene bak de forskjellige tingene istedetfor å repetere alt i kort form på norsk

 

Forøvrig er det ikke noe format som heter "lossless". Det er riktignok "apple lossless", men "lossless" alene betyr at formatet lagrer lyden uten tap, noe både apple lossless, FLAC og noen andre gjør. Er ingen spillere utenom iPod som støtter Apple lossless, så du må rippe alt på ny. Lossless formater på bærbare spillere er bforøvrig bare tull og bortkasta plass, det er ingen merkbar forskjell- spesielt ikke med såpass (relativt sett) billige hodetelefoner.

Lenke til kommentar
USB/stikkontakt går om hverandre: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...rging-guide.php

 

S9 støtter MTP så da støtter den en hel del programvarer. Ettersom du har hatt iPod er det ikke helt sikkert du vet hva det betyr, så les denne: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...col-rundown.php

 

Når du har gjort det foreslår jeg forøvrig dette programmet: http://www.anythingbutipod.com/archives/20...x-12-review.php

 

Linker mye til meg selv her nå men det er en fordel at du skjønner konseptene bak de forskjellige tingene istedetfor å repetere alt i kort form på norsk

 

Forøvrig er det ikke noe format som heter "lossless". Det er riktignok "apple lossless", men "lossless" alene betyr at formatet lagrer lyden uten tap, noe både apple lossless, FLAC og noen andre gjør. Er ingen spillere utenom iPod som støtter Apple lossless, så du må rippe alt på ny. Lossless formater på bærbare spillere er bforøvrig bare tull og bortkasta plass, det er ingen merkbar forskjell- spesielt ikke med såpass (relativt sett) billige hodetelefoner.

 

Flott svar Captain :thumbup:

 

 

Tror jeg har fått all informasjon jeg trenger nå så jeg tror jeg går for S9'en :)

hehe ja, sorry srev bare feil angående det med Apple Lossless. og nei det er faktisk ikke bare tull å ha det på ipoden. hører stor forskjell på det å vanlig mp3 192/256 kps. men med en god 320 ripp blir det verre. btw går det ann å rippe CD-er I 320 kps via itunes? Når jeg ripper mine CD-er havner de bare 256. evt format?

 

som sagt takker for hjelp her :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Du "hører forskjell" ved at du hører på dem når du vet hvem som er hvem går jeg ut fra? PLacebo kalles det. Anbefaler deg å få noen til å kjøre en blindtest på deg, så finner du iallefall ut om du faktisk hører forskjell eller om det er noe du innbiller deg. Grunnen til at jeg er skeptisk er at jeg har kjørt blintester på siden vår (anythingbutipod) før, og resultatene talte egentlig for seg selv. Det var dessuten 128kbps hvis jeg husker riktig, så enda større grunn til at folk burde ha hørt forskjell.

 

Uansett, 320kbps er iallefall tull. Grunnen til det er forskjellen mellom CBR og VBR. CBR, konstant bitrate, bruker samme mengde data for å lagre hvert sekund av musikkfilen gjennom hele sangen. Noen deler av sangen er stille, andre høylytte, mer eller mindre detaljerte etc- poenget er at det er forskjellig hvor mye du trenger for å lagre forskjellige deler av samme musikkfil i gjennomgående lik kvalitet. VBR derimot opererer med bitrate som varierer ettersom hva som trengs. V2 VBR, som har gjennomsnittlig bitrate på 192kbps, er regnet forå være jevngod med 320kbps. Det er rett og slett fordi at selv om gjennomsnittet er 192kbps, bruker den mer der det trengs og sparer inn der lavere bitrate gjør samme nytte pga mindre behov for å lagre infomasjon. Se på det som å pakke noe i en stor "one size fits all" boks motfor å vakumpakke det. Forøvrig anbefaler jeg å bruke et bedre rippeprogram, som f.eks EAC, for å rippe musikk. Det kan faktisk ha større utslag enn flac vs v2 vbr mp3.

Lenke til kommentar
Du "hører forskjell" ved at du hører på dem når du vet hvem som er hvem går jeg ut fra? PLacebo kalles det. Anbefaler deg å få noen til å kjøre en blindtest på deg, så finner du iallefall ut om du faktisk hører forskjell eller om det er noe du innbiller deg. Grunnen til at jeg er skeptisk er at jeg har kjørt blintester på siden vår (anythingbutipod) før, og resultatene talte egentlig for seg selv. Det var dessuten 128kbps hvis jeg husker riktig, så enda større grunn til at folk burde ha hørt forskjell.

 

Uansett, 320kbps er iallefall tull. Grunnen til det er forskjellen mellom CBR og VBR. CBR, konstant bitrate, bruker samme mengde data for å lagre hvert sekund av musikkfilen gjennom hele sangen. Noen deler av sangen er stille, andre høylytte, mer eller mindre detaljerte etc- poenget er at det er forskjellig hvor mye du trenger for å lagre forskjellige deler av samme musikkfil i gjennomgående lik kvalitet. VBR derimot opererer med bitrate som varierer ettersom hva som trengs. V2 VBR, som har gjennomsnittlig bitrate på 192kbps, er regnet forå være jevngod med 320kbps. Det er rett og slett fordi at selv om gjennomsnittet er 192kbps, bruker den mer der det trengs og sparer inn der lavere bitrate gjør samme nytte pga mindre behov for å lagre infomasjon. Se på det som å pakke noe i en stor "one size fits all" boks motfor å vakumpakke det. Forøvrig anbefaler jeg å bruke et bedre rippeprogram, som f.eks EAC, for å rippe musikk. Det kan faktisk ha større utslag enn flac vs v2 vbr mp3.

 

Okay her var det noe jeg tydelig vis ikke har fått med meg :p

 

men apropo Apple Lossless/FLAC. Du sier du ikke hørte forskjell, kan du oppgi hvilke hodetelefoner du satt med da og evt hvilken spiller?

 

håper for guds skyld du ikke satt med Koss porta pro. :)

 

Det er selvfølgelig sant at man ikke hører forskjell på mp3 å flac hvis man sitter med noen skikkelig dårlige hodetelefoner som ikke er lagd for å kunne gi en så korekt lyd og et så detaliert lydbilde som andre i en vesentlig høyere prisklasse.

 

Derimot den nye potable riggen min tror jeg det er fullt mulig å høre forskjell.

 

Cowon s9 --> fiio E5 --> Ultrasone HFI-780 Moon Audio mod

 

Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det var jeg som laget testen jeg snakket om, altså kunne jeg ikke ta den selv og være upartisk. Har tatt liknende tester før og hørte forskjell (128kbps vs 320kbps), men ikke nok til at det bryr meg. Bruker forøvrig Beyerdynamic DT770.

 

Hvis du er så kresen (objektivt sett, at du vet 100% sikkert at du faktisk hører stor forskjell og har blindtester for å bekrefte det og utelukke alle muligheter for placebo) at du absolutt må ha FLAC motfor V2 VBR MP3, da er du samtidig så kresen at du aldri i verden klarer deg med HD25. HD25 er riktignok helt supre hodetelefoner og bedre enn det de fleste normale forbrukere er klar over eksisterer, men forskjellen fra de opp til bedre hodetelefoner er så enormt mye større. Det blir som å bruke superdrivstoff på en gammel Lada; topphastigheten øker kanskje en km/t eller to, men er det fart du er opptatt av kjøper du heller en bil som er mye raskere i utgangspunktet. Med tanke på hvor mange ulemper som er med lossless; støttes ikke av alt, ofte dårlig metadatastøtte for de som støtter det, store filer etc så blir det veldig bortkasta. Jeg jobber for anythingbutipod, og han som er lydeksperten på siden vår og som tar alle hodetelefontestene er et perfekt eksempel. Han har vel sikkert en 50+ hodetelefoner liggende nå, de dyreste av dem er Ultimate Ears UE11 hodetelefoner som lages etter avstøpning av øregangen og koster ca 7000 kr uten mva. Disse kjøres ut fra diverse kilder som varierer fra MP3 spillere til rørbaserte hodetelfonforsterkere. Fyren er utdannet lydtekniker og har mer ømfintlige ører enn jeg noengang kan håpe på å ha. For et par uker siden fløy Phonak (lydselskap som også lager øretelefoner) han til Sveits for å diskutere hvordan produktene deres kunne forbedres etc. Kort sagt, han vet hva han prater om. Hos han går det også i V2 VBR MP3, av samme grunn som jeg har sagt her nå- det er så hårreisende liten forskjell selv på toppklassen av utstyr at å bruke tid og lagringsplass på lossless er bortkasta. Vrangfokus på hva som er viktig er den mest vanlige sykdommen i lydverdenen, både hos de som bruker medfølgende propper og ikke skjønner hvorfor jeg banker hodet i veggen når de spør etter den spilleren med "aller best lyd" og blandt de som glatt legger ned 5000 kr for å få en lydkabel laget av enhjørningshår. Så lenge du selv er klar over hvilket utstyr som brukes, vet hvor mye det kostet og hvor bra det er skrytt opp til å være, så vil du alltid synes at det som blir sagt er best, er best. Det er dog skremmende få lydentusiaster som tør å stille opp på noen offentlige blindtester. Var en sak i fjor eller når det var da en slik test ble satt opp, men vedkommende trakk seg. Husker ikke hvem det var. Husker også for noen år tilbake at det ble kjørt en rekke blintester blandt lyentusiaster på hvilke kable som låt best, og vinneren bl en vanlig strømkabel (type du har i huset ditt). Placeboeffekten er en lukrativ sak for mange, men dyr fordi som ikke er klar over at den er der.

 

Sier dog ikke at det overhodet ikke er forskjell, jeg bare anbefaler deg å se litt kritisk og objektivt på hvor stor forskjell du faktisk hører, ikke bare hva du tror du hører. Med tanke på størrelsesforskjellen på filene mp3/flac, så kommer resultatet av den interndebatten til å bety en del hundrelapper når du skal velge kapasitet på spilleren- penger du kunne ha lagt til side for å en gang i fremtiden virkelig slå på stortrommene med hodetelefoner/øretelefoner

 

PS: Moon Audio er et slik selskap som utnytter placeboeffekten. Det sier seg egentlig selv hvor tåpelig bransjen har blitt når de mer enn dobler prisen på hodetelefoner til $250 ved å sette på, an dI quote, "Silver Dragon Hardwired Headphone Cable". De tar altså den delen av relativt billige hodetelefoner, bytter ut den delen av dem som har minst (ingenting, IMO) å si på lydkvaliteten med noe de bare har gitt en fancy navn for å få det til å høres bra ut, og selger de så til over dobbel pris....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...