Gå til innhold

BK: Stor h**vettes bølge


Larsenio

Anbefalte innlegg

Hadde en meget frisk og fin tur nede ved havet igår, fikk fanget en del store bølger. Men en del av problemene jeg møter er å få perspektivene korrekte. Det var derfor fint at jeg hadde med en kompis, og her var vi i nærkontakt med det våte element. Det ble litt pussing av saltvann på objektivet for å si det sånn.

 

Har prøvd her å fremheve selve havet.

 

post-179066-1266220590_thumb.jpg

Brukte her mitt helmanuelle 28mm Auto Chinon

 

 

1/160 sek lukker

f/8 tror jeg

ISO 200

 

Har jeg klart å få frem noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke kommentere bildet annet en at du skal være meget forsiktig med å stå på denne måten.

 

Sjøen er lunefull og hver 7. kan bryte høyere en du har beregnet. Mange har omkommet på denne måten.

 

Ta derfor bilde av sjøen i trygg avstand og glem personer i bildene.

 

Personen i dette bildet var ikke annet en forstyrrende i noe som kunne vært bra

Endret av Ponus
Lenke til kommentar

Takk for ingenting.

 

Èn ting skal jeg fortelle deg og det er at det siste jeg trenger er "råd" om hvordan jeg skal oppføre meg ved havet.

Har vært fisker i 6 år tidligere i livet her i vår nordnorske harde kyst og vet det som er å vite om hvordan "hver 7" bølge skal være så gedigen. Dette er tull, mange bølger er svære, og jeg har observert såpass mange timer med hav at jeg vet akkurat hvordan man skal forholde seg til disse og alltid ha en utvei.

 

Jeg vet hvor mange som dør her oppe hvert år, -tro du meg- , men hold deg for god til å være bedreviter du, så skal jeg holde meg unna å spørre hvilket forhold DU har til havet.

 

Så det eneste du gir av kritikk er at du mener personen ikke skulle vært med på bildet, takk for dèt.

Lenke til kommentar

Igjen jeg er sjalu på nærmiljøet ditt.

 

Det jeg tror jeg ville gjort anderledes (mulig det er total skivebom) men :

 

1 hatt med hele fyren

2. Prøvd å tatt ett bilde med kamera mer mot bakken.

3. Mulig mer bildevinkel

 

Kort og greit fint bilde men jeg tror jeg ville testet det jeg skrev. selvom det ikke er sikkert det blir noe fint :)

Lenke til kommentar

Jeg takker for deres oppmerksomhet :yes:

 

Og fluefiskern, du må prøve å ta deg en tur nordover når du kan! Det er så mye fine motiv her oppe som jeg ikke får med meg...

Jeg har her en versjon til, som muligens fungere bedre. Har maaange flere, men dette bildet passer nok beskrivelsen på hva du sier jeg bør prøve;

Brukte ikke dette først da jeg innbilte meg at det opprinnelige bildet passet bedre.

 

v.2-1post-179066-1266228927_thumb.jpg

v.2-2post-179066-1266229434_thumb.jpg

Bedre?

Brennvidden og alle innstillinger er forøvrig like som på originalposten.

 

 

Edit; litt ekstra info og et lysere nr.2

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Jeg syns du har fått frem dramatikken i havet og himmelen. For ett deilig nærmiljø!

Men jeg har noen forslag:

ta bilde uten mennesker i forgrunn, og er det mulig å sitte helt på huk/ligge på magen (med fluktmulighet ;) ) og ta bildet oppover for å få frem størrelsen på bølgene isteden? Ser for meg at bildet kunne vært litt mindre gyldent i fargene for å gjøre det mer "kaldt" og dramatisk.

Lenke til kommentar
Takk for ingenting.

 

Èn ting skal jeg fortelle deg og det er at det siste jeg trenger er "råd" om hvordan jeg skal oppføre meg ved havet.

Har vært fisker i 6 år tidligere i livet her i vår nordnorske harde kyst og vet det som er å vite om hvordan "hver 7" bølge skal være så gedigen. Dette er tull, mange bølger er svære, og jeg har observert såpass mange timer med hav at jeg vet akkurat hvordan man skal forholde seg til disse og alltid ha en utvei.

 

Jeg vet hvor mange som dør her oppe hvert år, -tro du meg- , men hold deg for god til å være bedreviter du, så skal jeg holde meg unna å spørre hvilket forhold DU har til havet.

 

Så det eneste du gir av kritikk er at du mener personen ikke skulle vært med på bildet, takk for dèt.

 

Beklager,- og mente ikke å være bedre viter, men dette var kun et velmenende råd. Jeg vet å vise respekt for havet da jeg har hatt dette som yrke i mere en 30 år og over halvparten av disse som kaptein. Synes imidlertid tonen kan være skarp i forumet og trekker meg rolig tilbake. Lykke til videre med en flott hobby.

Endret av Ponus
Lenke til kommentar

Ponus;

Vær snill og ikke meld deg ut av forumet pga min tilbakemelding.

 

Jeg ble bare provosert over at du ikke kunne gi kritikk på bildet men kunne stoppe innom bare for å si at jeg måtte være forsiktig.

 

Det var bildet mitt som skulle gis kritikk på, ikke utførelsen av rammen rundt.

 

Men etter å lest disse kritikkene om og om igjenn er jeg faktisk meget fornøyd med din tilbakemelding da det virker som om du ser på hva vi gjør i bildet som uforsvarlig. Da har jeg jo faktisk lyktes i komposisjon og effekt :thumbup:

 

Forøvrig tok jeg deg som en litt overbeskyttende fjortis pga denne kommentaren og jeg ble da ekstra sur i tilbakemelding.

Sorry for dèt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Kritikk på orgianalt bilde. Flott visning av sjøen. Ok kompisisjon. Det er to småting jeg kunne sett anneledes. Litt mer "dramatikk" hos modellen, dvs ikke bare så rett opp-og-ned stilling. Kanskje mer bedredbent eller noe som viser at her er det alvor? Personen blir for mye tilskuer i stedet for deltaker i bildet, og da blir han bare en annen tilskuer som står i veien for meg :roll: Det andre er at ikke jeg er fan av odde formater. Dette er kanskje bare pirk, men jeg ville likt et kvadratisk format.

 

Men for all del fint foto!

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...