Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telipol - leie av router


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er kunde hos Telipol og ble nettopp pålagt å betale et årlig gebyr for leie av modem. Før jeg var kunde hos Telipol, var jeg kunde hos Telenor og har derfor et modem fra dem stående som ikke er i bruk.

 

Jeg ringte å snakket met kundeservice hos Telipol, og fikk opplyst at jeg ikke kunne bruke modemet fra Telenor. Jeg fikk en elendig forklaring på hvorfor dette ikke fungerer. I bunn og grunn er det jo samme teknologi som blir brukt, stemmer ikke det?

 

Vennlig hilsen

 

T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

For det første, årlig gebyr for leie av modem? Seriøst, det høres veldig råttent ut. Hadde det skjedd med meg, hadde jeg skaffet ny leverandør så fort som mulig!

 

Telipol leier nett av NextGenTel, som benytter brukernavn og passord ved innlogging. I de fleste tilfeller benyttes PPPoE, og da vil modemet ditt fra Telenor fungere.

 

Om du ligger på PPPoA-oppkobling, som NGT også bruker, er det verre. Det er svært få modem som støtter dette, men du skal ikke se bortfra om at også modemet ditt fra Telenor også støtter det.

 

Hvilket modem er det du har fra Telenor? Du trenger brukernavn og passord som du kan få fra Telipol. Spør også i samme slengen om hvilken tilkobling du har, PPPoE eller PPPoA.

Lenke til kommentar
Men for å være helt ærlig, høres det gebyret veldig merkelig ut... Er det noe spesielt med det modemet?

Nei, det er de samme modemene som leveres hos NextGenTel, enten vanlig routermodem (Speedtouch) eller trådløs (Inteno).

 

De burde heller inkludert gebyret i månedsprisen. Og i det hele tatt, er det lovlig?

Lenke til kommentar

Hvis begge deler er ADSL så kommer det ned til om du har en PPPoE eller PPPoA basert linje. PPPoE støttes av så og si alle modemrutere, men PPPoA er litt mer skjeldent. Noen støtter begge.

 

Du kan begynne med å si hvilken modell ruter du har, plus at du bør spørre din ISP om du har PPPoE eller PPPoA basert linje det går ann å se det fra ruteren også om du har litt peil evt.)

 

I uansett tilfelle, om du skulle brukt ruteren fra Telenor på denne linjen må den rekonfigureres. Ruterene du får fra ISPer er forhåndskonfigurert for å fungere mot deres oppsett slik at de enten fungerer direkte eller bare trenger brukernavn og passord satt inn, eller automatisk konfigurering. Så enkelt blir det ikke om du skal sette opp ruteren på nytt, så litt kunnskap bør du ha.

 

Dette er det du vil trenge å vite i hovedsak for å kunne sette opp en vilkårlig ruter (gitt at den støtter PPP typen linjen bruker):

 

- Brukernavn (LDAP)

- Passord (LDAP)

- VP/VC verdier (virtual circuit)

- hvordan IP tildeles... men i 99% av tilfellene er dette via DHCP, så du kan sansynligvis regne med det.

 

Forøvrig, er du sikker på at du eier ruteren? Ofte skal disse leveres tilbake til din ISP etter bruk. Gjør deg sikker på dette før du roter med den for mye så du ikke får noe trøbbel der eller bruker masse tid på å sette den opp for så senere få krav om å måtte returnere den uansett.

 

Så det er en halvsannhet at du ikke kan bruke Telenor ruteren. Det er godt mulig du kan, men det krever en del oppsett og er langt utenfor den supporten du har krav på fra din ISP. For å unngå unødvendig diskusjon om ting de uansett ikke har support på så er det nok derfor de sier at du ikke kan bruke andre rutere - det blir liksom noe du selv må finne ut av om du vil gå den veien.

 

Leie av ruter (ved midnre det er en engangskostnad ihvertfall) er ihvertfall ganske uvanlig. de fleste ISPer låner deg ruter gratis så lenge abbonementet varer, men det resulterer vel forhåpentligvis i at andre priser er lavere..

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Men for å være helt ærlig, høres det gebyret veldig merkelig ut... Er det noe spesielt med det modemet?

Nei, det er de samme modemene som leveres hos NextGenTel, enten vanlig routermodem (Speedtouch) eller trådløs (Inteno).

 

De burde heller inkludert gebyret i månedsprisen. Og i det hele tatt, er det lovlig?

 

Det er klart det er lovlig, men det er jo gjerne litt knotete for den vanlige forbruker. Du kan jo se det på det slik at de ihvertfall gir avanserte brukere muligheten til å ikke betale for en ruter de uansett ikke skal bruke dersom de har en egen de skal sette opp - i stedet for å tvunget innbake kostnaden inn i månedsbeløpet slik alle andre ISPer gjør. Det har sine positive og negative sider. Å ha ruterutstyr ute hos kunden koster jo uansett noe for ISPen, så det må jo dekkes inn på en eller annen måte, om de krever det direkte eller baker det inn i prisen på noe annet.

 

Egentlig så leverer jo bare ISPen en nettforbindelse. At du må ha et modem for å bruke denne er jo egentig det samme som at du må ha en PC for å bruke den. At de fleste ISPer også gir ut rutere som et del av abbonementet er vel mest av praktiske grunner for å slippe å få millioner av supportsamtaler fra folk uten datakunnskaper som prøver å finne ut hva utstyr de trenger og hvordan de skal koble det opp.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...