Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

spørsmål angående forkurs for ingeniørutdanning.


Anbefalte innlegg

Hei. Broren min går vg1 TIP og har søkt Vg2 industrteknologi, men han har lyst til å ta en ingeniørutdanning. Jeg har sett at det er noe som heter ingeniørforkurs, dette er ett år som du tar opp matematikk og fysikk og de faga du trenger, slik jeg har forstått det. Jeg ser at dette forkurset tilbys på F.eks Høgskolen i Telemark. Så spørsmålet

 

Koster det penger å ta året? Semester avgift?

 

Ønsker svar fra folk som vet noe om emnet, ikke fra noen som tror noe eller gjetter noe.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Det er det samme hvilken linje man tar så lenge en fullfører VG2 fra yrkesfaglig VGS.

 

Pengene en må betale er semesteravgift, denne kan være alt fra 400 til 700 kr pr semester. Da blir man samtidig meldt inn i en studentsamskipnad og kan dra fordeler av denne.

 

 

 

På ingeniørutdanningene (hvertfall bachelorgradene) er 20% av plassene reservert for forkurselever. Som hovedregel er det slik at man er garantert plass som regel en består alle fag, bortsett fra linjer med meget høyt søkertall, feks Bygg.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Det er det samme hvilken linje man tar så lenge en fullfører VG2 fra yrkesfaglig VGS.

 

Pengene en må betale er semesteravgift, denne kan være alt fra 400 til 700 kr pr semester. Da blir man samtidig meldt inn i en studentsamskipnad og kan dra fordeler av denne.

 

 

 

På ingeniørutdanningene (hvertfall bachelorgradene) er 20% av plassene reservert for forkurselever. Som hovedregel er det slik at man er garantert plass som regel en består alle fag, bortsett fra linjer med meget høyt søkertall, feks Bygg.

 

Med andre ord er karakterne fra forkurest avgjørende for om man kommer inn eller ikke? Ser de i det hele tatt på karakterene fra VGS?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Det er det samme hvilken linje man tar så lenge en fullfører VG2 fra yrkesfaglig VGS.

 

Pengene en må betale er semesteravgift, denne kan være alt fra 400 til 700 kr pr semester. Da blir man samtidig meldt inn i en studentsamskipnad og kan dra fordeler av denne.

 

 

 

På ingeniørutdanningene (hvertfall bachelorgradene) er 20% av plassene reservert for forkurselever. Som hovedregel er det slik at man er garantert plass som regel en består alle fag, bortsett fra linjer med meget høyt søkertall, feks Bygg.

Takk for kjempefint svar :)

har ett spørsmål til, jeg:

Kan man krysse av for forkurset på søknaden på vigo.no eller må man søke på en annen måte?

Lenke til kommentar

Jepp, seff.. Har gått gjennom søkertallene for 2009, her er følgende poenggrenser der det faktisk var noe krav:

 

HiST:

Bygg 36.7

Elektro 31.7

Maskin 33.3

 

HiB:

Undervannsteknologi: 45.0

Maskin: 30.0

 

 

Øhm.. Det var faktisk de eneste grensene jeg fant. Du finner søkertallene her

 

Dette var altså da de linjene i Norge hvor det faktisk var karakterkrav for forkursstudenter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...