Gå til innhold

Automasjon vg2, vegen videre


Ninja-Fisk

Anbefalte innlegg

Eg går no på vg2 automasjon, og skal enten gå tredje året eller søke læreplass som FU-opperatør (ROV Pilot). Er veldig usikker, før no i det siste så har eg alltid tenkt å gå videre på automasjon, men problemet er at alt eg liker å jobbe med på skulen (PLS, kobling, pneumatikk) er det INGEN arbeidsplasser her som har, og eg er veldig lite interesert i å resie vekk for å jobbe (utenom offshore då). Alle arbeidsplassene her er nesten bare den mekaniske delen, som eg ikkje liker. På elektro VG1 hadde me bare det eg syns er kjekt med auta, men blei faktisk overraska kor lite det faktisk er av dette.

 

Har i det siste sett på det å søke læreplass som FU-opperatør. Det virker veldig interesant, i tilleg til at me var på bedriftsbesøk på Deep Ocean i haugesund som fekk meg endo meir interesert. Noken som har peiling på f.eks korleis lønna er i forhold til ein automatiker? Evt nokon som har jobba med dette; er det einsformig i lengden? Virker ivertfall 10 ganger meir interesant enn å gå som automatiker på vedlikehold på ein platform for statoil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en vurderingssak du må gjøre selv, men jeg tror jeg hadde studert videre ut ifra det du sier. Når det kommer til automatiseringsfaget så ble det en 3 årig utdannelse ettersom det var knapt med læreplasser, så dermed gjorde de ett av årene i læretiden om til skoleår. Derfor er det ofte slik at man kan få lov til å jobbe med det man ønsker selv på siste året med automasjon. Har du undersøkt om det er slikt de gjør det på skolen du går ?

 

Da jeg gikk på skolen var jeg også ganske glad i PLS programmering, men dette er neppe noe du møter på de fleste arbeidsplasser- da det ofte er personer med høyere utdanning og kompetanse som gjør slike jobber. Det er ofte så omfattende at man ikke kan både jobbe i felt og programmere PLS samtidig, grunnet omfanget og tiden det tar å utføre begge type jobber.

 

Når det kommer til læretiden så har du en fagplan som beskriver hva du skal igjennom, så en opplæringsbedrift er faktisk pliktig til å på en eller annen måte få deg igjennom de jobbene du skal ha gjort før du kan ta fagbrevet. Dette gjelder enten at du gjør det på arbeidsplassen, eller ved at de sender deg til et annet firma som har slike typer arbeid. Dermed hadde jeg ikke bekymret meg over at det bare skal være mekanisk arbeid.

 

Når det kommer til lønn så er nok automatikere og FU operatører ganske likestilt. Jeg jobber ikke som FU operatør så kan ikke si spesifikt hva de jobber med, men jeg kan tenke meg at det er mye rutinemessig mekanisk og hydraulisk vedlikeholdsarbeid. De skal trossalt sørge for at disse robotene fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...